Vätska i livmoder ?!

Hon var ej i brunst, men hade flera ägg. Hon sprutades igång. Kommer hon ovulera snabbare nu? Ska tillbaka på måndag men måste beställa semin denna gång så kan inte seminerades fören onsdag ? Sist när hon sprutades igång så tog det 6 dagar för henne att ovulera men då hade hon inga ägg

Sprutar man när de redan har (stora) ägg så brukar det kunna gå rysligt snabbt. Vet inte hur skicken fungerar hos er men beställer ni måndag borde det väl komma tisdag?

Tråkigt att hon ej behöll sin dräktighet.
 
Sprutar man när de redan har (stora) ägg så brukar det kunna gå rysligt snabbt. Vet inte hur skicken fungerar hos er men beställer ni måndag borde det väl komma tisdag?

Tråkigt att hon ej behöll sin dräktighet.
Inte så stora dom flera var typ 3 mm. Veterinären tyckte i fredags att hon inte skulle beställa redan då..
jo möjligt men seminstationen jag har nu har bara öppet måndag onsdag fredag....
 
Inte så stora dom flera var typ 3 mm. Veterinären tyckte i fredags att hon inte skulle beställa redan då..
jo möjligt men seminstationen jag har nu har bara öppet måndag onsdag fredag....

Menar du att ni beställer måndag och seminerar med 2 dygn gammal sperma på onsdagen då?
Gissar på 30 mm ägg kanske? Brukar iaf gå snabbare om där finns lite foliklar när man sprutar.
 
Menar du att ni beställer måndag och seminerar med 2 dygn gammal sperma på onsdagen då?
Gissar på 30 mm ägg kanske? Brukar iaf gå snabbare om där finns lite foliklar när man sprutar.
Jag vet inte hur dom tänkt... känns hopplöst faktiskt. Men sperman är väl kyld så det blir väl inte dålig ?
ja precis skrev fel, dom var runt 30.
 
Menar du att ni beställer måndag och seminerar med 2 dygn gammal sperma på onsdagen då?
Gissar på 30 mm ägg kanske? Brukar iaf gå snabbare om där finns lite foliklar när man sprutar.
Bör jag åka till min gamla seminstation istället? Det är så himla långt dit så vill verkligen slippa men detta är också min absolut sista chans ...
 
Men är det då koll måndag morgon för att kunna beställa? Då borde det komme måndag em/kväll om det är nära och annars på tisdagen. Tänker att de kanske bara har ul (som kräver veterinär) de tiderna, men seminerar när det behövs övrig tid...?
 
Men är det då koll måndag morgon för att kunna beställa? Då borde det komme måndag em/kväll om det är nära och annars på tisdagen. Tänker att de kanske bara har ul (som kräver veterinär) de tiderna, men seminerar när det behövs övrig tid...?
Ja precis det är koll på måndag morgon med veterinär. Dom har bara en halvtimmes koll på morgonen nu 3 dagar i veckan.
Det vet jag faktiskt inte? Måste kolla upp det!
 
Men är det då koll måndag morgon för att kunna beställa? Då borde det komme måndag em/kväll om det är nära och annars på tisdagen. Tänker att de kanske bara har ul (som kräver veterinär) de tiderna, men seminerar när det behövs övrig tid...?
På koll på måndag, om semin är redo att beställas så har dom den på em/kvällen, så semineras hon tisdag morgon :)
 
Vad bra, då slapp du det problemet. Sen kan jag väl tycka att de borde seminera redan på tisdag em/kväll...
Tror dom bara har veterinären där på morgonen nu i slutet.. :/ vill eg åka till seminstaionen där hingsten står som har seminerat henne förut men det fungerar inte för mig att åka 8-9 h tur och retur nästa vecka..
En fråga , en ägglossningsspruta, kan den bara användas en gång på en säsong?
 
Tror dom bara har veterinären där på morgonen nu i slutet.. :/ vill eg åka till seminstaionen där hingsten står som har seminerat henne förut men det fungerar inte för mig att åka 8-9 h tur och retur nästa vecka..
En fråga , en ägglossningsspruta, kan den bara användas en gång på en säsong?

Nej, man kan spruta flera ggr/säsong men vissa ston (eller de allra flesta egentligen) svarar bra på det en eller ett par ggr men sen fungerar det inte lika bra längre (gäller Pregnyl, finns andra preparat man kan ge och vet inte riktigt om det är samma sak med dem).

Tisdag morgon låter väl för övrigt som en mycket lämplig tid för insemination om man anser att det är läge att beställa på måndagen😊
 
Hur lång tid tar det för ägget att släppa?🙈
Hon seminerades igår och idag, idag var ägg stort en 6a, men dom seminerar henne varje dag tills hon själv släppt ägget. Hon sprutades igång i fredags och började brunsta då, ska de inte släppa snart?🙈 ska tillbaka imorgon igen för ytterligare en semination
 
Hur lång tid tar det för ägget att släppa?🙈
Hon seminerades igår och idag, idag var ägg stort en 6a, men dom seminerar henne varje dag tills hon själv släppt ägget. Hon sprutades igång i fredags och började brunsta då, ska de inte släppa snart?🙈 ska tillbaka imorgon igen för ytterligare en semination

Det är väldigt individuellt hur långa brunster de har så det är omöjligt att säga. Visst hade hon ytterligare ett ägg? Det är inte helt ovanligt att såna där stora foliklar > 60 mm blir s.a.s hängande och sen krymper istället för att ovuleras.
Att seminera varje dag låter nästan lite onödigt. Tömmer de hingsten varje dag?
 
Det är väldigt individuellt hur långa brunster de har så det är omöjligt att säga. Visst hade hon ytterligare ett ägg? Det är inte helt ovanligt att såna där stora foliklar > 60 mm blir s.a.s hängande och sen krymper istället för att ovuleras.
Att seminera varje dag låter nästan lite onödigt. Tömmer de hingsten varje dag?
Ja dom sa vänster en 6a nu, inget om höger, men där hade hon 3,8a igår igen.. på förra stället så gav dom henne ägglossningspruta... det kostar mig liksom 1,500kr varje gång dom måste skicka semin.. känns ju inte jätte roligt om dom ska skicka i flera dagar till ,,. Blir skit dyrt. Redan uppe i över 40,000 på denna dräktighet, börjar bli less 😖
Troligtvis, men vet inte, hingsten står ju på förra stället.
 
Hur lång tid tar det för ägget att släppa?🙈
Hon seminerades igår och idag, idag var ägg stort en 6a, men dom seminerar henne varje dag tills hon själv släppt ägget. Hon sprutades igång i fredags och började brunsta då, ska de inte släppa snart?🙈 ska tillbaka imorgon igen för ytterligare en semination

Ägget växer ca 0,5 varje dag på mina ston tills det släpper enligt min veterinär men det är hundraprocentigt såklart för det kan stanna upp också som det gjorde på min som har strulat lite. Hennes ägg blev bara tvåor och slutade sen att växa. Det är ju olika hur stora ägg dem släpper men tex en av mina släpper nästan alltid när ägget är ca 5,5 stort. Mina brukar bli inseminerade varannan dag till ägget släppt.
 
Ägget växer ca 0,5 varje dag på mina ston tills det släpper enligt min veterinär men det är hundraprocentigt såklart för det kan stanna upp också som det gjorde på min som har strulat lite. Hennes ägg blev bara tvåor och slutade sen att växa. Det är ju olika hur stora ägg dem släpper men tex en av mina släpper nästan alltid när ägget är ca 5,5 stort. Mina brukar bli inseminerade varannan dag till ägget släppt.
Okey! Jag hoppas hon får ägglossning innan imorgon 🙈
 
Ja dom sa vänster en 6a nu, inget om höger, men där hade hon 3,8a igår igen.. på förra stället så gav dom henne ägglossningspruta... det kostar mig liksom 1,500kr varje gång dom måste skicka semin.. känns ju inte jätte roligt om dom ska skicka i flera dagar till ,,. Blir skit dyrt. Redan uppe i över 40,000 på denna dräktighet, börjar bli less 😖
Troligtvis, men vet inte, hingsten står ju på förra stället.

Ska man spruta Pregnyl för ägglossning ska det göras realtivt tidigt när de går upp i brunstödem och inte sent i brunsten som din verkar vara nu. Det låter som sagt lite onödigt att beställa varje dag, blir ju som du säger lite dyrt.
 
Ska man spruta Pregnyl för ägglossning ska det göras realtivt tidigt när de går upp i brunstödem och inte sent i brunsten som din verkar vara nu. Det låter som sagt lite onödigt att beställa varje dag, blir ju som du säger lite dyrt.
Ja det blir ju det.. :( har det inte släppt innan imorgon bitti så blir det en 4dje gång ..
 

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 411
Senast: em-pirre
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 280
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Upptäckte 10/1 en gråaktig fläck i ögat, ringde veterinär och fick tid direkt. Hornhinneskada och inflammation/infektion i ögat, alltså...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 474
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Finns det saker ni bara inte kan sluta oroa er för? Vardagliga eller för framtiden? Jag är en orolig person och oroar mig för många...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
9 193
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp