Växthusnovis

Husetpålandet

Trådstartare
Nu behöver jag er hjälp! Jag har äntligen fått tag på min dröm sedan många år tillbaka.

Jag har fått tag på ett gammalt växthus gjort mestadels av gamla fönster.
Jag vet inte vars jag ska börja!!
Jag vill ha en bra grund så klart. Men jag vill kunna göra det så billigt som möjligt. Helst med återbruka material. Och jag behöver inte ha belysning och vatten indraget.
Men det jag fastnat på är ju grunden...
Funderingarna går till att jag inte vill behöva gjuta, men funderar på en rad med lecablock och sen hitta stora trästockar att lägga över det.
Eller plintar där jag kan sätta ner stockarna i.
Men hur ska jag tänka? hur ska jag få den bästa grunden utan att det kostar skjortan?

Tacksam för svar.
Ha en fin dag och ta hand om er och håll er friska
 
Nu behöver jag er hjälp! Jag har äntligen fått tag på min dröm sedan många år tillbaka.

Jag har fått tag på ett gammalt växthus gjort mestadels av gamla fönster.
Jag vet inte vars jag ska börja!!
Jag vill ha en bra grund så klart. Men jag vill kunna göra det så billigt som möjligt. Helst med återbruka material. Och jag behöver inte ha belysning och vatten indraget.
Men det jag fastnat på är ju grunden...
Funderingarna går till att jag inte vill behöva gjuta, men funderar på en rad med lecablock och sen hitta stora trästockar att lägga över det.
Eller plintar där jag kan sätta ner stockarna i.
Men hur ska jag tänka? hur ska jag få den bästa grunden utan att det kostar skjortan?

Tacksam för svar.
Ha en fin dag och ta hand om er och håll er friska
Jag har en billig och enkel växthusgrund gjord av byggtimmer som är nedgrävt under ytan och sen förankrat ner i jorden. Vi grävde bort grässvålen och ner ca 20 cm på hela ytan, lade ramen och förankrade den och byggde sen växthuset ovanpå. Inne i växthuset gjorde vi bäddar med breda brädor som avgränsare, och sand under plattgångarna.
 
Jag har en billig och enkel växthusgrund gjord av byggtimmer som är nedgrävt under ytan och sen förankrat ner i jorden. Vi grävde bort grässvålen och ner ca 20 cm på hela ytan, lade ramen och förankrade den och byggde sen växthuset ovanpå. Inne i växthuset gjorde vi bäddar med breda brädor som avgränsare, och sand under plattgångarna.
Tack så mycket för svar.

Men hur blir det med hållbarheten på det som ligger under mark?
Skulle det räcka med att lägga makadam/grus under 1 rad lecablock för att sen lägga timmerstockar över och sen fästa fönstren i stockarna?
Eller måste man längre ner i marken för att det ska bli stabilt?
Har så många tankar som bara snurrar och vet inte riktigt vad jag ska göra.
Skulle velat hitta en how-to-video som visar hur jag ska göra och vad jag ska göra osv osv hahaha
Helt snurrigt och alldeles för mycket info överallt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 198
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 778
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 171
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 662
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp