Vätska i magen, cancer?

Gosa

Trådstartare
Sökte läkare pga tarmproblem, bla periodvisa diarrer, var inte direkt orolig för något allvarligt, haft diverse magproblem sen barndomen, så troligen IBS.

Blev skickad på datortomografi av tjocktarmen och jag fick resultatet i fredags. Tarmen så bra ut, såvitt jag förstod inget som förklarade mina problem. Men, det fanns en del andra fynd tyvärr. Dels en några cm stor förändring på livmodern, detta kunde vara ett ofarligt myom så det oroar jag mig inte för i sig innan jag vet mer i alla fall. Har fått remiss till kvinnokliniken.

Vad som däremot gjorde mig orolig är att det fanns en liten mängd vätska i buken vid nedre leverloben. Läkaren har skickat remiss till kirurgen. Tyvärr googlade jag detta och om jag fattat rätt så är vätska i buken ovanligt och inget man kan ha normalt. (Men detta kanske bara gäller större mängder vätska?) Absolut vanligaste orsaken var levercirros, vilket jag nästan kan utesluta i mitt fall pga normala leverprover och mycket sparsam alkoholkonsumtion. Näst vanligaste orsaken var cancer som spritt sig till bukhinnan... Är nu så orolig för detta. Men borde inte ursprungscancern i så fall synts på datortomografin? Kanske är det på livmodern den ursprungliga cancern. Eller så finns det något utanför röntgenområdet kanske. Min läkare är jättebra men jag fattade ju knappt vad vätska i buken var när hon ringde så jag kom mig inte för att ställa frågor.

Ska till kvinnokliniken i annat ärende nästa måndag och ta biopsi. Detta för att säkerställa en diagnos på lichen jag haft länge samt utesluta hudcancer då jag haft envisa sprickor. Tror dock sprickorna beror på min lichensjukdom och oroar mig inte så mycket för det. Tyvärr ultraljudade inte gyn när jag var där för några veckor sedan utan det var över 3 år sedan, då fanns inget på livmodern i alla fall.

Är 43 år, alla vanliga blodprover ser normala ut, blodstatus, lever, njurar tex. Tog både när jag sökte för magen och på diabetesmottagningen i höstas (har typ 1 diabetes med bra värden).

Någon annan som haft vätska i buken eller vet något om det? Eller har något tips för att lugna nerverna.
 
Hade det när jag hade magsår, om det är vanligt eller inte på grund av det vet jag inte. Sen står det faktiskt på googlingen att runt 10% är cancer, då är det 90% som orsakats av andra anledningar ;) . Det bästa för att lugna nerverna är nog i övrigt att kontakta sjukvården med dina funderingar, det är ju dessvärre omöjligt för Buke att veta och det riskerar att bli fel oavsett vad vi svarar.

Håller tummarna att det inte är något allvarligare än vad som kan behandlas.
 
Jag har upprepat haft mindre mängd vätska i buken på grund av (nästan) helt ofarliga anledningar. Så det behöver inte betyda något alls. Säger som de andra, googla inte, ring tillbaka till läkaren om du har frågor, vänta på vidare undersökningar och ta inte ut något i förskott (såklart lättare sagt än gjort).
 
Hade det när jag hade magsår, om det är vanligt eller inte på grund av det vet jag inte. Sen står det faktiskt på googlingen att runt 10% är cancer, då är det 90% som orsakats av andra anledningar ;) . Det bästa för att lugna nerverna är nog i övrigt att kontakta sjukvården med dina funderingar, det är ju dessvärre omöjligt för Buke att veta och det riskerar att bli fel oavsett vad vi svarar.

Håller tummarna att det inte är något allvarligare än vad som kan behandlas.
Tack för svaret och tumhållningen! Tror inte jag har just magsår, men ändå skönt att se att andra saker kan orsaka detta.
 
Jag har upprepat haft mindre mängd vätska i buken på grund av (nästan) helt ofarliga anledningar. Så det behöver inte betyda något alls. Säger som de andra, googla inte, ring tillbaka till läkaren om du har frågor, vänta på vidare undersökningar och ta inte ut något i förskott (såklart lättare sagt än gjort).
Tack för svaret! Bra att det inte alltid är allvarligt. Varför fick du vätska i buken? (Om du vill berätta förstås.)
 
Nu har jag varit på kvinnokliniken för min lichen och fick livmodern ultraljudad också. De såg bra ut och hon sparade också några bilder, kanske ska någon mer kolla. De hade också tittat på röntgen och förändringen såg godartad ut. :)

Kirurgen har också tittat på röntgen och mätt att mängden vätska var så pass liten att det ej behövde undersökas vidare om jag ej hade/fick ont i området, vilket jag inte har. Så goda nyheter där med.

Däremot har jag fått nya symtom med smärta i bröstbenet, i bröstryggen och innuti bröstet. Plus klumpkänsla och obehag i bröstet när jag sväljer. Läkaren trodde mest på magkatarr (och ev även inflammation i bröstbenet) så äter en kur ezomeprazol och kompletterar med gaviscon samt smärtstillande vid behov. Sen uppföljning om en månad. Tyvärr har detta gjort mig rätt matt, svårt att sova med ryggsmärtan etc men hoppas det vänder snart. En del av tröttheten kanske är för att jag äter lite dåligt samt tvingats sluta tvärt med kaffe :). Är i alla fall lättad över att röntgenfynden inte var farliga.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har sedan flera år sett ut som jag vore gravid. Vissa har till och med frågat. Har testat mig men det har varit negativt. Har inte...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
17 464
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 568
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 299
Senast: kryddelydd
·
Kropp & Själ Vill nog mest skriva av mig lite. Känner mig lite uppgiven och ledsen. För ca 6 veckor sedan ramlade jag i skogen. På något sätt...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp