em76

Trådstartare
Snart är det Våffeldagen. Hur gör ni era våfflor?
Jag brukar följa ett recept innehållande smör, mjölk, vetemjöl, bakpulver, salt och ägg. Ibland använder jag våffelmix.
Brukar äta med vispad grädde eller vaniljglass och jordgubbs- eller hallonsylt. Någon gång med smör och socker.
Nu har jag hittat flera intressanta recept som jag vill testa, bl a våfflor med riven potatis, med jäst och med kolsyrat vatten.
 
Jag har ett väldigt älskat recept med vetemjöl, mjölk, bakpulver och smör (inga ägg alltså) som jag använder både till "efterrättsvåfflor" (som äts med grädde, sylt, eventuellt bär, eventuellt nutella) och "matvåfflor" (med olika röror, typ skagenröra, löjrom eller liknande). Är absolut sugen på att prova våfflor av riven potatis!
 
Jag kör pulvervåfflor.
Kör på något matigt ovanpå, typ langosvåffla med gräddfil, ost, skinka och sådär, eller helt enkelt Icas färdiga skagenröra.

Jag käkar gärna med sylt och grädde eller med glass men efter min gastric bypass har jag svårt för det då våfflorna redan är väldigt feta i sig självt och min mage pallar inte. Pannkakor funkar så men inte just våfflor. Så det är matigt som gäller numera :)
 
Pulvermix.
Vispgrädde och drottningsylt. Sambon vill ha nutella på.
Mitt våffeljärn är ett arvegods från mormor och betydligt äldre än mig. Minst 55 år.
Smörjer också inför varje våffla med riktigt smör. När det gäller våfflor så får det vara hur onyttigt som helst:p
 
Jag är lat så jag gör pannkakssmet, min innehåller 1 ägg per dl mjölk, med lite bakpulver i. Tycker det funkar utmärkt.
 
Pulvermix.
Vispgrädde och drottningsylt. Sambon vill ha nutella på.
Mitt våffeljärn är ett arvegods från mormor och betydligt äldre än mig. Minst 55 år.
Smörjer också inför varje våffla med riktigt smör. När det gäller våfflor så får det vara hur onyttigt som helst:p
De gamla gjutjärnen är så himla mycket bättre. Vi har ett sådant jättegammalt på landet.
Hemma har vi ett modernt och det blir inte alls lika frasiga våfflor.
 
Jag använder mormors gamla recept. Mjölk, mjöl, ägg (gulorna i smeten först - äggvitan hårdvispas och vänds i på slutet), bakpulver och smält smör.
Äter med sylt och grädde om det är fika, men äter dem lika gärna med matiga tillbehör som middag…
 
Har alltid kört på våffelmix. Men då jag avskyr frasvåfflor så har jag tänkt skaffa ett järn till belgiska. Har tänkt göra det länge men inte fått tummen ur bara.
 
Pulvermix, vispad grädde och blåbärssylt. Såg att det finns billiga jordgubbar nu så jag tänkte testa vaniljkeso och jordgubbar. Det brukar jag ha på amerikanska pannkakor och borde fungera lika bra på våfflor.
 
Jag gör äggvåfflor som alltså inte är speciellt frasiga (bara lite). Frasvåfflor utan ägg tycker jag smakar som luft. Jag äter dem helst naturella. I undantagsfall har jag grädde och sylt men jag tycker det tar bort alldeles för mkt av den goda äggsmaken. Jag har gjort våfflor två dagar på rad nu.
 

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 167
Senast: Rugge
·
Äldre Tänkte slänga ihop lite älgköttbullar här nån dag och funderade på att ha brunsås till (kan annan sås passa till annars?) Men hur gör...
Svar
7
· Visningar
1 505
Senast: Ponylove
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu ska jag dela med mig av två supergoda recept med hallon och vit choklad. Det ena är på blondies dvs. brownies fast med vit choklad...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: hovtassfot
·
Äldre Jag tänkte göra en tårta till jobbet med marängbottnar, lemoncurd, grädde och jordgubbar. En kollega äter inte laktos, gluten eller...
2
Svar
32
· Visningar
9 476
Senast: Duplo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp