Värt att ta egna brädor av större träd?

Det beror en hel del på:
- Vad det är för träd och hur stort det är
- Vad du ska ha bräderna till.
- Vad du har för utrustning själv.
- Sist men inte minst när du ska använda bräderna.
Lätt att förstå att storleken har betydelse i det här fallet. En gammal ek som är flera meter i omkrets ger ju mer än en gran som är en halv meter runt om.
Ska man ha bräder i vissa bestämda mått så blir antalet man får ut från ett träd mindre än om man bara ska ha ut bräder.
Har man redan träd, motorsåg och möjlighet att såga stockar till plank själv med allt vad det kräver så är det klart att det blir billigare. I alla fall om man inte lägger på arbetskostnad.
Ska man använda sin bräder ganska omgående måste man dessutom ha en tork. Har man tid och plats att låta dom ligga och torka så kan det säkert bli hyfsat billiga plankor av det. Om inte så blir det nog både enklare och billigare att köpa de antal man behöver när man behöver dom.
 
Åh det vill jag också veta. Jag har ett gammalt lärkträd som när det faller ska bli någon form av inredning i huset. Det är ett arvegods där det står och jag vill bevara det. Men tänker att det säkert är svindyrt.
 
Vi fick vindfällen på ett ställe 'här hemma' där markägaren helst inte ville in med skogsmaskin.
Så vi körde ut det med häst!

Kompisar med arbetshästar drog alltså fram träden ur skogen efter att sambon sågat.
De fick en årsförbrukning ved och ville inte ha mer betalt än så. (De fick lite ändå) då de mest var ute efter träning av hästarna.

Kompis hyrde ut sin skotare så vi kunde köra fram allt till vårt hus. Kanske en kilometer. Betalde kanske en tusenlapp.

Kompis med timmerbil körde allt timmer till lokala sågverket. Ytterligare en kilometer. Också en tusenlapp.

Sambon hjälpte till när det skulle sågas plank. Som sen kördes hem till oss igen. Brädfodrade om två sidor av huset och har kvar lika mycket till annat nångång.

Väääldigt mycket jobb, tid, svett och blessyrer.
Men helt klart väldigt roligt! Roligt och speciellt!
Under 15tusen totalt, minns inte exakt men det kan ha varit närmre tio också.

Tror vi behövde ungefär 300 brädor till två sidor av huset.Så det går ju åt lite träd.
Vad vi la ner på jobbet så hade det nog varit mer värt att åka till bygghandeln men ... 😁
 
Det här har vi också funderat på då vi har några fina granar som det nästan vore synd att elda upp :p Att såga ner dom och frakta till och från sågverket kan vi fixa själva. Det är sen själva sågandet vad det kan kosta, om det är värt det eller inte :)
 
Det här har vi också funderat på då vi har några fina granar som det nästan vore synd att elda upp :p Att såga ner dom och frakta till och från sågverket kan vi fixa själva. Det är sen själva sågandet vad det kan kosta, om det är värt det eller inte :)
Om det är rent timmer utan spik brukar det inte kosta så mycket om man själv kan fälla och transportera till såg. Tror jag såg ett pris på 400 kr/h för sågning och det tar inte lång tid att såga upp en gran. Priset var dessutom för ett sågverk på Österlen i Skåne, kan tänka mig att det kan vara något lägre uppåt landet.
 
Om det är rent timmer utan spik brukar det inte kosta så mycket om man själv kan fälla och transportera till såg. Tror jag såg ett pris på 400 kr/h för sågning och det tar inte lång tid att såga upp en gran. Priset var dessutom för ett sågverk på Österlen i Skåne, kan tänka mig att det kan vara något lägre uppåt landet.

Inga spik i våra träd så det är ju bra :) Vi bor i Värmland och har flera mindre sågar runtomkring. Kanske kan vara värt det då.
 
Är det fin kvalitet på virket, tät- och rakvuxet och så tycker jag absolut det kan vara värt. Alltid bra att ha ett litet lager av brädor hemma :)

Ja vi kanske får kolla detta mer noga innan maken börjar hugga ner allt till vinterved 😅 Vi har projekt på gång hela tiden och behöver ofta virke. Ska t.ex bygga ett rätt stort garage inom ett par år så det kommer gå åt, minst sagt.
 
Mot att köpa färdiga från större byggfirma?

Och på ett ungefär vad kostar det per träd? Och hur många får man?
Det beror på vilket trädslag det är, diameter och längd. Ungskog ger inte så mycket, färdigvuxen skog över 80 år är mest lämpad. Virke behöver du inte köpa från större bygghandlare. Normal bygghandlare på orten kan ha lika bra pris som de större kedjorna.
 
Jo ganska nära! Gäller gamla tallar.
Är stammarna raka och fina går det att göra brädor. Är stammarna sneda och vinda/vridna så blir virket därefter. Viktigt är att torka virket. Utan virkestorkar tar det lång tid. Om jag inte minns fel runt ett halvår, men jag är osäker. Då ska virket torka skyddat från vatten, regn, men den förvaringen kanske sågverket står för.
 
Vi byggde vårat stall med delvis eget virke.
Efter stormen Gudrun var det så mycket som blåste ner och vi skulle börja med stallplaneringen.
Hyrde in ett mobilt sågverk som var i en vecka och sågade. Olika storlekar och bredder.
Vi sågade även stolpar och brädor av ek, som vi använde till hagarna. En del brädor fick min bror som gjorde fönsterbrädor till sitt hus och även ett matsalsbord.
Kommer inte ihåg vad kostnaden blev, men kanske kan hitta papperen på det!😃
Virket låg och torkade 1 år ungefär!
 
Vi byggde vårat stall med delvis eget virke.
Efter stormen Gudrun var det så mycket som blåste ner och vi skulle börja med stallplaneringen.
Hyrde in ett mobilt sågverk som var i en vecka och sågade. Olika storlekar och bredder.
Vi sågade även stolpar och brädor av ek, som vi använde till hagarna. En del brädor fick min bror som gjorde fönsterbrädor till sitt hus och även ett matsalsbord.
Kommer inte ihåg vad kostnaden blev, men kanske kan hitta papperen på det!😃
Virket låg och torkade 1 år ungefär!
Om du hittar vore det intressant att veta :)
Ek -så lyxigt och fint! Hade gärna haft men skogen består av mest granar, tallar och så björkar.
Alla björkar får vara kvar och de flesta av tallarna. Måste ta bort alla granar tyvärr då granbarkborren helt förstört bitvis av skogen och det är bara en tidsfråga innan resten blir drabbade :(
 
Det är väl främst tallarna som skulle passa till virke. Granarna tänkte jag själv ta ner (och håller på men det går långsamt då hjälpen utifrån fick skjutas upp pga Corona), de får bli ved sen.
 
Om du hittar vore det intressant att veta :)
Ek -så lyxigt och fint! Hade gärna haft men skogen består av mest granar, tallar och så björkar.
Alla björkar får vara kvar och de flesta av tallarna. Måste ta bort alla granar tyvärr då granbarkborren helt förstört bitvis av skogen och det är bara en tidsfråga innan resten blir drabbade :(
Du kan få en ek av mig om du tar ner den ;) den är nästan en meter i omkrets och jag vill inte ha den då det dräller ner ekollon i hagen :(
 

Liknande trådar

Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 001
Senast: Dorinda
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 734
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 256
Senast: Wille
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
20
· Visningar
906
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp