Växthus på sluttande mark?

gul_zebra

Trådstartare
Det finns funderingar kring att bygga mig ett växthus hos min partner :love: Meeen... Alltså hela tomten sluttar. Bästa stället vore där ett potatisland legat i träda i typ 20 år.

Hur gör man för att fixa ett växthus under såna omständigheter? Ingen av oss är speciellt händig eller kunniga på området, det är helt nytt för oss bägge.

Tanken är inte att bygga eget från grunden utan det blir köpesvarianten, stomme och glas/kanalplast/liknande typ. Något fint men enkelt och billigt bara.
 
Bara ta spaden och börja gräva, med fördel använder man jorden man gräver bort från den "högsta" delen för att höja den "lägre" delen, och få till ett platt område.

Är ni två så blir det ett kul projekt ihop att gräva lite, kör lite och dela upp det på flera daga/kvällar så blir det inte så hemskt.

Eller så bygger man upp en grund på valfritt sätt på det lägre området.

Om du har möjlighet så ta gärna en bild över området, så man kan se hur det ser ut.
 
Vi har liknande förutsättningar och funderingar. Man kan göra som @Regnbågen säger, gräva ur i bakkant och höja i framkant, men samtidigt vill man ju inte ha bakkanten nedsänkt för brant - och det kan bli rätt stor yta att plana ut om man vill ha växthuset luftigt placerat. Vi spånar på att gräva ut litet grann bara i bakkant, och mura upp en grundmur framåt i våg helt enkelt. Den kan man sedan fylla om man vill, eller regla upp ett golv i.
 
Har mitt som vi byggde i fjol i sluttning. Gjöt plintar och ställde det på och ställde helt enkelt ut gjutrören i våg. Är inte klar med kanten runtom på utsidan utan det blir ett av sommarens projekt, men innuti har vi fyllt upp med grus för ett plant golv. Ska se om jag kan lyckas ta någon bild sen!
 
Hmm, räcker det med att gräva och platta till alltså, man behöver inte göra något mer för att det ska vara stadigt nog för växthuset att stå på? Bara gräva/fylla med jord och ställa dit växthuset typ?
 
Haha jo det är klart, och jag antar att det inte sker med typ tältpinnar :D Men grundmässigt menar jag, det funkar alltså att inte göra mer än så åt marken?

Det hade jag inte vågat. Jag hade i så fall hyrt in maskin som drar bort och sen platta till med padda.
 
Växthus är ju uppbyggda å lite olika vis men ofta räcker det med att gräva ned fyra hörnstenar så de sticker upp lika mycket, så står växthuset på dem. Kanske något litet stöd mitt på långsidorna också. Om det är ett väldigt vekt växthus kan man köpa två brädor, 45x145 eller liknande och ställa på högkant på stenarna och ställa växthuset på. Då är jorden under växthuset lucker och intakt och man kan plantera tex. en vinranka direkt däri och slippa ha allting i krukor.
 
IMG_20210711_172342048~2.jpg

Hittade en bild från när vi höll på att bygga. I framkant är det i nivå med marken, i bakkant ca 30 cm upp. Här är jorden utgrävd, hål för gjutrör borrade med jordborr, gjutet med stommen i och sedan påfyllt med grus i omgångar. Vattnade en del medan vi gjorde det men har inte paddat.

Runtom ser det fortfarande likadant ut och gruset rinner därför iväg lite, men någon form av kant där ska vi alltså bygga i år.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 781
Senast: shia
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 796
Senast: kryddelydd
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 425
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar veta vad jag vill och har rent av rätt bestämda åsikter på många områden. Men när det kommer till större beslut är det...
Svar
0
· Visningar
594
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik
  • Boende bredvid fjäderfäfarm och grisfarm

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp