Vätska från bröst

ett2tre

Trådstartare
Gammal användare, anonymt konto. Vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva.

För ett par dagar sedan upptäckte jag att det kommer en brunaktig vätska från min ena bröstvårta. Det sker bara om jag klämmer på bröstet/bröstvårtan, men det verkar inte finnas något stopp på mängden vätska som går att trycka ut. Endast en bröstvårta är påverkad.

Jag kan inte känna några nyuppkomna knölar eller knutor i brösten eller armhålan.

Egentligen osannolikt att det är bröstcancer då jag är 25 (kvinna), men inte omöjligt så klart. Jag var på VC idag och läkaren ville avvakta någon vecka för att se om det försvinner av sig själv, annars kan det bli tal om mammografi.

Jag använder Slinda, ett mellanpiller.

Någon som har varit med om något liknande? Vad handlade det om då?

Om det går över av sig själv, dvs det slutar komma vätska när jag klämmer, ska man bara släppa det då, eller borde jag ändå propsa på en mammografi för att utesluta cancer? Eller åtminstone se till att få reda på orsaken?
 
Gammal användare, anonymt konto. Vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva.

För ett par dagar sedan upptäckte jag att det kommer en brunaktig vätska från min ena bröstvårta. Det sker bara om jag klämmer på bröstet/bröstvårtan, men det verkar inte finnas något stopp på mängden vätska som går att trycka ut. Endast en bröstvårta är påverkad.

Jag kan inte känna några nyuppkomna knölar eller knutor i brösten eller armhålan.

Egentligen osannolikt att det är bröstcancer då jag är 25 (kvinna), men inte omöjligt så klart. Jag var på VC idag och läkaren ville avvakta någon vecka för att se om det försvinner av sig själv, annars kan det bli tal om mammografi.

Jag använder Slinda, ett mellanpiller.

Någon som har varit med om något liknande? Vad handlade det om då?

Om det går över av sig själv, dvs det slutar komma vätska när jag klämmer, ska man bara släppa det då, eller borde jag ändå propsa på en mammografi för att utesluta cancer? Eller åtminstone se till att få reda på orsaken?

Ensidig bröstsekretion ska alltid tas på allvar och cancerutredas, enligt vad jag känner till.

/Läk
 
Inte brun vätska, men väl vätska, dock ur båda brösten. Jag har högt prolaktin och äter medicin mot det. Det är den bästa medicinen som någonsin har tillverkats om du frågar mig, mitt mående steg med hur mycket som helst! (skriver det mest ifall någon annan hittar tråden). Men eftersom ditt är ensidigt så borde du nog utreda det. Just en sådan sak är väl bättre att kolla upp en gång för mycket än för lite.
 
Äntligen har jag fått en tid för mammografi! På lördag förmiddag är det dags. Jag gissar att det kommer ta ett tag att få provsvar, men det ska åtminstone bli skönt att få undersökningen överstökad. Håll gärna tummarna för att allt ser bra ut! :heart
 
Äntligen har jag fått en tid för mammografi! På lördag förmiddag är det dags. Jag gissar att det kommer ta ett tag att få provsvar, men det ska åtminstone bli skönt att få undersökningen överstökad. Håll gärna tummarna för att allt ser bra ut! :heart
Jag håller tummarna att allt är ok vilket det ofta även är. Men jag är typ STUM av förundran över tidsrymden från ditt första läkarbesök - och läkarens "vi väntar en vecka och ser hur det går" - till att du får en tid hos Mammografin.
 
Nej ultraljud kan inte ge svar på om knölar är godartade. Men cystor är heller inte cancer. Cystor är bara vätskefyllda blåsor och så ser ju inte cancer ut. Jag har också fullt med cystor i brösten. Inte en chans att jag kommer hitta någon annan knöl i brösten, hela brösten består av knölar på mig, som är cystor. Skulle någon annan knöl dyka upp så skulle den behöva bli bra stor innan jag skulle reagera på den.
 
Nej ultraljud kan inte ge svar på om knölar är godartade. Men cystor är heller inte cancer. Cystor är bara vätskefyllda blåsor och så ser ju inte cancer ut. Jag har också fullt med cystor i brösten. Inte en chans att jag kommer hitta någon annan knöl i brösten, hela brösten består av knölar på mig, som är cystor. Skulle någon annan knöl dyka upp så skulle den behöva bli bra stor innan jag skulle reagera på den.
Jag har också flera cystor i brösten + mkt sån vävnad som kan kännas knölig och som svullnar och ömmar. Minns inte vad det heter. Har också tänkt att det är svårt för mig att hålla koll på skillnaden, plus att mammografin var bland det värsta jag varit med om i smärtväg så det är inte lockande att göra om den undersökningen hela tiden..
 
Nej, det kan inte ge svar på tidig cancer.
Men det beror ju på vad det är. Är det tumörer de hittar, vilket detta inte skulle vara, kan de ju på onkologens initiativ avvakta och göra regelbundna, täta röntgen (röntgens?) för att se om de ändrar form osv innan de tar beslut om biopsi/avlägsnande också. Detta beroende på placering osv såklart. Det jag vill komma till är att det säkert finns en poäng med det beslutet.

Däremot håller jag med om att det känns vridet att en vc-läkare väntar med remiss till mammografi.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För några veckor sedan upptäckte jag en förhårdnad i mitt ena bröst. Den är avlång, kanske 1x3cm, strax under bröstvårtan typ, som ett...
2
Svar
26
· Visningar
10 309
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp