Värt att besikta hästen innan den läggs ut på annons?

Det var några kloka poänger jag inte tänkt på, att det kan vara värt att ha ganska högt livvärde till att börja med och ändra det sedan. Jag önskar Agria hade en kalkylator online man kunde leka med för att se hur kostnaden förändras beorende på vilken nivå vet och livvärdesförsäkring man väljer. För nuvarande så vitt jag kan se kan man bara justera veterinärvårdsdelen och se kostnaden, vilket irriterar då det är den lilla delen av totala kostnaden.
Är också värt att kolla runt och jämföra bolagen. Jag sänkte premien med 3000 genom att byta bolag.

Jag är en av dem som väljer att ha begränsad liv men full veterinärvård på mina hästar för att får ner månadskostnaden lite. Tänker också att man får fundera på vad dom är viktigt.
 
Man får reservationer på höjning/förändring om hästen tidigare eller nyligen haft en skada.
Ja okej, då var det rättså nära inpå.

Jag fick vänta med att sälja min pga reservation i försäkringen. Förbrukade hela vet. vården vid skadan men fick höja upp den mitt i försäkringsåret med reservation. 6 månader och böjprov sen va försäkringen ok 👍🏻
 
Ja okej, då var det rättså nära inpå.

Jag fick vänta med att sälja min pga reservation i försäkringen. Förbrukade hela vet. vården vid skadan men fick höja upp den mitt i försäkringsåret med reservation. 6 månader och böjprov sen va försäkringen ok 👍🏻
Tror det varierar mellan bolag och typ av skada hur länge reservationen gäller. Ibland gäller reservationen bara veterinärvårdsdelen, ibland livdelen😊
 
Tror det varierar mellan bolag och typ av skada hur länge reservationen gäller. Ibland gäller reservationen bara veterinärvårdsdelen, ibland livdelen😊
Ja det är ett meck med reservationer. Hos agria fick jag ompröva efter 12 månader då vi op OCD på en import. Fick reservation för ledproblem i hela försäkringen. Men det är 12 år sen.

Den sista perforerade hasleden så fick reservation på höjningen av veterinärvårdsförsäkringen. Inga problem att få bort efter 6 mån med böjprov och dom godtog röntgenbilderna vi tagit efter tre månader så de var smidigt. Folksam. Vill inte gärna sälja häst med reservation om man inte behöver😋 men ville inte stå med 0kr ifall hon skulle skada sig igen i nått annat ben 😂
 
Nyfiken men hur har de gjort med kostnaden för röntgen? Har säljaren stått för det?
Första hästen betalade köparen besiktning samt röntgen på, blev rätt dyrt att lägga på annans häst...
Den andra och tredje skulle köparen betala om det gick så pass bra så att den var försäkringsbar utan reservationer (men det gjorde det ju inte så säljaren fick betala).
Den fjärde var röntgad och köparen betalade en ny besiktning med egen veterinär.
 
Rådfrågade veterinären och vi kom fram till att en mindre omfattande koll räcker i detta fall. Tänder osv har vi ju kollat tillräckligt ofta för att hoppa över nu till exempel, men böjprov vill jag göra för det är inte gjort sen jag själv köpte hästen. Blir billigare och framför allt frid och fröjd i själen.

Nu hoppas vi det går bra!
 
Nyfiken men hur har de gjort med kostnaden för röntgen? Har säljaren stått för det?

När jag köpte senaste hästen (sexsiffrigt belopp) var överenskommelsen att säljaren stod för klinikbesiktning och jag som köpare för rtg. Det är ju ett sjyst upplägg tycker jag.
 
När jag köpte senaste hästen (sexsiffrigt belopp) var överenskommelsen att säljaren stod för klinikbesiktning och jag som köpare för rtg. Det är ju ett sjyst upplägg tycker jag.
Ja man väljer själv om man anser röntgen nödvändigt och det beror ibland på vad man köper.
Men många vill ha hästarna röntgade och om man som köpare då ska stå för röntgenkostnaden på en eller flera hästar som man då inte köper pga fynd så kan det ju bli extremt dyrt.

Att stå för kostnaden om hästen är UA men säljaren tar det om hästen har anmärkningar som påverkar försäkringen känns rimligt tycker jag och hade varit helt ok för mig som säljare.
 
Första hästen betalade köparen besiktning samt röntgen på, blev rätt dyrt att lägga på annans häst...
Den andra och tredje skulle köparen betala om det gick så pass bra så att den var försäkringsbar utan reservationer (men det gjorde det ju inte så säljaren fick betala).
Den fjärde var röntgad och köparen betalade en ny besiktning med egen veterinär.
Ja det är ju det om man måste röntga tre hästar som man inte köper pga trasiga 🙈
Men dealen att säljaren står för kostnaden vid fynd tycker jag är bra. Men såklart trist att tro man sålt hästen och får åka hem med en faktura och en häst med oviss framtid och värde.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 150
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 862
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 316
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 396
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp