Värt renovera

BernT

Trådstartare
Ännu en köpa hus tråd, jaaa vad kul tänker alla.

Har tittat på ett hus som ser helt okej ut. Börjar bli dags renovera typ allt men om inte budgivningen sticker iväg över 5.5 så är det ändå vettigt pris/köp + rätt stor plan tomt, förutsatt att det inte är galet dyrt fixa allt.

Men besiktningen säger bla

Taket är för gammalt 40+ år + gick inte att besikta pga snö
Fukt i krypgrunden påbörjan till mikrobiella påväxt
Badrum för gammalt (40 år)
Tvättstuga haft en gammal vattenskada som är halvdant lagad enligt besiktningen
Fönsterbleck lutar åt fel håll så vatten rinner mot fönstrena
Alla fönster bör bytas för de höll inte tätt och det var missfärgat på nått sätt mellan fönstrena

Köket är okej skick, mest bara fult

Vad är realistiskt att räkna med att allt detta kostar? Kök kan ju vänta men inte det andra egentligen.

Så vad skulle följande gå på ca?
- tak (200k?)
- fukt i grund (?)
- nytt badrum (150-200k)
- tvättstuga (50-100k?)
- nya fönster och fönsterbleck (potentiellt svindyrt?)
 
Ännu en köpa hus tråd, jaaa vad kul tänker alla.

Har tittat på ett hus som ser helt okej ut. Börjar bli dags renovera typ allt men om inte budgivningen sticker iväg över 5.5 så är det ändå vettigt pris/köp + rätt stor plan tomt, förutsatt att det inte är galet dyrt fixa allt.

Men besiktningen säger bla

Taket är för gammalt 40+ år + gick inte att besikta pga snö
Fukt i krypgrunden påbörjan till mikrobiella påväxt
Badrum för gammalt (40 år)
Tvättstuga haft en gammal vattenskada som är halvdant lagad enligt besiktningen
Fönsterbleck lutar åt fel håll så vatten rinner mot fönstrena
Alla fönster bör bytas för de höll inte tätt och det var missfärgat på nått sätt mellan fönstrena

Köket är okej skick, mest bara fult

Vad är realistiskt att räkna med att allt detta kostar? Kök kan ju vänta men inte det andra egentligen.

Så vad skulle följande gå på ca?
- tak (200k?)
- fukt i grund (?)
- nytt badrum (150-200k)
- tvättstuga (50-100k?)
- nya fönster och fönsterbleck (potentiellt svindyrt?)
Ring och prata med firman som gjort besiktningen, de kan säkert hjälpa dig att förstå omfattningen av fukt i grunden osv. Det är jättesvårt att svara på, byta fönster beror på vilka fönster du köper och hur mycket jobb ni gör själv/vilken firma ni väljer osv. Samma sak med taket, hur omfattande är det och vilken typ av tak vill ni ha.
 
Jag skulle vara mera rädd för de skador som ännu inte noterats. Det verkar som om tidigare ägare inte underhållit på rätt sätt. Det är för mig oroande. Har inga problem med underhållsbehov men när de tidigare renoveringarna inte blivit bra skulle jag dra öronen åt mig.
 
Jag skulle vara mera rädd för de skador som ännu inte noterats. Det verkar som om tidigare ägare inte underhållit på rätt sätt. Det är för mig oroande. Har inga problem med underhållsbehov men när de tidigare renoveringarna inte blivit bra skulle jag dra öronen åt mig.

Jo men samtidigt så skulle jag säga att samtliga hus vi tittat på har haft liknande anmärkningar i protokollen. Så underhåll verkar det va rätt många som skiter i faktiskt. Alt inte har råd men det verkar ändå inte påverka huspriserna huruvida du misshandlat ditt hus eller ej tyvärr. Så vi kan tyvärr inte va så petiga utan måste väl chansa.
 
De siffror som du har för tak och badrum är ungefär vad vi betalat, efter rot-avdrag.

Badrummet, var iofs litet, och vi gjorde en del själva, samt att vi snålat med enbart basic utrustning. Så där kanske du ändå får lägga till en del. Snygga golvbrunnar är löjligt dyra!
 
Ännu en köpa hus tråd, jaaa vad kul tänker alla.

Har tittat på ett hus som ser helt okej ut. Börjar bli dags renovera typ allt men om inte budgivningen sticker iväg över 5.5 så är det ändå vettigt pris/köp + rätt stor plan tomt, förutsatt att det inte är galet dyrt fixa allt.

Men besiktningen säger bla

Taket är för gammalt 40+ år + gick inte att besikta pga snö
Fukt i krypgrunden påbörjan till mikrobiella påväxt
Badrum för gammalt (40 år)
Tvättstuga haft en gammal vattenskada som är halvdant lagad enligt besiktningen
Fönsterbleck lutar åt fel håll så vatten rinner mot fönstrena
Alla fönster bör bytas för de höll inte tätt och det var missfärgat på nått sätt mellan fönstrena

Köket är okej skick, mest bara fult

Vad är realistiskt att räkna med att allt detta kostar? Kök kan ju vänta men inte det andra egentligen.

Så vad skulle följande gå på ca?
- tak (200k?)
- fukt i grund (?)
- nytt badrum (150-200k)
- tvättstuga (50-100k?)
- nya fönster och fönsterbleck (potentiellt svindyrt?)
Jag tycker också att du ska prata med besiktningsfirman. Att badrum och tak överskridit den beräknade livslängden behöver ju egentligen inte alls betyda vare sig att de behöver fixas omedelbart eller att huset är misskött. Gick det att se insidan av taket? I så fall bör det ju gå att avgöra om det fortfarande är funktionsdugligt eller inte även om ovansidan inte gick att bedöma. Fönstren låter ju mer som att de behöver bytas lite mer akut, men samtidigt är väl skadorna på dem inge som påverkar resten av huset så det bör inte vara nån annan risk med dem. Fukten i grunden beror j helt på omfattningen, kan var alltifrån tämligen ofarligt och åtgärdas med bättre ventilation eller en avfuktare till att vara det som gör att huset är ett riskköp. Men det bör ju besiktningsfirman kunna ge åtminstone en hint om.
 
Ännu en köpa hus tråd, jaaa vad kul tänker alla.

Har tittat på ett hus som ser helt okej ut. Börjar bli dags renovera typ allt men om inte budgivningen sticker iväg över 5.5 så är det ändå vettigt pris/köp + rätt stor plan tomt, förutsatt att det inte är galet dyrt fixa allt.

Men besiktningen säger bla

Taket är för gammalt 40+ år + gick inte att besikta pga snö
Fukt i krypgrunden påbörjan till mikrobiella påväxt
Badrum för gammalt (40 år)
Tvättstuga haft en gammal vattenskada som är halvdant lagad enligt besiktningen
Fönsterbleck lutar åt fel håll så vatten rinner mot fönstrena
Alla fönster bör bytas för de höll inte tätt och det var missfärgat på nått sätt mellan fönstrena

Köket är okej skick, mest bara fult

Vad är realistiskt att räkna med att allt detta kostar? Kök kan ju vänta men inte det andra egentligen.

Så vad skulle följande gå på ca?
- tak (200k?)
- fukt i grund (?)
- nytt badrum (150-200k)
- tvättstuga (50-100k?)
- nya fönster och fönsterbleck (potentiellt svindyrt?)
Fukten i grunden är oklar. Hur mycket fukt och vad beror den på. Behöver dräneringen göras om?

Fönsterbleck är billiga. Fönster däremot är dyrt.
Men byta fönster kanske inte alls behöver göras. Om de är otäta så fixas det enkelt med tätningslist. Fukt mellan fönstren (missfärgningen) beror kanske på felaktigt tätningslist?

Badrumskostnaden? Den kan ligga på ALLT mellan 100-600' beroende på om det finns vattenskador och vilka material ni väljer.

Kort sagt. Allt på listan behöver inte vara sånt som behöver åtgärdas. I alla fall inte omedelbart. Fukt bör man titta på omedelbart. Mycket annat kan göras så småningom.
 
Vi bytte fönster + bleck i år, gick på ca 200 för 12 dubbla eller trippla fönster inkl en hel del extra som plisséer och myggnät. Vårt tak är också gammalt, tegelpannorna slutade tillverkas 1961 så före det. Vi fick också anmärkning på det på besiktnigen. Vi tog ut en snubbe som gick igenom taket i detalj och han konstaterade att ok, det är gammalt men ser toppenbra ut, håller 25 år till. Så bara för att det är gammalt behöver det inte vara dåligt. OM ni däremot behöver byta taket är 200 ett rätt optimistiskt pris.
 
Gav 200-250' för nytt tak för några år sedan. Virkespriserna kan ju ha ökat det. Inte jättestort hus. 1.5 plan på ~105kvm.

Tvättstuga kostade oss ~100', helkaklad med golvvärme, också några år sedan.

Däremot ska du nog kolla med besiktningsman om du borde vänta dig fukt när du river tvättstuga, badrum och tak (om det inte står värden i besiktningsprotokollet). Fukten i krypgrunden har jag för dålig koll på för att säga vad man ska räkna på. Skulle tippa på att dränering inte är osannolikt dock.
 
Ännu en köpa hus tråd, jaaa vad kul tänker alla.

Har tittat på ett hus som ser helt okej ut. Börjar bli dags renovera typ allt men om inte budgivningen sticker iväg över 5.5 så är det ändå vettigt pris/köp + rätt stor plan tomt, förutsatt att det inte är galet dyrt fixa allt.

Men besiktningen säger bla

Taket är för gammalt 40+ år + gick inte att besikta pga snö
Fukt i krypgrunden påbörjan till mikrobiella påväxt
Badrum för gammalt (40 år)
Tvättstuga haft en gammal vattenskada som är halvdant lagad enligt besiktningen
Fönsterbleck lutar åt fel håll så vatten rinner mot fönstrena
Alla fönster bör bytas för de höll inte tätt och det var missfärgat på nått sätt mellan fönstrena

Köket är okej skick, mest bara fult

Vad är realistiskt att räkna med att allt detta kostar? Kök kan ju vänta men inte det andra egentligen.

Så vad skulle följande gå på ca?
- tak (200k?)
- fukt i grund (?)
- nytt badrum (150-200k)
- tvättstuga (50-100k?)
- nya fönster och fönsterbleck (potentiellt svindyrt?)

Jag bytte fönster 2020, betalde 174.000kr för 11 fönster (inkl fönsterbrädor, foder, bleck, plisseer, spröjs, bortforsling av allt det gamla) en helglasad balkongdörr och en ny ytterdörr (Leksandsdörren)

Badrummet gick på 95’, då rev dom ut en gammal matta, gipsade om, isolerade golv med någon slags betong/gipskulor, in med ny matta på golv och väggar, lite nydragen el/vatten/rör, nytt innertak.
 
Så runt 1-1.5 miljon för allt då. Det är det inte värt. Stryker ännu ett hus från listan. Börjar bli lite tomt, är det ingen som sköter sitt hus? Känns som alla har fukt, dåligt dränerade (står i typ varenda protokoll att det sluttar mot huset och att det kommer/kan ge fuktproblem), trasiga här och där osv. Hus där mäklaren inte ger protokoll i förväg tittar vi inte ens på längre, det har varenda gång varit hus som haft så mycket fel :/
 
Så runt 1-1.5 miljon för allt då. Det är det inte värt. Stryker ännu ett hus från listan. Börjar bli lite tomt, är det ingen som sköter sitt hus? Känns som alla har fukt, dåligt dränerade (står i typ varenda protokoll att det sluttar mot huset och att det kommer/kan ge fuktproblem), trasiga här och där osv. Hus där mäklaren inte ger protokoll i förväg tittar vi inte ens på längre, det har varenda gång varit hus som haft så mycket fel :/
Ja för de sakerna du räkna upp är det nog rimligt med över 1 milj tyvärr.
 
Ja för de sakerna du räkna upp är det nog rimligt med över 1 milj tyvärr.
Herregud så bisarra summor ändå. Säkert fullt rimliga men jag förstår ju varför många skiter i underhållet 😄 och klart hade man skött det och spridit ut det på flera år blir det ju inte så farligt, men när allt ska göras mer eller mindre på en gång för att ta ikapp dålig skötsel blir det brutalt mycket.
 
Herregud så bisarra summor ändå. Säkert fullt rimliga men jag förstår ju varför många skiter i underhållet 😄 och klart hade man skött det och spridit ut det på flera år blir det ju inte så farligt, men när allt ska göras mer eller mindre på en gång blir det brutalt mycket.
Ja det är så synd med dessa galna priser, gynnar knappast någon.
 
Ja det är så synd med dessa galna priser, gynnar knappast någon.
Nej och jag vet inte om jag vågar chansa. Vi skulle ju tex kunna köpa detta. Bo där 1-2 år och inte göra ett skit och hoppas på att det går att sälja då för mer än vi gav (trots noll åtgärder) och även att vi kommer ha hunnit spara ihop en hel del till. Men kan ju lika gärna bli så att ingen vill köpa det då just för att underhållet är noll gjort och kanske har priserna sjunkit osv. För bo där i 10+ år vill jag inte, då hade man ju kunnat ta det lite lugnare med åtgärder om en ändå ska bo länge.
 
Nej och jag vet inte om jag vågar chansa. Vi skulle ju tex kunna köpa detta. Bo där 1-2 år och inte göra ett skit och hoppas på att det går att sälja då för mer än vi gav (trots noll åtgärder) och även att vi kommer ha hunnit spara ihop en hel del till. Men kan ju lika gärna bli så att ingen vill köpa det då just för att underhållet är noll gjort och kanske har priserna sjunkit osv. För bo där i 10+ år vill jag inte, då hade man ju kunnat ta det lite lugnare med åtgärder om en ändå ska bo länge.
Ja det är svårt att veta vad som blir rätt, man får göra en lista med för och nackdelar och se vart det lutar. För 100 rätt blir det inte. Men man kanske kan hamna en bit åt rätt håll om man börjar med ett hus iaf.
 
Ja det är svårt att veta vad som blir rätt, man får göra en lista med för och nackdelar och se vart det lutar. För 100 rätt blir det inte. Men man kanske kan hamna en bit åt rätt håll om man börjar med ett hus iaf.
Såklart, men vette tusan om ett hus med gammal vattenskada och eftersläp i underhåll är ett bra hus för en chansning. Kan lika gärna sluta i ekonomisk katastrof 🙈 Nä vi får leta vidare.
 
Såklart, men vette tusan om ett hus med gammal vattenskada och eftersläp i underhåll är ett bra hus för en chansning. Kan lika gärna sluta i ekonomisk katastrof 🙈 Nä vi får leta vidare.
Jag tror det med. Däremot kan det ju vara bra att sänka era krav lite. Inte vara rädda för "fulare" hus som ni kanske med tiden kan snygga till. Vissa renoveringsprojekt där det inte är lika bråttom att fixa allt helt enkelt. Kanske byta område att leta i också? Gör ni det bra kan ni säkert öka på prislappen och göra en liten vinst vid försäljning om ni då vill byta område. Under förutsättning att marknaden inte pajar då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp