B-erg

Trådstartare
Hejsan,
Jag har en undran ang vävning. I mars -18 köpte jag min fina valack, andra dagen så märkte jag att han vävde. Fd ägaren hade tyvärr inte berättat detta för mig. Folk var på mig i stallet " det smittas" osv, Ingen häst har tagit efter honom en så länge! Men jag har verkligen funderat och funderat, varför gör dem det? Tyvärr så hann jag bara rida honom i 5 veckor, då han slog på sig i hagen (en busig kille). Då började han väva extremt mycket, MEN om man tänker så här detta är en kille som är avlad för att jobba. och får dom inte jobba klart dom blir stressade? Han fick bara grovfoder (hösilage) så han fick absolut inte i sig massa onödigt kraftfoder som han äter när han är full kondition.

Men det var människorna som brydde sig! ingen häst la så stor märke till honom utan jag fick höra varje dag flera ggr om dagen. " Han vävde igår" jag förstår att folk vill berätta men när han gjort det i flera månader då vet ju jag som ägare om det. Då blir ju jag som människa stressad och vad händer då? Jo hästen känner av energin direkt och han blir mer stressad.

Nu har vi kommit på att han äter sin lusern på morgonen inne och får gå ut före alla andra hästar och äta sitt hö i hagen i lugn och ro och det har funkat!
Dem gillar rutiner fasta rutiner, det är aldrig hästens fel att den väver eller vad dem kan hitta på. Någonting har hänt förmodligen och det är därför beteendet har kommit.
Han väver men blir lugn sen. Man måste bara ha stallägare och personal som förstår att alla är dem individer och dem är olika.
Nu hoppas jag att vi är tillbaka friska snart, ( vi har börjat skritta) Han vävde mindre när han reds men det är en häst som vill gå 7 dagar i veckan helst.

Han har nät i boxen, ska köpa en sån där höboll som han kan hålla på å flippla med i boxen.

Vad har ni för erfarenhet av vävning och har ni något tips som jag kanske inte har provat?:):)
 
Det finns inga belägg för att vävning smittar av sig till andra hästar.

Jag har en häst som väver hysteriskt om den står på box. Och vandrar och stressar allmänt. Alltså får den gå på lösdrift... Och, om den skulle skada sig så att boxvila krävs, då kommer den istället få sluta sina dagar. För det kommer aldrig fungera att läka en skada på en häst som är för stressad för att stå på box.
(till saken hör väl kanske att det är en triangelmärkt promenadhäst, 21 år)
 
Vävning, krubbitning och vandring är inget som smittar. Det som skulle kunna göra att någon mer häst börjar är inte att det smittar utan för att stallet, rutiner och miljön runt hästarna stressar dem och beteendet kommer. Det här är inga hittepå, olater eller ticks utan är ett sätt att få ur sig stressen för hästen och det är därför inget man någonsin ska försöka förhindra att hästen gör, då blir hen mer stressad inuti istället. Det man bör göra är så som ni har gjort, minska stressen genom att hitta i vilka situationer hästen tar till sitt stressbeteenden och försöka undvika de situationerna. Det kan i vissa fall gå att bryta om man hittar vad som stressar och kan undvika det men vid stressande situationer kan det komma tillbaka även flera år efter att det har upphört.

Din häst behöver alltså inte ha vävt hos föregående ägare utan det kan ha uppstått nu eller så kan föregående ägare ha hållt hästen på ett sådant sätt att beteendet har försvunnit.

Jag har själv en boxvandrare men sedan han landat här upphörde vandrandet. Vid för honom stressande situationer som t ex. boxvila kommer dock beteendet fram ganska snart igen.
 
Vävning är ett stereotypt beteende, finns en hel del forskning om stereotypa beteenden framför allt hos djur i djurpark. Det är inte stress i sig som är grundorsaken, utan att man hindrar ett naturligt beteende att utföras. till exempel födosök, rörelsebeteenden eller liknande. Kalvar som står och "diar" i luften, instängda djur som vankar av och an. Sen är det stress som många gånger aktiverar eller stimulerar det stereotypa beteendet.
 
Ibland kan det vara så enkelt att man byter box för att få hästen att sluta väva. Vissa hästar gör det om dom står i en box med höga väggar runt om och slutar om dom får en box där dom kan sträcka ut huvudet i gången. Andra blir tvärtom och slutar om dom inte har någon öppning. Att stå nära ytterdörren eller långt in i stallet, olika grannar eller granne / ingen granne, stor eller liten box är sådant som kan spela in.
Jag har ju fördelen att ha eget stall och kan då enkelt prova mig fram om det kommer en häst väver hit. Finns ingen lösning som fungerar i stallet så är lösdrift hittills det som fungerat på alla hästar.
 
Som de andra skriver; detta smittar inte.

Det man kan säga lite generellt om stereotypa beteenden är att de som involverar rörelse (vävning, vandring et.c) ofta har just med rörelse att göra. För lite motion, för mycket motion, för lite hagtid som exempel och de som involverar ätdelen (krubbitning, luftsnappning, tungsugning, slickning o.s.v) ofta har med magen och/eller maten att göra.

Vad jag förstått är just vävning och vandring relativt lätt att "behandla" medan de andra inte är lika lätt.

Det man kan säga som regel och som många redan skrivit är att man ska inte hindra en häst att utföra sitt stereotypa beteende. Absolut inte!
Man ska angripa grundproblemet och jobba med det. Ibland kan man inte helt bota detta och ibland inte alls, då man kanske inte hittar grundorsaken.

I ditt fall verkar det ju som om du ändå har identifierat en del orsaker och märker att din häst blir bättre när den rör på sig mer. Kanske löser det sig när du är igång mer annars kan, som någon skrev, lösdrift vara en bra lösning.
För man måste ju ändå se det som ett problem även om man nu för tiden vet att det inte ger knäskador som slitningar i lederna. Hästen gör ju så av en anledning och anledningen är ju inte att den mår bra. Däremot mår den "bra" om den får utföra handlingen.

Vi människor blir helt klart mer stressade av handlingarna än hästarna och det beror nog på att vi förstår att det är något som inte stämmer.
 
Vi fick en ny häst till stallet i somras som började väva för första gången.
Den vävde först bara i samband med fodringar men efter några månader vävde den konstant och under alla timmar den stod inne i boxen. Hästen rids fullt ut och går i hage 6-9h om dagen. Slowfeednät etc hjälpte inte, den vävde hellre än att äta mat.

Den fick byta box för 4 veckor sedan. Från att ha stått längst bort i stallgången med en boxgranne, till att stå i en box mitt i stallgången med helväggar (inga boxgrannar). Den slutade väva i samma sekund som den flytta in i den nya boxen.
Slutsats: Den blev stressad av att inte kunna ha koll på sin omgivning och stå i centrum. Den behövde stå mitt i all rörelse för att må bra och känna sig trygg. Alla som leder sina hästar till/från skötselplatser och alla som hämtar saker ur sadelkammaren passerar den nya boxen. Så det är verkligen full trafik just där.

Det är ingen av de andra hästarna som påverkats av den hästens vävning.
Har man en häst som lätt stressar upp sig så kan den dock bli mer stressad av att ha en stressad boxgranne som t.ex. väver eller vandrar. Och stressade hästar löper större risk för att själva utveckla beteenden som vävning och vandring.
 
Som de andra skriver; detta smittar inte.

Det man kan säga lite generellt om stereotypa beteenden är att de som involverar rörelse (vävning, vandring et.c) ofta har just med rörelse att göra. För lite motion, för mycket motion, för lite hagtid som exempel och de som involverar ätdelen (krubbitning, luftsnappning, tungsugning, slickning o.s.v) ofta har med magen och/eller maten att göra.

Vad jag förstått är just vävning och vandring relativt lätt att "behandla" medan de andra inte är lika lätt.

Det man kan säga som regel och som många redan skrivit är att man ska inte hindra en häst att utföra sitt stereotypa beteende. Absolut inte!
Man ska angripa grundproblemet och jobba med det. Ibland kan man inte helt bota detta och ibland inte alls, då man kanske inte hittar grundorsaken.

I ditt fall verkar det ju som om du ändå har identifierat en del orsaker och märker att din häst blir bättre när den rör på sig mer. Kanske löser det sig när du är igång mer annars kan, som någon skrev, lösdrift vara en bra lösning.
För man måste ju ändå se det som ett problem även om man nu för tiden vet att det inte ger knäskador som slitningar i lederna. Hästen gör ju så av en anledning och anledningen är ju inte att den mår bra. Däremot mår den "bra" om den får utföra handlingen.

Vi människor blir helt klart mer stressade av handlingarna än hästarna och det beror nog på att vi förstår att det är något som inte stämmer.

:bow:
 
Stod för länge sedan i ett stall med en häst som vävde. Ett fbl, han vävde så fort hösilaget tog slut. Han fick middag/kvällshöet i ett stort nät, men vävde ibland ändå. Inga andra hästar vävde.
Han slutade sedan att väva helt när han flyttade till ett försäljningsstall och sedan såldes.
Så där var det miljön/fel ägare (okunnig).
 
En märr som inte kan slappnaav utan vandrar , hon bytte tillbaka till sin box bredvid syster nu är hon helnöjd.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 403
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 419
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp