Växtlampa hur många timmar per dag?

Islandshästryttare

Trådstartare
Har en doftranka som blivit jättedeppad av solbristen och tappat blad efter blad som först gulnat. Så idag var jag och köpte en växtlampa till den. Hur många timmar per dag ska man använda en sån för att göra skillnad för blomman?

Har orkidéer och en Rosenkälla också som är hur fina som helst. Orkidéerna blommor och på rosenkallan så har det kommit nya blommor kontinuerligt under hösten och gör det fortfarande. Borde dessa ändå få lite ljus av växtlampan?
 
Vet inte om doftranka har några särskilda preferenser kring ljus men rent allmänt brukar 12/12 kunna vara en lagom fördelning mellan mörker och ljus. Jag kör litet längre ljustid, 15-16 timmar, på allt jag konstbelyser (tomater, sallad, chili, paprika, bägarranka, citronträd) men kortare mörkerperiod än 8 timmar brukar inte rekommenderas.
 
Vet inte om doftranka har några särskilda preferenser kring ljus men rent allmänt brukar 12/12 kunna vara en lagom fördelning mellan mörker och ljus. Jag kör litet längre ljustid, 15-16 timmar, på allt jag konstbelyser (tomater, sallad, chili, paprika, bägarranka, citronträd) men kortare mörkerperiod än 8 timmar brukar inte rekommenderas.

Tack för svar får nog prova mig fram lite då och se vad den reagerar bra på.
 
Vet inte om doftranka har några särskilda preferenser kring ljus men rent allmänt brukar 12/12 kunna vara en lagom fördelning mellan mörker och ljus. Jag kör litet längre ljustid, 15-16 timmar, på allt jag konstbelyser (tomater, sallad, chili, paprika, bägarranka, citronträd) men kortare mörkerperiod än 8 timmar brukar inte rekommenderas.

Min doftranka har blivit betydligt finare sen jag började belysa den med växtlampan 12 -14 timmar per dag. Så det var väl investerade pengar. Har till och med kommit några nya blad!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 098
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 096
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Gotthard
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 929
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp