Väva i transport??

Yrja

Trådstartare
Hoppas detta hamnar rätt.
Jag har en varmblodsvalack sen snart 1½ år tillbaka.
Enligt säljaren var han lättlastad, vilket jag tror på då han lyckats lasta honom själv och komma i tid så vi skulle flytta hem honom.

Men, när vi lastade för första gången så fick vi hålla på i minst 30 minuter innan han till slut gick in med linor bakom rumpan. Vi behövde inte tvinga honom. Så fort han ser linorna går han in snällt.

I alla fall så märkte vi denna gång att när vi kom fram (efter ca 20 minuters resa på bra vägar), var han svettig och nästan omöjlig att få kontroll på när han lastasts ut. Man åt gräs men jag kunde lixom inte leda honom ordentligt då han på något sätt "stängde mig ute".

När vi flyttade honom till betet i våras gick han in på 10 minuter(tog till linor på slutet). När vi kom fram var han igen upprörd men inte lika mycket.

Så till saken. När vi körde hem honom till vinterstallet nu så gick han in med linor och fick vänta i transporten ca 5 min när vi hämtade det sista. Stog helt still utan problem och var aldeles lugn. Men när vi körde kikade jag in genom fönstret i transporten och såg att han gungade fram och tillbaka. Precis som om han stog och vävde. :confused:

Gjorde detta hela vägen till stallet och när vi kom fram såg jag att hela hästen stog och darrade. Som om han var livrädd.
Han backade ut lugnt men stelt och osäkert. Dessutom hade det runnit svett(förmodligen) från manken ner över bogen på ena sidan. :crazy: Såg ut som om något droppat ner på honom men transporten var hel och torr i taket.

Undrar nu om någon känner igen att hästen väver när den åker transport. Någon som har en aning om varför?
Han verkar inte rädd för transporter i allmänhet då han gärna kliver upp på rampen och halvvägs in av egen vilja ibland. Och han går ju snällt på om man har linor. Men sist var han rädd när vi skulle ta ut honom, det är jag helt säker på. Kan tillägga att hästen INTE väver i vanliga fall. Vilket är en anledning till att jag blir så förvånad. Väver han i transporten borde han väll väva i stallet också??

Någon som kan ge mig lite ideer?? :confused: Vill inte att han ska vara rädd.
 
Har ingen dirrekt erfarenhet, men om han nu var helt okomplicerad med förra ägaren så borde ju problemet ligga hos er (eller rättare sagt något som ni gör annorlunda mot förre ägaren).

Ta reda på vad det är! Er transport kanske är annorlunda mor deras, avstånd till mellanvägg, ljus/mörker förhållande o.s.v. Han kanske inte gillar ert sätt att köra på? Om en häst har ont någonstans så är det väldigt smärtsamt att åka transport. Han kan ju ha vrickat till sig nånstans sedan han kom till er. Eller så känner han sig osäker på er och litar inte på er tillräckigt för att lägga sitt liv i era händer.
Att lasta med linor tycker jag är ett bra sett att dölja ett problem på. Många hästar känner sig stressade av dem, även de som går in dirrekt bara "linorna är där". Ansträng dig inte att lasta din häst, ansträng dig att få honom att tycka att transporten är trevlig. Är transporten trevlig så har du inget problem!
Bara några förslag på vad det kan bero på. Fortsätt att luska så hittar du säkert anledningen.

Mvh/Marie
 
Har en bekant som är galopptränare, en av hennes hästar väver extremt mycket, även när han åker transport, inte roligt då hela trailern gungar när man kör.
 
helt klart är dte ju att nåt stressar honom, en del hästar har vissa områden på kroppen som "svettas" mer vid stress(cirkulationsstörning)därav det blöta området på manken....
som föregående talar så tror jag att orsaken ligger hos er...leller eran trp kanske??? hade den förr ägaren ett helt annat släp? kanske en boggie?? Travhästar när dom transporteras har ofta(nästan alltid) bomull i öronen...har du försökt med det??? det skramlar och lever fan där inne och vis blött väglag så fräser vattnet på vägbanan vid möten...kanske blir han orolig för all dessa ljud. du får prova dig fram...låna gärna ett boggiesläp om du inte har eget och se om det är nån skillnad...
 
Han har inte ont. DEt hade han däremot när vi fick honom då han hade för korta, spända muskler. Var sned i ryggen och dessutom väldigt hispig och rädd för allt. Nu har vi kiropraktor ute ibland, vi har en otroligt bra hovslagare som rättat till hans fötter och vinklar på hovarna.

Smärta är nog inte anledningen. Dessutom tycker han ju om transporten tills den börjar röra på sig.
Vad gäller dölja problemet med linor så är det precis en sån mening som brukar komma från mig. :D Folk frågar "är det ok att använda linor". - Ja, i utbildningssyfte.

Nu har vi inte tillgång till lastträning i vinter då vi inte har någon transport och inte heller får låna någon annans då dom flesta är tävlingryttare med dyra transporter. Så det får vänta tills nästa sommar tyvärr.
Han blir nog(ska inte säga att jag är 100% säker) inte stressad av linorna. Har en förmåga att känna den hästen. Sen gör han han inte saker som skrämmer honom om han är stressad. Det handlar inte om att vi tvingar honom. Utan han blir snarare trygg av dom. Går bra om någon bara går bakom och håller en arm bakom rumpan på honom också. Går in med öronen framåt.

Jag vill inte ha en lösning på hur han lasttränas, utan en förklaring om vävningen(om det är så att han väver).
 
Ja, förmodligen så är det vi som kör dåligt eller transporten som inte är bra. Har iof. använt två olika(en stor tävlingstransport och en nertypad) och det var samma sak i båda.
Han hade inte bommul i öronen när han transporterades till oss av säljaren. Han hade inte ens transportskydd. :crazy:
Även då var han lite nervös när han lastades ut om jag inte minns fel. Men det var inte jag som lastade ut honom och dessutom var han lite "svår" att få kontroll över då vi köpte honom.
Han hade också en vanlig transport.
Han har varit likadan varesej det varit blött eller inte.

Men jag ska prova bomullen nästa gång. Se om det blir någon skillnad. Vi måste ju ändå transportera honom tillbaka till betet nästa sommar och har som sagt ingen möjlighet att lastträna innan det.
Låter det väldigt dumt att ha någon hos honom i transporten när man kör dit honom då? För att se om man kan ta reda på vad han blir nervös av och om han verkligen väver? :o

Antar att det är olagligt men om man nu inte tänker på det utan bara på hästen. Skulle det göra saken värre??

Ursäkta mina underliga tankar... :o
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
1 999
Senast: manda
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp