Vätska från bröst

Vilken information? Att em-pirre är bäst i klassen på att läsa ultraljud eller att många cancerpatienter initialt felbedöms av den församlade läkarkåren?

Det sistnämnda är ju tyvärr ett vedertaget faktum som många kan vittna om 😑 Men det finns säkert statistik på det någonstans.

Nej till det som du påstår.
 
Jag känner mig skeptisk till att det är något som hänt åt många, skulle nog gärna se källa på det.
När jag hade en knöl i bröstet så sa redan läkaren som kände på den att det antagligen är en ofarlig cysta, att cancerknölar oftast känns annorlunda, men att det självklart skulle tas mammografi och ultraljud för säkerhetsskull.
Ultraljudsläkaren kunde sedan bekräfta att det var ofarliga, vätskefyllda cystor (tydligen väldigt vanligt) som skulle försvinna av sig självt, och gör de inte det och de blir ömma så tömmer de dem.
De försvann av sig själv efter mensen.
Om nu statistiken är så viktig för dig är det ju fritt fram att googla. Gjorde precis själv en snabb sökning på google och fick upp miljarders med träffar om missade cancerdiagnoser i bägge riktningar!
 
Eftersom google nu tydligen inte fungerar för några av användarna så här lite hjälp på traven gällande missad cancer och här om Elliot 18 eller mannen som inte hade artros..

Det är jättesvårt att diskutera med någon som inte håller tråden. Förutom att det är den som kommer med påståendet som ska presentera sin källa.

Tänk dig en opponering där examinatorn frågar studenten ”hur vet du det här” och får svaret ”det kan du ta reda på själv om du vill veta”.

Det blir liksom lite tokigt, även om jag nu drog det ganska långt i jämförelsen.
 
OT

Feldiagnoser gällande olika svårlästa cancerformer kan jag lätt tro på. Har några i min närhet som hade flera olika diffusa sympton som visade sig vara en form av cancer. Dock inte bröstcancer. Inte i närheten.

Hade själv cysta i brösten inga i släkten har haft bröstcancer. Jag blev genast remitterad till mammografi och grundligt undersökt. Tog knappt en vecka från att jag sökte till slutbesked (detta var dock några år sedan)

Jag vill påstå att många hittar cancerformer i tidigt skede när de varit inne och sökt för något helt annat,Nej jag ar ingen källa på det men om jag googlar kan jag lätt få fram att Kalles onda knä visade sig vara cancer typ.

Jag har en nära släkting som visade sig ha cancer i pancreas. Det är få överlevnad i detta har för mig att den låg på typ 12% Tack vare att det upptäcktes så tidigt kunde rätt sättas in och hon är fullt frisk idag.
Min mor gjorde en röntgen pga av en bilolycka och hittade cancersvulster på njurarna och hon kunde snabbt opereras och är nu under kontroll.

Jaghar fullt förtroende för Bröstcancervården
 
Jag tänker att det säkert finns både en och två personer där det missas att det är cancer. Både bröstcancer och annan cancer, och varje sådant fall är givetvis en tragedi. Men det betyder inte att man måste ta biopsi på varje cysta som man hittar i ett bröst för att kunna utesluta att det är cancer. Många gånger syns det tydligt på ultraljud att det är just en cysta och inte en tumör (de ger lite olika bild på ultraljudet). Sen finns det givetvis fall där man inte är 100% säker och då ska biopsi göras. Men återigen så finns det ingen anledning att göra biopsi på alla cystor man hittar.

Sen har det varit problem framför allt tidigare att ibland har läkare på vårdcentralerna inte skickat iväg patienter till ultraljud/mammografi. Det är bland annat därför det har införts SVF. Hittar man en knöl i ett bröst så finns det numera ett standardförfarande att tillgå. Detta gör att avgörandet inte ligger på den enskilda läkaren riktigt på samma sätt nu som det gjorde förut. Detta gör även att man snabbt kan bekräfta eller utesluta bröstcancer om en knöl hittas i ett bröst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För några veckor sedan upptäckte jag en förhårdnad i mitt ena bröst. Den är avlång, kanske 1x3cm, strax under bröstvårtan typ, som ett...
2
Svar
26
· Visningar
10 380
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp