Vättern under ytan

Wow! Intressant läsning.
Arbetar du med detta?
Jag har arbetat inom branschen sedan 2001 både med rening av vatten (industrivatten) och klassificering och sortering av avfall inför avsättning för behandling. Och ja det finns problem inom den men de ligger oftast inte inom själva vattenreningsbiten utan på andra områden.
 
Var har jag skrivit att vi inte ska utveckla vattenreningen? Eftersom du lägger de orden i min mun så får du väldigt gärna citera var det står.
Din syn att vi idag (för det är så jag tolkar dig) ska rena bort allt ur vatten som släpps till recipient är oerhört naivt. För det första så uppstår följdproblem via många tekniker för det andra blir det så dyrt så produktionen kommer försvinna från landet omedelbart.
Säg att vi idag renar vattnen till uppåt 99%. Tyvärr är mycket av det som blir kvar sådana där otrevliga saker som PFAS och andra svårhanterliga ämnesgrupper. Vi sätter krav på de där 100% rening, vad händer nu? Ja givetvis blir det inga utsläpp till vattnen i Sverige eftersom all produktionen snabbt flyttar till tex Indien eller Kina. Vann miljön något på det här? Nej knappast för där renar man kanske vattnet till 10% om ens något. Att rena till 100% är fruktansvärt dyrt. Det som idag kostar 100:-/ton skulle säkert gå på 1000:-/ton istället (mycket få vatten kostar så lite som 100:-/ton att rena). När man renar till dessa 100% så hamnar man även i läget att man får problem med var man ska göra av resterna. Ett sätt att rena till 100% är en indunstare problemet är att sådant indunstat material ofta fortfarande är vätska. Innehåller det organiska föroreningar så är det lätt. Då eldar man upp dem till ett högt pris hos tex Fortum Waste Solutions (tidigare SAKAB) men man behöver stödbränsle för att få upp tillräckligt hög temperatur vilket i princip betyder typ gasol. Är det oorganiskt så sitter man med ett rejält problem. Man kan givetvis elda även detta men det försvinner inte utan hamnar i askan som går på deponi och som lakar ut föroreningarna i vatten men på en annan plats än man var på från början. Oorganiskt går ofta att fälla som metallhydroxidslam men det finns metaller som är svåra att fälla och som lakar från deponierna (tex molybden (går inte att fälla) och zink).
Om det här vore ett lätt problem att lösa så skulle det vara löst men det är ett fruktansvärt svårt problem som massor av människor sliter med varje dag i det här landet även inom de industrier som du föraktar för deras dåligt miljöarbete.
Jag hoppas du tar tag i och ger dig in i branschen och letar upp de där enkla lösningarna som gör att vi får helt rena utsläppsströmmar eftersom alla som redan är där är så inkompetenta så de inte förstår att det behöver fixas bättre lösningar.
Jag uppfattade det jag citerade i ditt första inlägg som att du tycker att problemen inte går att lösa alls utan att all produktion försvinner från Sverige, och vi därför inte skall ställa krav. Nej, du sa inte explicit att vi inte skall utveckla vattenreningen, men du lade heller inte någon vikt vid att vi måste sträva framåt.

Som jag skrev menar jag att det måste till mer pengar till forskning och stöd för att vi skall kunna producera det vi måste producera i Sverige utan att förstöra vår egen natur (och därmed vår egen hälsa). Det måste också till regler och lagar. Jag menar inte att det är enkelt eller att vi magiskt kan trolla fram lösningar idag, men jag menar att strävan i sig är viktig och inte alls omöjlig. Det kräver stora förändringar i politiken som påverkar inte bara detta ämne utan också konsumtionsmönster och produktionsmönster. Jag är för en demontering av tillväxtdriven ekonomi, och för uppmuntran av lokal produktion. Vi måste heller inte bara ställa krav på själva vattenreningen, utan också på tillverkningsprocesserna i sig, samt vad vi tillverkar.

Så nej, jag föraktar inte industrin och defintivt inte de människor som arbetar inom den. Jag tycker dock det säger väldigt mycket hur aggressivt du reagerar på mitt inlägg, som inte alls var menat att såra eller tracka ner. Hur skall vi ens komma framåt om varje kritik som riktas mot nuvarande system uppfattas som förakt och svaras på med defensiv ilska?
 
Absolut. Men för företag i drift idag finns BAT, best available technique, regleras av EU. Vi får inte ha strängare krav på våra företag än vad EU bestämt. Och i EU finns ganska starka lobbyister från olika branscher.
Jag är medveten om detta (att det regleras av EU och att lobbyisterna är starka). Det är något jag är emot, och det visar ju också på hur stor politisk fråga det här egentligen är.
 
Jag tycker dock det säger väldigt mycket hur aggressivt du reagerar på mitt inlägg, som inte alls var menat att såra eller tracka ner. Hur skall vi ens komma framåt om varje kritik som riktas mot nuvarande system uppfattas som förakt och svaras på med defensiv ilska?
Du får gärna förklara vad du menar med följande mening "Jag tycker dock det säger väldigt mycket hur aggressivt du reagerar på mitt inlägg, som inte alls var menat att såra eller tracka ner."
Du antyder väldigt mycket men säger väldigt lite tydligt och så blir du grinig för att man misstolkar dig. Säg vad du menar och inte en massa floskler så slipper du det problemet. Jag har redan förklarat varför jag blir irriterad på dig när du skriver det du gör så att lägga skulden på mig för exakt samma sak som jag redan förklarat tyder bara på att du mest är ute efter att försvara dig.
Defensiv ilska får du allt stå för själv för min ilska var rätt offensiv, eller hur?

Som jag skrev menar jag att det måste till mer pengar till forskning och stöd för att vi skall kunna producera det vi måste producera i Sverige utan att förstöra vår egen natur (och därmed vår egen hälsa). Det måste också till regler och lagar. Jag menar inte att det är enkelt eller att vi magiskt kan trolla fram lösningar idag, men jag menar att strävan i sig är viktig och inte alls omöjlig. Det kräver stora förändringar i politiken som påverkar inte bara detta ämne utan också konsumtionsmönster och produktionsmönster. Jag är för en demontering av tillväxtdriven ekonomi, och för uppmuntran av lokal produktion. Vi måste heller inte bara ställa krav på själva vattenreningen, utan också på tillverkningsprocesserna i sig, samt vad vi tillverkar.
Det här håller jag med dig om (med tillägg att det är dags att vi slutar föröka oss som kaniner så vi får ner populationen för vi kan inte lösa några miljöproblem med en art som invaderar ekosystemet på det sätt som nu sker genom sitt stora antal.)
För att få till ett hållbart samhälle måste vi få till en ekonomi som inte är ett pyramidspel där fler och fler människor behövs och mer och mer produktion ska ske.
 
Du får gärna förklara vad du menar med följande mening "Jag tycker dock det säger väldigt mycket hur aggressivt du reagerar på mitt inlägg, som inte alls var menat att såra eller tracka ner."
Du antyder väldigt mycket men säger väldigt lite tydligt och så blir du grinig för att man misstolkar dig. Säg vad du menar och inte en massa floskler så slipper du det problemet. Jag har redan förklarat varför jag blir irriterad på dig när du skriver det du gör så att lägga skulden på mig för exakt samma sak som jag redan förklarat tyder bara på att du mest är ute efter att försvara dig.
Defensiv ilska får du allt stå för själv för min ilska var rätt offensiv, eller hur?


Det här håller jag med dig om (med tillägg att det är dags att vi slutar föröka oss som kaniner så vi får ner populationen för vi kan inte lösa några miljöproblem med en art som invaderar ekosystemet på det sätt som nu sker genom sitt stora antal.)
För att få till ett hållbart samhälle måste vi få till en ekonomi som inte är ett pyramidspel där fler och fler människor behövs och mer och mer produktion ska ske.
Ja, jag tror att vi egentligen håller med varandra.

Jag ska försöka förklara tydligt hur jag uppfattat konversationen (observera att jag inte säger att det är såhär det ÄR, bara att jag uppfattade det så). I ditt första inlägg skrev du
Vill du få bort alla utsläpp så får vi återgå till stenåldern
vilket jag uppfattade som överdrivet och lite som att ge upp. Det uttalandet färgade sen hur jag uppfattade resten av ditt inlägg, som jag läste som väldigt negativt då. Så när du sedan förklarar väldigt tydligt hur saker ser ut idag (på ett väldigt bra sätt måste jag tillägga, jag lärde mycket, tack!) så läste jag det som att du då också menade att det helt enkelt inte kan bli bättre än vad det är idag. Så jag antar att det är därför du uppfattat mina inlägg som floskler och förakt, för jag menade inget annat än att jag tror och tycker att vi nog ändå kan göra bättre. Nej, jag är ingen expert i frågan vattenrening, men är väldigt intresserad av miljöarbete i stort och systemförändring, och jag blir alltid ledsen när jag uppfattar att någon är emot att pusha för förändring. Sen kanske du inte menade alls det jag läste, men jag förstår inte heller riktigt hur du kunde bli så upprörd över mitt första svar.
 
Ja, jag tror att vi egentligen håller med varandra.

Jag ska försöka förklara tydligt hur jag uppfattat konversationen (observera att jag inte säger att det är såhär det ÄR, bara att jag uppfattade det så). I ditt första inlägg skrev du

vilket jag uppfattade som överdrivet och lite som att ge upp. Det uttalandet färgade sen hur jag uppfattade resten av ditt inlägg, som jag läste som väldigt negativt då. Så när du sedan förklarar väldigt tydligt hur saker ser ut idag (på ett väldigt bra sätt måste jag tillägga, jag lärde mycket, tack!) så läste jag det som att du då också menade att det helt enkelt inte kan bli bättre än vad det är idag. Så jag antar att det är därför du uppfattat mina inlägg som floskler och förakt, för jag menade inget annat än att jag tror och tycker att vi nog ändå kan göra bättre. Nej, jag är ingen expert i frågan vattenrening, men är väldigt intresserad av miljöarbete i stort och systemförändring, och jag blir alltid ledsen när jag uppfattar att någon är emot att pusha för förändring. Sen kanske du inte menade alls det jag läste, men jag förstår inte heller riktigt hur du kunde bli så upprörd över mitt första svar.
Jag tror också att vi egentligen är överens och bara tolkade varandra rätt fel :)
 
Såg precis den här dokumentären och jag tyckte den var väldigt bra. Att Munksjön är väldigt förorenad det visste jag, men jag visste inte att det fortfarande förekommer. Fick mig en riktig tankeställare.

[Länk till videon här]

Hur går era tankar om detta?
Jag tänker att man behöver få upp ögonen för det och börja göra något åt det redan nu innan det förvärras. Hur kan jag dessvärre inte svara på då jag ej besitter de kunskaperna.
Finns en anledning att jag undviker dricksvattnet i Jönköping 😞
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 108
Senast: Acto
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 329
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 361
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp