Växelis boendebarn, hur gör ni vid sjukdom (covid-19)?

monster1

Trådstartare
Efter att ha kört ett bonusbarn på porten för att hen var barn nr 3 som kom över med förkylning känner jag mig som en skurk och funderar över hur ni andra med växelvisboende barn gör just nu. Situationen är sm sådan. Jag har varit hemma med förkylningssymptom sedan i fredags förra veckan dvs 9 dagar idag. I tisdags eller onsdags kom det fastboende bonusbarnet hit med förkylningssymptom från sin mamma som också satt hemma i karantän med förkylning. I fredags kom bonusbarn nr 2 som inte var särskilt sjuk men känt sig lite krasslig vi talade om för hen att vi inte kan ha dom pendlandes mellan sina två boenden nu när vi är sjuk och man inte får gå till jobbet när man har minsta symptom. Hen gick hem idag kände sig inte sjuk vad jag förstod. Nu kom barn nr 3 med förkylning över och jag håller precis på att bli av med mina symptom så jag kan gå tillbaka till jobbet. Samtidigt så måste ju barnen få träffa sina föräldrar men, hur gör man då i dessa smittotider? Nu drar de ju bara massa sjukor fram och tillbaka mellan de två boendena. Innan jag flyttade in i detta hushållet hade jag nog antagit att om barnen blev sjuka när de bodde hos en så stannade de där tills de blev friska så inte två familjer blev nedsmittade. Men så fungerar det inte här, och nu är det ju skarpt läge eftersom man inte FÅR jobba med förkylning eller hosta. Blir galen och känner mig hemsk :(.
 
Det beror helt på vad det är för smitta tänker jag.
En vanlig förkylning - inga problem att byta boende.
Magsjuka - man har kvar barnet tills risken för smitta är över.

just nu skulle jag nog tänka att det är bäst om barnen stannar i ett boende om de är sjuka, men det måste ju vara en överenskommelse mellan båda föräldrarna och inget en kan bestämma själv.

Jag som bonusförälder skulle dessutom aldrig köra ut ett barn som var på väg hem till oss. Kanske sucka och svära lite inombords men barnet bor ju där lika mkt som jag gör!
 
Det beror helt på vad det är för smitta tänker jag.
En vanlig förkylning - inga problem att byta boende.
Magsjuka - man har kvar barnet tills risken för smitta är över.

just nu skulle jag nog tänka att det är bäst om barnen stannar i ett boende om de är sjuka, men det måste ju vara en överenskommelse mellan båda föräldrarna och inget en kan bestämma själv.

Jag som bonusförälder skulle dessutom aldrig köra ut ett barn som var på väg hem till oss. Kanske sucka och svära lite inombords men barnet bor ju där lika mkt som jag gör!
I vanliga fall suckar jag lite med efter att ha suttit i karantän i 9 dagar så går det helt enkelt inte.
 
Det beror helt på vad det är för smitta tänker jag.
En vanlig förkylning - inga problem att byta boende.
Magsjuka - man har kvar barnet tills risken för smitta är över.

just nu skulle jag nog tänka att det är bäst om barnen stannar i ett boende om de är sjuka, men det måste ju vara en överenskommelse mellan båda föräldrarna och inget en kan bestämma själv.

Jag som bonusförälder skulle dessutom aldrig köra ut ett barn som var på väg hem till oss. Kanske sucka och svära lite inombords men barnet bor ju där lika mkt som jag gör!
Vi har alltså fördelningen barn nr 1 bor här på heltid oftast helger hos sin mamma, barn nr 2 är här på helgerna och barn nr 3 bor heltid hos mamma och är här en gång i kvartalet.
 
Vi har alltid gjort byten som planerat oavsett sjukdom. Ok, hade kanske inte flyttat på ett barn som var akut kräksjukt men tror peppar peppar inte vi varit i den situationen. Det skulle kännas väldigt konstigt att säga nej till att ha mina barn bara för att de är sjuka och dessutom vill vi försöka dela jämt på vabdagarna.
 
Att barnen kommer till sin andra förälder även vid sjukdom utgår jag ifrån sålänge det inte är för jobbigt för barnet eller det finns andra skäl till att inte göra det (typ nyfödda småsyskon kommer man inte med magsjuka till även om man klarar att förflytta sig mellan föräldrarna). Hur man vanligtvis gör är dock inte vad som gäller nu. Jag utgår nu ifrån att båda föräldrarna är människor med god föräldraförmåga och att de kan ha sina barn en längre tid än vanligt utan att katastrofer sker. I annat fall får man såklart göra andra val. När det handlar om sjukdomar som har den status som corona har så flyttar man inte runt den som har symptom utan samma sak gäller angående det som i övriga samhället. Har man symptom så stannar man hemma (där man är) och isolerar sig där. Föräldrar och barn ska naturligtvis träffas ändå men då får man coronaumgås, dvs. man träffas utomhus och håller avstånd till den som har symptom.
 
Vi har alltid gjort byten som planerat oavsett sjukdom. Ok, hade kanske inte flyttat på ett barn som var akut kräksjukt men tror peppar peppar inte vi varit i den situationen. Det skulle kännas väldigt konstigt att säga nej till att ha mina barn bara för att de är sjuka och dessutom vill vi försöka dela jämt på vabdagarna.
Det är inte aktuellt med vab eftersom barnen är i tonåren. Den som fick skjutsas hem igen är 16. Hur som helst så handlade mina funderingar mest om hur ni gör nu med covid-19 och sjukdomar.
 
Har bara ett barn som är i tonåren (formellt vuxen nu dock) och bor växelvis hos mig o pappan två veckor i taget och har gjort så sedan vi separerade för sex år sedan. Vi har alltid varit rätt noga med att inte "byta sjukdomar" med varandra, så om någon är sjuk stannar dottern oftast där hon är ett par dagar extra. Hon var ju rätt stor när vi separerade, så har alltid klarat sig bra själv, så vi har ju aldrig behövt planera om våra liv i någon större utsträckning pga att hon flyttar lite senare någon gång. Förkylningar har vi inte alltid varit så petiga med, men just nu är vi det. Vid minsta förkylningssymptom stannar hon där hon är.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 404
Senast: Trott
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 320
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp