Våffeldagen idag!!

Athenalover

Trådstartare
Idag är det Våffeldagen och då hade jag tänkt att göra våfflor.

Innan när vi har gjort våfflor har vi använt oss av färdig blandat pulver som man köper. Men denna gången hade jag tänk försöka blanda eget, så in med era goda våffel recept!
 
Sv: Våffeldagen idag!!

Rebeccas Frasvåfflor
ca 8 st

2½ dl vatten
2 dl mjölk
3½ dl vetemjöl
1½ dl smält avsvalnat smör
lite salt
2 teskedar bakpulver
 
Sv: Våffeldagen idag!!

jag har mina recept sparade i ett dokument på datorn, så jag klistrar in min mormors våffelrecept som är väl beprövat under min uppväxt:

Äggvåfflor
Mormors recept

2 ägg
4 dl mjölk
4½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl smält smör
½ tsk salt
1 tsk vaniljsocker

Blanda ägg och mjölk i en bunke. Häll i de mjöl och bakpulver.
Vispa ner det avsvalnade smöret. Till sist salt och vaniljsocker.
 
Sv: Våffeldagen idag!!

Provade att göra egen smet förra våffeldagen. Det gick inte:crazy:
I år blev det pulver och jättegoda våfflor:love: Både till middag igår och fukost idag
 
Sv: Våffeldagen idag!!

Jag håller på med pulvervåfflor nu :d jättegoda :d Tar mycket mindre margarin dock, än vad som står. Fyller ut med mer vatten i stället. Men det blir inte stor skillnad på smaken ändå.
 
Sv: Våffeldagen idag!!

Vill man ha frasig våfflor ska man inte göra dom här, men dom är riktigt mumsiga.:d

3 st ägg
0,5 dl socker
4,5 dl mjölk
4,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1,5 dl vispad grädde
50 gr smör el. margarin

Väl beprövat recept i 40 år!!!
 

Liknande trådar

Mat Snart är det Våffeldagen. Hur gör ni era våfflor? Jag brukar följa ett recept innehållande smör, mjölk, vetemjöl, bakpulver, salt och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 477
Senast: em76
·
  • Artikel
Dagbok I morse.. Idag är det våffeldagen, vilket är dagen jag minns som min kattstammor Tessies födelsedag. Jag ser olika igenkänningsfaktorer...
Svar
0
· Visningar
430
Senast: IngelaH
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
692
Senast: Sel
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 121
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp