Värt att köpa en ”riktig” halsring eller funkar grimskaft lika bra?

Vitavi

Trådstartare
Jag rider en del med halsring i form av ett vanligt grimskaft. Har sett att det finns ”riktiga” halsringar att köpa. Ngn som vet hur de skiljer sig från vanliga grimskaft? Är de värt att lägga pengar på? Tittat på halsringar för mellan 100-200 så inga jätte summor.
 
Jag rider en del med halsring i form av ett vanligt grimskaft. Har sett att det finns ”riktiga” halsringar att köpa. Ngn som vet hur de skiljer sig från vanliga grimskaft? Är de värt att lägga pengar på? Tittat på halsringar för mellan 100-200 så inga jätte summor.


"Riktiga" tenderar att vara lite hårdare och tunnare. Men nej jag tycker inte att det gör någon funktionell skillnad - grimskaft, stigläder, martingal, ihopsatta tyglar… Välj det du gillar.

Jag tycker grimskaft blir lite tjocka och klumpiga, men det kan ju beror på att jag har små händer.
 
"Riktiga" tenderar att vara lite hårdare och tunnare. Men nej jag tycker inte att det gör någon funktionell skillnad - grimskaft, stigläder, martingal, ihopsatta tyglar… Välj det du gillar.

Jag tycker grimskaft blir lite tjocka och klumpiga, men det kan ju beror på att jag har små händer.
Beror lite på hur stora dina händer är 😉
 
Tack för alla svar! Stigläder har jag inte testat mest av den anledning att jag inte har något över😂 har ingen martingalring heller! men då verkar det onödigt att köpa ett då kanske!
 
Tack för alla svar! Stigläder har jag inte testat mest av den anledning att jag inte har något över😂 har ingen martingalring heller! men då verkar det onödigt att köpa ett då kanske!


Det gör ingen skillnad rent funktionellt, men estetiskt kan det ju vara kul med en snygg. :)

Folk köper så mkt onödiga grejer ändå. En ny halsring, en lila glittring grimma, lite extra på sparkontot...? Tja. Det är upp till dig.
 
Jag har en som är hårdare vaxat rep och ställbar. Uppskattar den mycket mest för att det är enkelt att hantera den. Böjer till den lite så är det lätt att använda en hand tex. Sedan är den lättare att använda till typ neck reining eftersom den är styv och jag upplever att den är lite lättare att ha total eftergift i, tar man bara fram handen så är ju halsen typ helt fri.

Vill jag rida mer traditionell dressyr vill jag dock hellre ha ett par tyglar och rida med normal handställning men då måste man ju sedan hålla i tyglarna om man har normallånga när man inte gör något. Funderat på att köpa ett par ponnytyglar men inte kommit så långt.
 
Jag rider en del med halsring i form av ett vanligt grimskaft. Har sett att det finns ”riktiga” halsringar att köpa. Ngn som vet hur de skiljer sig från vanliga grimskaft? Är de värt att lägga pengar på? Tittat på halsringar för mellan 100-200 så inga jätte summor.
Jag har en som min mamma gjort åt mig av hårt vaxat lassorep, den håller cirkeln även på hästen om man så säger. I TTEAM så rider man ju med rockring, det kan ju också vara något att testa om man vill ha den där tydliga hårda grejen.
 
Nu blev det att jag
Det gör ingen skillnad rent funktionellt, men estetiskt kan det ju vara kul med en snygg. :)

Folk köper så mkt onödiga grejer ändå. En ny halsring, en lila glittring grimma, lite extra på sparkontot...? Tja. Det är upp till dig.

Nu blev det att jag beställde en snygg 😁 under 200 kr så slipper jag fundera mer! I värsta fall blir den hängande i sadelkammaren ifall jag föredrar grimskaft bättre även efter att ha provat😁
 
Det gör ingen skillnad rent funktionellt, men estetiskt kan det ju vara kul med en snygg. :)

Folk köper så mkt onödiga grejer ändå. En ny halsring, en lila glittring grimma, lite extra på sparkontot...? Tja. Det är upp till dig.
Funktionellt hade inte stigläder funkat för mig med XS händer 😉Vill ha en smal halsrem till mina pyttehänder
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 859
Senast: kolblakkur
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 034
Senast: JennyLz
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Roliga bilder och memes om katter!
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp