Växtlampor- utbruten ur Trädgård 2019

Positron

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Jag vet att frågan varit uppe tidigare men jag hittar inte vad jag letar efter. Jag skulle vilja testa en växtlampa så att jag kommer igång tidigt och bra med vissa grejer i år. Vad ska jag satsa på? Hur billigt kan jag komma undan?
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag vet att frågan varit uppe tidigare men jag hittar inte vad jag letar efter. Jag skulle vilja testa en växtlampa så att jag kommer igång tidigt och bra med vissa grejer i år. Vad ska jag satsa på? Hur billigt kan jag komma undan?
Utan att kunna exakt fakta bakom, jag har hängt upp helt vanliga lysrörsarmaturer som vi hade i logen. Fungerade utmärkt! :D
 

Förstår inte varför du hojtade på mig :angel: :D

Jag vet att frågan varit uppe tidigare men jag hittar inte vad jag letar efter. Jag skulle vilja testa en växtlampa så att jag kommer igång tidigt och bra med vissa grejer i år. Vad ska jag satsa på? Hur billigt kan jag komma undan?

Växter vill ha kallt dagsljus, 6400-6500K (kelvin, anger ljusets temperatur). Sedan vill de också ha energi från ljuset... vilket för min del innebär att jag väljer bort LED (plus det faktum att LED för växter är APDYRT generellt).

Priset beror mycket på hur stor yta du vill belysa. Jag kan hänvisa dig till eBay-säljare som har lågenergilampor med rätt temperatur för någon hundring inkl frakt, sedan tillkommer ett sladdställ för E14 eller E27 men de är inte så dyra.

Jag föredrar dock lysrör. De kostar från typ 400 kr (litet och med rabatt på Odla.nu) upp till 3000-4000 kr beroende på storlek och funktion. Jag har ett lysrör på 54W och ett mindre på 24W (tror jag det är på) och har insett att jag verkligen vill ha ett till.

Har man tillgång till armatur redan är det bara att trycka i ett lysrör med rätt temperatur. Det man förutom 6400-6500K kan titta efter är beteckningen 865, då blir det också rätt.

Vill man gå all in och skiter i kostnaden finns det också högtrycksnatriumlampor men det tycker jag är lite överkurs :D
 
Senast ändrad:
Förstår inte varför du hojtade på mig :angel::D



Växter vill ha kallt dagsljus, 6400-6500K (kelvin, anger ljusets temperatur). Sedan vill de också ha energi från ljuset... vilket för min del innebär att jag väljer bort LED (plus det faktum att LED för växter är APDYRT generellt).

Priset beror mycket på hur stor yta du vill belysa. Jag kan hänvisa dig till eBay-säljare som har lågenergilampor med rätt temperatur för någon hundring inkl frakt, sedan tillkommer ett sladdställ för E14 eller E27 men de är inte så dyra.

Jag föredrar dock lysrör. De kostar från typ 400 kr (litet och med rabatt på Odla.nu) upp till 3000-4000 kr beroende på storlek och funktion. Jag har ett lysrör på 54W och ett mindre på 24W (tror jag det är på) och har insett att jag verkligen vill ha ett till.

Har man tillgång till armatur redan är det bara att trycka i ett lysrör med rätt temperatur. Det man förutom 6400-6500K kan titta efter är beteckningen 865, då blir det också rätt.

Vill man gå all in och skiter i kostnaden finns det också högtrycksnatriumlampor men det tycker jag är lite överkurs :D
Tack för utförligt svar!
Då är det nog bäst att jag siktar in mig på ett lysrör så att jag inte ångrar mig;)
Är det Odla som det är förmånligast att beställa ifrån? Du verkar ha koll:p
 
Tack för utförligt svar!
Då är det nog bäst att jag siktar in mig på ett lysrör så att jag inte ångrar mig;)
Är det Odla som det är förmånligast att beställa ifrån? Du verkar ha koll:p

Nja... jag tycker Wexthuset har bättre kvalité (det på Odla.nu är Nelsons som även finns på Granngården osv). De som jag har är Root!t och Sunblaster. Nu har Wexthuset slutat med Sunblaster men deras ersättare är nog så bra.

Mitt Root!t köpte jag på Amazon UK. Det var skadat så jag fick det för nästan ingenting och behövde bara köpa nytt lysrör.

Sneckenströms har ett på 24W som ser bra ut (de ska ha reflektor, annars blir de så ineffektiva). Hydrogarden har också ett på 24W som ser bra ut. De kostar 345 resp 299 kr plus frakt.

Beställer man från Wexthuset eller Sneckenströms kan man ju passa på att handla på sig lite mer grejor. Jag gillar tex det uppvärmda miniväxthuset som Wexthuset har. Det är mycket effektivare än en värmematta och jag har inget ställe i mitt gamla dragiga hus som är tillräckligt varmt för effektiv groddning av chilifrön.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 869
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 869
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
889
Senast: SaraXX
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
860
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp