Värt att polisanmäla?

En helt befogad fråga från min sida. Som andra påpekat, jag har inte hängt ut honom eller företaget någonstans men lite ifrågasättande i vår korrespondens måste jag få vara, när han uppenbarligen sköter det här fruktansvärt illa.
Det är inte ovanligt att det i köpvillkoren anges en tidsfrist på upp till 30 dagar för återbetalning vid en retur.
Anledningen till att man håller tonen affärsmässig är dels att inte riskera skapa onödiga låsningar eller konflikter och att det ser mycket bättre ut om ärendet går vidare vid en tvist.
 
Det är inte ovanligt att det i köpvillkoren anges en tidsfrist på upp till 30 dagar för återbetalning vid en retur.
Anledningen till att man håller tonen affärsmässig är dels att inte riskera skapa onödiga låsningar eller konflikter och att det ser mycket bättre ut om ärendet går vidare vid en tvist.
Nu är det här ingen retur, utan han har sålt en vara som inte existerar. Vet inte hur ”affärsmässigt” det här kan klassas som när vår konversation numer sker via sms och med tanke på hur han skriver känns det inte som jag har med en seriös företagare att göra.
Hursom, jag ångrar inget som jag skrivit iallafall, och kan absolut stå för det och försvara det om det behövs!
 
Nu är det här ingen retur, utan han har sålt en vara som inte existerar. Vet inte hur ”affärsmässigt” det här kan klassas som när vår konversation numer sker via sms och med tanke på hur han skriver känns det inte som jag har med en seriös företagare att göra.
Hursom, jag ångrar inget som jag skrivit iallafall, och kan absolut stå för det och försvara det om det behövs!
Det var inte min mening att kritisera utan bara dela min erfarenhet av vad jag tycker fungerar bäst :)
 
Skulle inte lämna ut bankkonto
Kan han föra över pengar så så kan han swisha med
Fast om det är företagsswish går inte att swisha från ett sådant konto. Så om han ska göra det korrekt, dvs ta pengar från företagskontot där de har kommit in och betala ut till TS, måste det bli banköverföring. Alternativet är att han swishar från sin privata swish och tar det som ett utlägg och sedan får tillbaka pengarna från företaget. Sen ska det förklaras i bokföringen. Det vill säga, det blir mycket krångligare än att betala ut från företagskontot direkt till TS bankkonto och märka betalningen med referensnummer eller liknande.
 
Fast om det är företagsswish går inte att swisha från ett sådant konto. Så om han ska göra det korrekt, dvs ta pengar från företagskontot där de har kommit in och betala ut till TS, måste det bli banköverföring. Alternativet är att han swishar från sin privata swish och tar det som ett utlägg och sedan får tillbaka pengarna från företaget. Sen ska det förklaras i bokföringen. Det vill säga, det blir mycket krångligare än att betala ut från företagskontot direkt till TS bankkonto och märka betalningen med referensnummer eller liknande.

Går det inte? Jag har fått Swish tillbaka från Booztlet bland annat när en vara tagit slut.
 
Går det inte? Jag har fått Swish tillbaka från Booztlet bland annat när en vara tagit slut.

Jag har också fått pengar tillbaka via Swish, när det strulat hos Postnord när jag ska boka frakt. Men företagsswish funkar inte i Swish-appen, så ett företag kan inte swisha på samma sätt som en privatperson utan det är till för att ta emot betalning (kollade upp det när jag drev eget). Däremot kanske det är annorlunda om en kopplar Swish till en webbshop, har för mig att det heter Swish Handel, att en kan göra återbetalningar där? Den biten har jag inte koll på, men läste att det finns nåt som heter så iaf.

Edit: Så var det. Swish handel är ytterligare en tjänst, och där kan återbetalningar göras. Inte detsamma som företagsswish dock. Skärmdump från SEB.

Screenshot_20210625-123123_Chrome.jpg
 
Fast om det är företagsswish går inte att swisha från ett sådant konto. Så om han ska göra det korrekt, dvs ta pengar från företagskontot där de har kommit in och betala ut till TS, måste det bli banköverföring. Alternativet är att han swishar från sin privata swish och tar det som ett utlägg och sedan får tillbaka pengarna från företaget. Sen ska det förklaras i bokföringen. Det vill säga, det blir mycket krångligare än att betala ut från företagskontot direkt till TS bankkonto och märka betalningen med referensnummer eller liknande.
Om det är företagsswish så är det väl inte ett vanligt mobilnummer? Det var det i det här fallet, med personens namn som mottagare, inte företagsnamnet.
 
Om det är företagsswish så är det väl inte ett vanligt mobilnummer? Det var det i det här fallet, med personens namn som mottagare, inte företagsnamnet.
+ @lil-sis @Liten och @athena_arabians - jag beställde företags-Swish i veckan och på min fråga hur vi swishar fick jag svaret att det inte är möjligt - ännu.

Jag har inte fått bekräftelse ännu, så jag vet inget om numret. Min lokala pizzeria hade dock ett 123-nr men firmatecknares namn som mottagare.
 
+ @lil-sis @Liten och @athena_arabians - jag beställde företags-Swish i veckan och på min fråga hur vi swishar fick jag svaret att det inte är möjligt - ännu.

Jag har inte fått bekräftelse ännu, så jag vet inget om numret. Min lokala pizzeria hade dock ett 123-nr men firmatecknares namn som mottagare.
Jag har jobbat med företagsswish i några år. Om någon har betalat med Swish kan vi göra en återbetalning via vår swishapp. Däremot kan vi inte skicka en Swish/betala något med Swish.
 
Jag har jobbat med företagsswish i några år. Om någon har betalat med Swish kan vi göra en återbetalning via vår swishapp. Däremot kan vi inte skicka en Swish/betala något med Swish.
Intressant! Då hade antingen bankpersonen jag pratade med inte koll eller så var jag inte tillräckligt tydlig. Tack för infon!
 
Intressant! Då hade antingen bankpersonen jag pratade med inte koll eller så var jag inte tillräckligt tydlig. Tack för infon!
Jag tror de skiljer på att Swisha och återbetala i den information vi fick för länge sedan.
Jag skulle bli väldigt förvånad om du inte kommer att ha möjligheten att göra återbetalningar när du fått inloggning till företagsswishen. Nu vet jag bara hur det ser ut i Nordeas app. Men funktionen borde finnas där. - hur ska man som företag annars kunna betala tillbaka om något blivit fel på en vara/köp
 
Jag tror de skiljer på att Swisha och återbetala i den information vi fick för länge sedan.
Jag skulle bli väldigt förvånad om du inte kommer att ha möjligheten att göra återbetalningar när du fått inloggning till företagsswishen. Nu vet jag bara hur det ser ut i Nordeas app. Men funktionen borde finnas där. - hur ska man som företag annars kunna betala tillbaka om något blivit fel på en vara/köp
Betala går ju alltid, men det är ofta lite krångligare än Swish. Jag har mest använt Swish på restaurang när jag hämtat mat och då inte direkt funderat över återbetalningsproblematik. Det jag själv frågade om var produkter vi tänker ge bort men ta betalt för portot varför återbetalning inte är aktuellt. Så det är mycket möjligt att det blev ett glapp när bankpersonen förklarade att jag inte kunde använda företags-Swish för betalning.
 
Idag kom det tillslut en swish! Vägrade lämna ut mitt kontonummer, och då gick det bra att swisha.
Jag tror väl inte att den här personen är någon bedragare, trots urusla ursäkter, utan han är nog bara en person som ska tänka till en gång till innan han driver ett företag. Alternativt ta hjälp av någon som kan.
Men slutet gott, allting gott! /Emma, som bara handlar av etablerade företag i fortsättningen!
 

Liknande trådar

Samhälle Beställde en grej på nätet den 29:de februari och betalade direkt via mitt kort. Betalningen låg sen som skyddat belopp. Nu på morgonen...
Svar
12
· Visningar
1 611
Senast: Fibusen
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 617
Senast: cirkus
·
Äldre Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 042
Äldre Beställde 1 Augusti ett mobilabonnemang + ny mobil. Första gången någonsin jag kommer ha ett abonnemang,har bara haft kontantkort innan...
Svar
8
· Visningar
1 180
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp