Värt att polisanmäla?

Emmmmma

Trådstartare
Så otroligt korkad…! Jag beställde en hårprodukt från en sida på nätet. Kollade upp sidan lite först då jag aldrig hört talas om den, men hittade inte så mycket. Och inte heller något negativt. Beställde produkten och fick en orderbekräftelse. Där stod det att beställningen var pausad tills jag swishat summan - till ett mobilnummer. Varför jag gjorde detta, mitt dumma nöt, kan jag bara skylla på att jag druckit ett glas bubbel för mycket. :banghead:
Dagen efter fick jag ett mejl från ansvarig (och även mottagaren av swishen) att produkten var borttagen från deras sortiment och han undrade hur jag ville göra, om jag ville ha pengarna tillbaka. (Ee ja självklart?!?) Svarade direkt och han skrev tillbaka att han lovade swisha tillbaka dagen efter.

Dagen kom och gick, inga pengar. Jag skrev ett mejl, inget svar. Skrev ett till, hotade med polisanmälan, inget svar. Messade numret swishen går till, guess what, inget svar.
Det konstiga är att killen finns på facebook, numret går till en frisörsalong i Stockholm dit även detta företagen är kopplat till, så man har ju inte gjort något för att dölja informationen.

Så vad gör man? Ska man polisanmäla? Är det värt det, jag blev ”bara” av med 224kr. Eller ska jag bara se det som en dyrköpt läxa? Jag som aldrig trodde jag skulle gå på något sånt här, fy fan vad pinsamt… Har inte ens vågat erkänna det för sambon! :crazy::angel:
 
Så otroligt korkad…! Jag beställde en hårprodukt från en sida på nätet. Kollade upp sidan lite först då jag aldrig hört talas om den, men hittade inte så mycket. Och inte heller något negativt. Beställde produkten och fick en orderbekräftelse. Där stod det att beställningen var pausad tills jag swishat summan - till ett mobilnummer. Varför jag gjorde detta, mitt dumma nöt, kan jag bara skylla på att jag druckit ett glas bubbel för mycket. :banghead:
Dagen efter fick jag ett mejl från ansvarig (och även mottagaren av swishen) att produkten var borttagen från deras sortiment och han undrade hur jag ville göra, om jag ville ha pengarna tillbaka. (Ee ja självklart?!?) Svarade direkt och han skrev tillbaka att han lovade swisha tillbaka dagen efter.

Dagen kom och gick, inga pengar. Jag skrev ett mejl, inget svar. Skrev ett till, hotade med polisanmälan, inget svar. Messade numret swishen går till, guess what, inget svar.
Det konstiga är att killen finns på facebook, numret går till en frisörsalong i Stockholm dit även detta företagen är kopplat till, så man har ju inte gjort något för att dölja informationen.

Så vad gör man? Ska man polisanmäla? Är det värt det, jag blev ”bara” av med 224kr. Eller ska jag bara se det som en dyrköpt läxa? Jag som aldrig trodde jag skulle gå på något sånt här, fy fan vad pinsamt… Har inte ens vågat erkänna det för sambon! :crazy::angel:

Klart du ska polisanmäla, det kan ju vara flera som blivit blåsta. Går det att kontakta någon annan på salongen direkt? Är det någon av deras anställda lär de ju vilja veta...
 
Så otroligt korkad…! Jag beställde en hårprodukt från en sida på nätet. Kollade upp sidan lite först då jag aldrig hört talas om den, men hittade inte så mycket. Och inte heller något negativt. Beställde produkten och fick en orderbekräftelse. Där stod det att beställningen var pausad tills jag swishat summan - till ett mobilnummer. Varför jag gjorde detta, mitt dumma nöt, kan jag bara skylla på att jag druckit ett glas bubbel för mycket. :banghead:
Dagen efter fick jag ett mejl från ansvarig (och även mottagaren av swishen) att produkten var borttagen från deras sortiment och han undrade hur jag ville göra, om jag ville ha pengarna tillbaka. (Ee ja självklart?!?) Svarade direkt och han skrev tillbaka att han lovade swisha tillbaka dagen efter.

Dagen kom och gick, inga pengar. Jag skrev ett mejl, inget svar. Skrev ett till, hotade med polisanmälan, inget svar. Messade numret swishen går till, guess what, inget svar.
Det konstiga är att killen finns på facebook, numret går till en frisörsalong i Stockholm dit även detta företagen är kopplat till, så man har ju inte gjort något för att dölja informationen.

Så vad gör man? Ska man polisanmäla? Är det värt det, jag blev ”bara” av med 224kr. Eller ska jag bara se det som en dyrköpt läxa? Jag som aldrig trodde jag skulle gå på något sånt här, fy fan vad pinsamt… Har inte ens vågat erkänna det för sambon! :crazy::angel:
Jag hade avvaktat med en polisanmälan och istället legat på ett tag till, då tror jag han betalar tillbaka. Låter inte som ett bedrägeri utan bara en slarvig och nonchalant frisör, alternativt att pengarna är slut, som har försäljning av hårprodukter som bisyssla.
 
Jag hade avvaktat med en polisanmälan och istället legat på ett tag till, då tror jag han betalar tillbaka. Låter inte som ett bedrägeri utan bara en slarvig och nonchalant frisör, alternativt att pengarna är slut, som har försäljning av hårprodukter som bisyssla.
Kan lägga till att om det inte är ett avsiktligt bedrägeri och inget direkt pekar på det så är det inte en polissak utan civilrättsligt. Och polisen har nog att göra ändå.
 
Så otroligt korkad…! Jag beställde en hårprodukt från en sida på nätet. Kollade upp sidan lite först då jag aldrig hört talas om den, men hittade inte så mycket. Och inte heller något negativt. Beställde produkten och fick en orderbekräftelse. Där stod det att beställningen var pausad tills jag swishat summan - till ett mobilnummer. Varför jag gjorde detta, mitt dumma nöt, kan jag bara skylla på att jag druckit ett glas bubbel för mycket. :banghead:
Dagen efter fick jag ett mejl från ansvarig (och även mottagaren av swishen) att produkten var borttagen från deras sortiment och han undrade hur jag ville göra, om jag ville ha pengarna tillbaka. (Ee ja självklart?!?) Svarade direkt och han skrev tillbaka att han lovade swisha tillbaka dagen efter.

Dagen kom och gick, inga pengar. Jag skrev ett mejl, inget svar. Skrev ett till, hotade med polisanmälan, inget svar. Messade numret swishen går till, guess what, inget svar.
Det konstiga är att killen finns på facebook, numret går till en frisörsalong i Stockholm dit även detta företagen är kopplat till, så man har ju inte gjort något för att dölja informationen.

Så vad gör man? Ska man polisanmäla? Är det värt det, jag blev ”bara” av med 224kr. Eller ska jag bara se det som en dyrköpt läxa? Jag som aldrig trodde jag skulle gå på något sånt här, fy fan vad pinsamt… Har inte ens vågat erkänna det för sambon! :crazy::angel:
Prata med din bank, dom kan säkert ge dig bra råd.
 
Vad som inte framgår av trådstarten, och spelar stor roll i sammanhanget imho, är om det gått 1-2 dygn eller flera veckor sedan löftet om återbetalning. Folk kan bli sjuka, saker kan hända.
 
Vad som inte framgår av trådstarten, och spelar stor roll i sammanhanget imho, är om det gått 1-2 dygn eller flera veckor sedan löftet om återbetalning. Folk kan bli sjuka, saker kan hända.
Det har bara gått 6 dagar sedan jag fick lovat att få tillbaka pengarna, så jag ska absolut inte kasta iväg en anmälan nu på direkten. Men jag fick absolut dåliga vibbar, eftersom killen var väldigt snabb på att svara först, för att sedan bli tvärtyst.
Däremot så svarade han på mitt sms idag, och skrev att han hade problem med id och bank, kom inte åt sitt konto och hade inga kunskaper i dataanvänding. Eller det är vad jag tror han menade; "min okunskap är aningen sämre än bankens oförmåga". Vet inte vad som menas med det riktigt.
Jag svarade iallafall att jag var beredd att vänta ett litet tag till, men ifrågasatte hans förmåga att driva företag när han kan ta betalt men inte kan med och göra återbetalningar. Borde vara lektion ett.
 
Be någon som bor i Stockholm besöka frisörsalongen och vänta medan han swishar tillbaka pengarna (alternativt någon som ändå brukar ha kontanter och därför kan ta emot kontanter och swisha dig summan).. Då lär ju den personen veta också om det handlar om ett bluffföretag eller bara är en människa som inte kan hantera andras pengar och sitt eget företag.
 
Det har bara gått 6 dagar sedan jag fick lovat att få tillbaka pengarna, så jag ska absolut inte kasta iväg en anmälan nu på direkten. Men jag fick absolut dåliga vibbar, eftersom killen var väldigt snabb på att svara först, för att sedan bli tvärtyst.
Däremot så svarade han på mitt sms idag, och skrev att han hade problem med id och bank, kom inte åt sitt konto och hade inga kunskaper i dataanvänding. Eller det är vad jag tror han menade; "min okunskap är aningen sämre än bankens oförmåga". Vet inte vad som menas med det riktigt.
Jag svarade iallafall att jag var beredd att vänta ett litet tag till, men ifrågasatte hans förmåga att driva företag när han kan ta betalt men inte kan med och göra återbetalningar. Borde vara lektion ett.
Om man har ett seriöst företag och säljer varor online vet man även hur man betalar tillbaka pengar. Det är inte direkt rocket science. Men OM man nu mot förmodan är ny i gamet och inte vet hur man gör så tar man reda på det. Låter väldigt BS för mig.
 
Det var lite onödigt, bättre att hålla tonen affärsmässig.
Om man fuckar upp som företagare medvetet eller omedvetet så är hårda ord från en besviken kund nog tyvärr något man får lära sig leva med. Hellre ett surt mail, eller samtal, än att någon startar en hatkampanj på nätet. Trådskaparen sköter det ju t.ex väldigt snyggt här utan att hänga ut någon med namn :D
 
Nu fick jag till svar från honom att han ligger på sjukhus i minst en vecka till, men ska ändå försöka föra över pengar till mitt bankkonto. Är det säkert att lämna ut sitt kontonummer? Det är väl ingen fara om man inte har några andra uppgifter? :confused:
 
Det var lite onödigt, bättre att hålla tonen affärsmässig.
En helt befogad fråga från min sida. Som andra påpekat, jag har inte hängt ut honom eller företaget någonstans men lite ifrågasättande i vår korrespondens måste jag få vara, när han uppenbarligen sköter det här fruktansvärt illa.
Han har dessutom fortfarande kvar produkten på sidan, som då inte ens tillverkas längre. Risken är ju att fler beställer den, som jag gjorde.
 
Om man har ett seriöst företag och säljer varor online vet man även hur man betalar tillbaka pengar. Det är inte direkt rocket science. Men OM man nu mot förmodan är ny i gamet och inte vet hur man gör så tar man reda på det. Låter väldigt BS för mig.
Även äldre i gamet har ju ibland svårigheter med detta.

/Personen som fick fakturera en säljare för att öht få några pengar
 
Nu fick jag till svar från honom att han ligger på sjukhus i minst en vecka till, men ska ändå försöka föra över pengar till mitt bankkonto. Är det säkert att lämna ut sitt kontonummer? Det är väl ingen fara om man inte har några andra uppgifter? :confused:
Starta ett separat konto för sånt? Jag har ett traderakonto för såna saker. Kontot i fråga är alltid tomt. Flyttar pengarna därifrån så fort de kommer in
 

Liknande trådar

Samhälle Beställde en grej på nätet den 29:de februari och betalade direkt via mitt kort. Betalningen låg sen som skyddat belopp. Nu på morgonen...
Svar
12
· Visningar
1 610
Senast: Fibusen
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 586
Senast: cirkus
·
Äldre Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 039
Äldre Beställde 1 Augusti ett mobilabonnemang + ny mobil. Första gången någonsin jag kommer ha ett abonnemang,har bara haft kontantkort innan...
Svar
8
· Visningar
1 180
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp