Värt att ta egna brädor av större träd?

Vi har byggt en stor del av vår sommarstuga och en del annat med virke från tomten/tomterna. Blev mest regelvirke men även plank och brädor om jag inte minns fel.
Har anlitat två olika sågar, en var vi stamkund hos under flera år, men den brann tyvärr sedan. Vi har också använt en solo-såg och sågat själva. Även att köra iväg för sågning var lönsamt, minns dock inte vad vi fick betala.
Vi har mest sågat gran, tallarna är oftast för sneda och har för mycket grenar. Men är kanske annorlunda om de vuxit tätt i skogen?
Många sågar tar inte emot träd från privata fastigheter eftersom spik och liknande kan förstöra klingan. Trots noggrann genomgång med magnet etc så blev klingan sökadad en gång när vi fick sågat och vi fick betala omslipning (heter det så?). Inte billigt.
 
Mot att köpa färdiga från större byggfirma?

Och på ett ungefär vad kostar det per träd? Och hur många får man?

Har man egen skog att ta virket från och en solosåg som står + utrymme och tid att låta virket torka så ja. Det kan nog vara värt. Men måste man köpa timmer och leja bort sågandet...känns som enklare att köpa virke från en bygghandel eller direkt från ett sågverk. Hur många bitar du får från en stock beror dels på hur grov stocken är och vad du ska ha ut för dimensioner. På sågverket som jag jobbar på får vi ut allt från 2-8 bitar/stock beroende på hur datorn räknar som, hur grovt timret är och vilka dimensioner vi vill ha ut.
 
Vi har byggt en stor del av vår sommarstuga och en del annat med virke från tomten/tomterna. Blev mest regelvirke men även plank och brädor om jag inte minns fel.
Har anlitat två olika sågar, en var vi stamkund hos under flera år, men den brann tyvärr sedan. Vi har också använt en solo-såg och sågat själva. Även att köra iväg för sågning var lönsamt, minns dock inte vad vi fick betala.
Vi har mest sågat gran, tallarna är oftast för sneda och har för mycket grenar. Men är kanske annorlunda om de vuxit tätt i skogen?
Många sågar tar inte emot träd från privata fastigheter eftersom spik och liknande kan förstöra klingan. Trots noggrann genomgång med magnet etc så blev klingan sökadad en gång när vi fick sågat och vi fick betala omslipning (heter det så?). Inte billigt.

Spik och annan metall i klingan får man oavsett vilken kund man tar emot virket från. Det var senast förra veckan jag vrakade plankor för att jag såg blåa fläckar. När jag tog kniven och petade lite såg jag att det var fullt av metall i en del av plankorna.
 
Min pappa sågar mycket själv nu förtiden, han gillar den typ av arbete ☺ vårt stall är alla reglar av eget virke som han sågat ned själv och sen sågat till. Ganska häftigt och vill inte ens räkna på hur mycket pengar vi sparade 🙄
Skogen och virke från skogen är en häftig tillgång.
Om jag skulle få tillgång till en större mängd pengar så skulle jag köpa skogsfastigheter. Tänker mig att det vore bättre att låta mina flickor få ärva skog i stället för reda pengar. Avkastning från skog, är oftas ett kvitto på hur väl skogen är skött. Det kan man leja bort om man är ointresserad eller okunnig. Det blir en respekt till pengarna då det är kopplat till miljö och omhändertagande av marken. Dessutom är pengarna bunda till långsiktig planering och man kan inte ta ut till något impulsköp. Att få virke till eget bo från skog man har skött, eller förvaltat är häftigt.
Det som skrämmer att investera i skog, är de nya skogsbräderna som kommit de senaste åren.
Men, det är som sagt en dröm, brist på stålars i dagsläget för att köpa skog😭
 

Liknande trådar

Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 000
Senast: Dorinda
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 733
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 256
Senast: Wille
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
20
· Visningar
906
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp