Värt att besikta hästen innan den läggs ut på annons?

Askur2017

Trådstartare
Ska sälja häst för första gången på ”riktigt” :nailbiting: (om man inte räknar vår lilla ponny som såldes som sällskap/barnhäst för flera år sedan)

Kan det vara värt att besikta hästen innan annonsen går ut för sinnesfridens skull? Tänk OM den visar sig bära på något jag inte märkt, det vore så väldigt tråkigt för både mig och potentiell köpare att få den överraskningen när man väl hittat varandra tänker jag.

Sen vill man säkert besikta igen som köpare såklart men ni som sålt hästar nyligen, hur gjorde ni?
 
Har aldrig sålt eller köpt häst men du tänker alltså vet bes med röntgen av ben, rygg och halskotpelare?
För en vanlig besiktning utan röntgen visar ju bara det som syns utan röntgen.
Det är köparen som har undersökningsplikt och du har upplysningsplikt. Det du inte vet om kan du ju inte upplysa köparen om.
Skulle hästen visa sig ha röntgenfynd, t.ex. lösa benbitar, skulle du operera den innan försäljning då?

Även om du gör en besiktning utan röntgen så är den ju färskvara och en köpare får ju begära en ny om den vill.

Alltså även om hästen är ua när du besiktar den kan det ju tillkomma nåt efteråt.
 
Ska sälja häst för första gången på ”riktigt” :nailbiting: (om man inte räknar vår lilla ponny som såldes som sällskap/barnhäst för flera år sedan)

Kan det vara värt att besikta hästen innan annonsen går ut för sinnesfridens skull? Tänk OM den visar sig bära på något jag inte märkt, det vore så väldigt tråkigt för både mig och potentiell köpare att få den överraskningen när man väl hittat varandra tänker jag.

Sen vill man säkert besikta igen som köpare såklart men ni som sålt hästar nyligen, hur gjorde ni?
Visst så kan ju hästen skada sig mellan besiktningarna men jag har minskat risken så mycket som möjligt iallafall med att försäljningen inte går igenom på sluttampen. Så ja jag hade gjort det.
 
Tack för era svar! Har resonerat fram och tillbaka och landat i att alla varianter är rätt på sina sätt. Det handlar för mig mest om att eliminera så många överraskningar som möjligt. Men nej, röntga tänkte jag ju inte göra. Böjprov kan ju trigga orenheter hos en häst som är tillsynes helt fräsch vanlig ridning och longering, tänker mer på den typen av koll. Men sen sägs det att böjprov på samma häst tio dagar i rad kan ge i princip tio olika utslag…

Får fundera en vända till!
 
Jag sålde två hästar för tre år sen. Ingen av köparna valde att besikta. Jag sa dock att de både hade ångerrätt och att jag var beredd att köpa tillbaka hästarna om de inte var nöjda, så det kanske spelade in. Ingen av hästarna var speciellt dyra heller iofs.
 
Jag som letat häst den här sommaren har stött på en situation där jag hade intresse för köp men ägaren själv ville besiktiga innan hon skulle gå med på köp, då tycker jag hellre hon skulle ha gjort det innan hon la ut annons (så som du överväger).

Jag har stött på flera hästar som nämns på annons som besiktigade utan anmärkning nyligen, tex inom några veckor innan annons las ut, som spekulant tycker jag väl det låter bra men som nämndes i tråden är besiktning en färskvara så om det inte står något om att den nyligen besiktigades det är det inget minus. Jag kommer ju besiktiga själv ändå vid köp och jag frågar alltid hästens ägare om den är frisk och om skadehistorik innan jag åkt på provridningar. Jag har aldrig känt att hästen bör ha besiktigats innan bara för att den lagds ut på annons, om det inte finns nån anledning att misstänka att den inte är helt fräsch.

Jag tänker att det dock kan bero på köpare och prisklass på hästen, för en del räcker det kanske att hästen besiktigats nyligen och var frisk då och känner inget behov av att göra om det för egen räkning. Den hästen jag köper måste röntgas för försäkringens skull, så då om det gjorts nyligen måste det ändå göras igen.
 
Vad är det för prisklass på hästen? En ordentlig besiktning med röntgen går på ganska många tusenlappar.
Är det värt att utsätta den för röntgen tätt inpå om det inte behövs (köparen vill kanske ha en annan klinik och därmed själv röntga)
Om jag skulle besikta så skulle jag göra en vanlig gårdsbesiktning men skulle inte skriva med i annonsen att en sådan är gjord utan ta det om frågan uppkommer.
 
Vad är det för prisklass på hästen? En ordentlig besiktning med röntgen går på ganska många tusenlappar.
Är det värt att utsätta den för röntgen tätt inpå om det inte behövs (köparen vill kanske ha en annan klinik och därmed själv röntga)
Om jag skulle besikta så skulle jag göra en vanlig gårdsbesiktning men skulle inte skriva med i annonsen att en sådan är gjord utan ta det om frågan uppkommer.
På denna sidan fanns det lite priser på vad en ordentlig besiktning kostar
https://www.hastklinik.se/gallery/1591853897.8718.pdf
 
Ska sälja häst för första gången på ”riktigt” :nailbiting: (om man inte räknar vår lilla ponny som såldes som sällskap/barnhäst för flera år sedan)

Kan det vara värt att besikta hästen innan annonsen går ut för sinnesfridens skull? Tänk OM den visar sig bära på något jag inte märkt, det vore så väldigt tråkigt för både mig och potentiell köpare att få den överraskningen när man väl hittat varandra tänker jag.

Sen vill man säkert besikta igen som köpare såklart men ni som sålt hästar nyligen, hur gjorde ni?
Jag gillar inte överraskningar så en hälsocheck hade jag tyckt var vettigt. Det kostar oftast lite mindre och man får inget protokoll men då vet jag iaf att om något syns på bes senare (vid försäljning) att det är en färsk skada.
 
När jag sålde mitt halvblod så åkte jag till min veterinär och böjde alla ben + longering. Alltså inte en fullkomlig besiktning men en check att det iallafall var ok.
Vid försäljning ingick klinikbesiktning av köparen vald veterinär, men de valde min veterinär som fick göra en komplett besiktning. ingen röntgen gjordes.
 
Jag har aldrig gjort det, och det har heller aldrig kommit fram några överraskningar när köpare besiktigat hästar.
En gång hade jag en misstanke om att en häst jag ville sälja inte var helt fräsch så jag lät kolla upp den. Jag hade rätt, hästen behandlades och var fräsch ett halvår senare.
 
Ja, absolut. Högre prisklass - även röntga. Lägre prisklass bara besiktning, minskar risken avsevärt att inte få igenom hästen vid en senare köpebesiktning. Så tråkigt både som säljare och köpare att få en kalldusch vid besiktning.

En i stallet besiktade/röntgade 3 hästar innan den fjärde gick igenom. Letade häst i 6 mån i sexsiffrig prisklass. Lite trist även för säljarna som ibland åkte till kliniken med vad de trodde flera hundra tusen i trailern och hem men en häst värd betydligt mindre efter större förslitningssskador och "lösa" benbitar.
 
Ja, absolut. Högre prisklass - även röntga. Lägre prisklass bara besiktning, minskar risken avsevärt att inte få igenom hästen vid en senare köpebesiktning. Så tråkigt både som säljare och köpare att få en kalldusch vid besiktning.

En i stallet besiktade/röntgade 3 hästar innan den fjärde gick igenom. Letade häst i 6 mån i sexsiffrig prisklass. Lite trist även för säljarna som ibland åkte till kliniken med vad de trodde flera hundra tusen i trailern och hem men en häst värd betydligt mindre efter större förslitningssskador och "lösa" benbitar.
Nyfiken men hur har de gjort med kostnaden för röntgen? Har säljaren stått för det?
 
Ska sälja häst för första gången på ”riktigt” :nailbiting: (om man inte räknar vår lilla ponny som såldes som sällskap/barnhäst för flera år sedan)

Kan det vara värt att besikta hästen innan annonsen går ut för sinnesfridens skull? Tänk OM den visar sig bära på något jag inte märkt, det vore så väldigt tråkigt för både mig och potentiell köpare att få den överraskningen när man väl hittat varandra tänker jag.

Sen vill man säkert besikta igen som köpare såklart men ni som sålt hästar nyligen, hur gjorde ni?
Beror på vilken prisklass hästen kommer att ligga i.
Har sålt en del häst och även köpt många i både lägre och hög prisklass. Besiktigar inte innan men jag röntgar mina uppfödningar och unghästar som köps in samt de vetcheckas så jag känner att jag har bra koll och det inte finns överraskningar. Är det en vanlig hobby/amatör tävlingshäst så hade jag inte besiktigat den. Besiktning är en färskvara och köparen lär mest troligen vilja besiktiga om den ändå. Onödigt att böja i onödan.
 
Ska diskutera priset med vår tränare men ca 80 000 om man tittar vad motsvarande ligger ute för på Hästnet.

Velar lite till men tror jag ringer veterinären och förklarar så kan de säkert råda mig också. Antingen bokar jag en egen tid då eller avvaktar jag kommande köpare.
 
Jag besiktar innan jag annonserar. Jag vill veta om det kommer upp nåt litet skitfynd som jag kan behandla utan att stå där med en skeptisk köpare som backar ur. Det kan ju vara nåt litet som en halv grad eller nåt som kanske kommer av en muskelspänning eller liknande, och då är det ju dumt att blanda in köpare i den rehaben. Jag fixar först ev bekymmer och sedan vet jag att jag har en fräsch häst i annonsen. Vill inte ha överraskningar på köpebesiktning, och det vill ingen köpare heller. Eller nåt försäkringsbolag heller för den delen.
 
Ska diskutera priset med vår tränare men ca 80 000 om man tittar vad motsvarande ligger ute för på Hästnet.

Velar lite till men tror jag ringer veterinären och förklarar så kan de säkert råda mig också. Antingen bokar jag en egen tid då eller avvaktar jag kommande köpare.
För den summan hade jag inte besiktigat innan.
 
Ska diskutera priset med vår tränare men ca 80 000 om man tittar vad motsvarande ligger ute för på Hästnet.

Velar lite till men tror jag ringer veterinären och förklarar så kan de säkert råda mig också. Antingen bokar jag en egen tid då eller avvaktar jag kommande köpare.
Är du orolig av någon anledning? Om du är lite osäker hade jag åkt bara. Du kan ju göra en rörelsekontroll bara.
 
Ska diskutera priset med vår tränare men ca 80 000 om man tittar vad motsvarande ligger ute för på Hästnet.

Velar lite till men tror jag ringer veterinären och förklarar så kan de säkert råda mig också. Antingen bokar jag en egen tid då eller avvaktar jag kommande köpare.
Då skulle jag inte göra en full besiktning (25-30 000 verkar en sån gå på om man går efter listan jag länkade till)
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 190
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 903
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 323
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 400
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp