Vätska från bröst

Cystor och tumörer ser väl olika ut på ultraljud?
Exakt, cystor har ju inget med tumörer att göra alls. Det är inte en godartad tumör då utan just en cysta. En lekman kan identifiera en cysta på UL liksom, det blir en svart fläck på ultraljudet. Sen kan ju en lekman missa om det är en tumör precis bredvid, men det är såklart en annan sak.
Jag har också flera cystor i brösten + mkt sån vävnad som kan kännas knölig och som svullnar och ömmar. Minns inte vad det heter. Har också tänkt att det är svårt för mig att hålla koll på skillnaden, plus att mammografin var bland det värsta jag varit med om i smärtväg så det är inte lockande att göra om den undersökningen hela tiden..
Ja jag försöker också. Men efter min mastit så känns cystorna annorlunda, men jag tänker att de säkert flyttades runt för de som är ordentligt identifierbara har flyttat sig, eller så har det tillkommit nya. Men ska jag gå och göra mammografi så fort en ny knöl dyker upp så kommer jag få cancer av det istället liksom.
 
Men det beror ju på vad det är. Är det tumörer de hittar, vilket detta inte skulle vara, kan de ju på onkologens initiativ avvakta och göra regelbundna, täta röntgen (röntgens?) för att se om de ändrar form osv innan de tar beslut om biopsi/avlägsnande också. Detta beroende på placering osv såklart. Det jag vill komma till är att det säkert finns en poäng med det beslutet.

Däremot håller jag med om att det känns vridet att en vc-läkare väntar med remiss till mammografi.
I andra länder börjar man i andra änden och ser som första steg till att utesluta cancer rakt av med mer ingående metoder. Snarast möjligt! Sverige är tyvärr typ ett u-land gällande bröstcancer.
 
I andra länder börjar man i andra änden och ser som första steg till att utesluta cancer rakt av med mer ingående metoder. Snarast möjligt! Sverige är tyvärr typ ett u-land gällande bröstcancer.
Menar du att man tar biopsi på varenda knöl även när det ser ut att vara ofarliga cystor?

När jag var på bröstenheten pga upptäckt knöl så var det först mammografi, sen direkt ultraljud. Inget behov av ytterligare undersökningar då det var cystor (fanns fler än jag hade känt själv).
 
Menar du att man tar biopsi på varenda knöl även när det ser ut att vara ofarliga cystor?

När jag var på bröstenheten pga upptäckt knöl så var det först mammografi, sen direkt ultraljud. Inget behov av ytterligare undersökningar då det var cystor (fanns fler än jag hade känt själv).
Skönt för dig att de är ofarliga då! Men kanske inte lika skönt för de som blivit itutade precis samma sak när det sedan visast sig att det inte varit så..
 
Nu kan jag bara tala fån egen erfarenhet men med min knöl vart det läkare som skickade remiss till bröstmottagningen. Där gjordes mammografi, UL samt biopsi på samma besök även om de misstänkte att det var godartad bindvävsknuta hela vägen. Halvår sedan gjordes samma procedur då den växt ännu mer och jag fick valet att ta ut den oavsett resultat på andra biopsin, främst för att jag själv inte kunde slappna av med tanken av att ha kvar den samtidigt som den blev lite ivägen. Då gjordes även en tredje mer "heltäckande" (?) biopsi på det som togs ut i operationen. Läkaren var helt med mig på det och jag är väldigt glad att de inte viftade bort det som "vi tror den är godartad" och slutat där.
 
Menar du att man tar biopsi på varenda knöl även när det ser ut att vara ofarliga cystor?

När jag var på bröstenheten pga upptäckt knöl så var det först mammografi, sen direkt ultraljud. Inget behov av ytterligare undersökningar då det var cystor (fanns fler än jag hade känt själv).
Gjorde allt på en gång. Mammografi, ultraljud som såg ok ut men ändå biopsi för att utesluta att det var nåt farligt. Det var en mjölkkörtel.
 
Äntligen har jag fått en tid för mammografi! På lördag förmiddag är det dags. Jag gissar att det kommer ta ett tag att få provsvar, men det ska åtminstone bli skönt att få undersökningen överstökad. Håll gärna tummarna för att allt ser bra ut! :heart
Hur gick det?
 
Skönt för dig att de är ofarliga då! Men kanske inte lika skönt för de som blivit itutade precis samma sak när det sedan visast sig att det inte varit så..
Alltså biopsi är ju helt onödigt om till och med jag kan se på ultra att det är cysta. Så gissar jag att en läkare också kan det.
 
Även jag har haft mycket cystor som yngre men de och allmän knölighet försvann efter att jag fick barn/ammade. Nu är brösten mjuka och lätta att känna igenom. Rätt skönt att de inte stack mig. Varit på mammografi några gånger och det har aldrig varit några frågetecken egentligen.

Däremot ska man inte utesluta cancer bara för att man är ung. En fd kollega har fått elakartad bröstcancer och hon är nog max 35 år. Knölar ska alltid kollas upp!

När det gäller vätska ur brösten så är min enda erfarenhet att det hände min hund. Halva juverraden togs bort men det visade sig vara cystor alltihop.
 
Alltså biopsi är ju helt onödigt om till och med jag kan se på ultra att det är cysta. Så gissar jag att en läkare också kan det.
Skönt att du är så duktig på att läsa ultraljud så du aldrlg kommer bli bedömd som frisk. För att i nästa steg få veta att det var en felbedömning och du i själva verket har en allvarlig form av cancer vilket är verkligheten för ganska många cancerpatienter därute. Oavsett cancersort!
 
Skönt att du är så duktig på att läsa ultraljud så du aldrlg kommer bli bedömd som frisk. För att i nästa steg få veta att det var en felbedömning och du i själva verket har en allvarlig form av cancer vilket är verkligheten för ganska många cancerpatienter därute. Oavsett cancersort!

Var kommer din information ifrån?
 
Var kommer din information ifrån?
Vilken information? Att em-pirre är bäst i klassen på att läsa ultraljud eller att många cancerpatienter initialt felbedöms av den församlade läkarkåren?

Det sistnämnda är ju tyvärr ett vedertaget faktum som många kan vittna om 😑 Men det finns säkert statistik på det någonstans.
 
Vilken information? Att em-pirre är bäst i klassen på att läsa ultraljud eller att många cancerpatienter initialt felbedöms av den församlade läkarkåren?

Det sistnämnda är ju tyvärr ett vedertaget faktum som många kan vittna om 😑 Men det finns säkert statistik på det någonstans.
Vad dillar du om?
Var finns statistik som visar att många cancerpatienter felbedöms?
 
Vilken information? Att em-pirre är bäst i klassen på att läsa ultraljud eller att många cancerpatienter initialt felbedöms av den församlade läkarkåren?

Det sistnämnda är ju tyvärr ett vedertaget faktum som många kan vittna om 😑 Men det finns säkert statistik på det någonstans.

Jag känner mig skeptisk till att det är något som hänt åt många, skulle nog gärna se källa på det.
När jag hade en knöl i bröstet så sa redan läkaren som kände på den att det antagligen är en ofarlig cysta, att cancerknölar oftast känns annorlunda, men att det självklart skulle tas mammografi och ultraljud för säkerhetsskull.
Ultraljudsläkaren kunde sedan bekräfta att det var ofarliga, vätskefyllda cystor (tydligen väldigt vanligt) som skulle försvinna av sig självt, och gör de inte det och de blir ömma så tömmer de dem.
De försvann av sig själv efter mensen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För några veckor sedan upptäckte jag en förhårdnad i mitt ena bröst. Den är avlång, kanske 1x3cm, strax under bröstvårtan typ, som ett...
2
Svar
26
· Visningar
10 380
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp