Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Omg, 70 kilo skulle jag aldrig nånsin sätta upp på en shettis :eek:
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

*KL*
Vetenskaplig undersökning har visat att en shettis kan bära 65 kg.

Har en shettis i stallet på 107 cm. Största ungen som riden är 10 år och kanske väger 20-30 kg (Vet noll om hur mkt man väger vid olika åldrar) och är ca 1.20 kanske. Sedan går det ner till en flicka på 15 kg.

Och ägaren skulle aldrig tveka på att låta en kort människa på 50 kg rida.. Hästen skulle inte ta skada av det..

Jag har också hört att en isis inte kan bära mer än en annan ras i deras storlek..
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

vi har själv en gammal shettis hemma, på foder (ägaren värkar dock ha glömt att hon äger en häst och har flyttat, bytt nummer och inte hört av sig på flera år:eek: ). I vilket fall så väger jag nästan 70 kg och är 1,78m lång. Jag skulle aldrig någonsin få för mig att rida på lilla Karmen!! Visst händer det att man hoppar upp ett par tre steg på väg in från hagen men aldrig att jag skulle sitta längre på henne!! Däremot köra går jättelätt för henne. Hon tycker att det är jätteroligt. Oftast blir det bara på vintern föär det är då hon mår bäst och aldrig några långa pass. Fram och tillbaka till brevlådan brukar räcka, det blir väll cirkus 500 meter :D
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Men du kanske inte har tänkt på alla överviktiga barn som kanske inte vill rida en d-ponny eller alla dom där som vill ha sin ponny tid! jag tycker inte att det är ett dugg synd om shettisarna som får bära 70kilo, det är inte ofta som små barn kan hantera en shettis eller rida den det krävs nog någon äldre och mer erfaren! dessutom så brukar man inte i normalt fall rida i 2tim om dagen.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Jag hade en grov shettisvallack på 8 år när jag var liten. 101,5 cm hög. Jag slutade rida honom när jag vägde 45 kg(ca 154 cm lång kanske?). Han hade inga problem med min vikt utan var nöjd och glad, men jag ville hellre sluta lite för tidigt än försent. Min mamma på ca 50-52 kg(156 cm lång) kunde sitta upp och rida honom några varv runt ridbanan om han "tjurade" med mig ibland. Dock så satt hon aldrig på honom någon längre stund.

Idag är jag 158cm å väger ca 52 kg. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att sätta mig på en shettis, det skulle vara en mycket stark, maxad och grov i sådannafall, och bara "några varv", som min mamma kunde göra. 70 kg tycker jag låter som alldelles för mycket på en liten shettis. Väger man så mkt kan man väl köra istället?
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Mina shettisar har en mkh på dryga metern är kraftigt byggda har jag satt en maxvikt på 40kg. Dom skulle säkert klara mer men varför slita på dom mer än nödvändigt?
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

*kl*


Tycker mig minnas en tråd här, det det diskuterades vikt.
I den var det ett gäng som sa att de inte ville sätta nån över 60-65 kg på sina halvblod (friska, hela osv).

Lite kul, om än kanske inte så relevant jämförelse.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Vad har de jämförelsen med mig att göra? Jag har aldrig sagt att ett halvblod inte kan bära över 65kg.:confused: :confused:
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Lånar knapp!

Har hört att man inte ska belasta en häst med mer än 20% av dess kroppsvikt. Och det borde väl rimligtvis gälla ALLA hästar, stora som små? Och även islandshästar...

Marie
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

sky_fly skrev:
*KL*
Vetenskaplig undersökning har visat att en shettis kan bära 65 kg.

Skulle vara väldigt intressant att se denna undersökning... Var hittar man den?
Kan du inte ange källa tycker jag att du skall vara försiktig med sådana här påståenden....

Häls Embla.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

vi har en shettis (105 cm) som mina barn ridit i många år. medan den fortfarande växte satte vi 40 som maxvikt. nu har vi ökat det till 40 för hård ridning, 45 fritidsridning och 50 för någon enstaka kortare promenad högst 1 gång /vecka. vår shettis är kraftig och har bra ryggmuskulatur och verkar må bra av det här. när de större barnen (50 kg) rider märks det att hon tycker deet är jobbigare men hon verkar ändå ha kul och visar inga tecken till att få besvär, men som sagt var - mycket lugnt! när hästen blir äldre kommer vi nog att sänka viktgränserna igen och köra mer istället.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Danny skrev:
Men du kanske inte har tänkt på alla överviktiga barn som kanske inte vill rida en d-ponny eller alla dom där som vill ha sin ponny tid! jag tycker inte att det är ett dugg synd om shettisarna som får bära 70kilo, det är inte ofta som små barn kan hantera en shettis eller rida den det krävs nog någon äldre och mer erfaren! dessutom så brukar man inte i normalt fall rida i 2tim om dagen.

Men det är väl för tusan inte rimligt att plåga/förstöra en ponny bara för att man "vill" rida.
VÄger amn så mycket så får man väl för tusan rida en häst anpassad för den vikten.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

"vetenskaplig undersökning..."
Jag tror att sky_fly har hört detta från mig :angel: som i sin tur kanske har läst det på Buke.. kanske nåt att söka på.
Har för mig att det gjorts en undersökning (enl. oklar källa) med hjälp av röntgen och mätning av muskulatur osv.. Där igenom räknats ut teoretiskt vad en shettis "ska" klara. Men som sagt var.. källan är oklar.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Shetlandsponnyn ör världens starkaste häst - Till sin storlek.

Det är INTE okey för en shetlandsponny på 1m att bära en ryttare på 70kg och min mening är att ryttare som är 165cm långa ska heller inte träna en ponny som är 1m hög i manken. Man bör ju kunna se när man är för stor för en ponny/häst. Är man 165 lång men väger säg, 40kg, då tycker jag att det är OK om man "rider" en shetlandsponny på 1m. Men jag skulle aldrig falla mig in att göra det själv (inte för att jag är 165cm lång & väger 40kg. :p ) men man måste inse sina begränsningar för hästarnas skull !
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Vet ej vad som är tillåtet för en shettis att bära/dra.
Härom helgen tittade jag & sambon när russ & shettistravarna hade startträning på banan. Ett ekipage fick oss att reagera, en liten shettis på ca 75 cm kånkar & drar allt vad han orkar, i sulkyn sitter ett barn på 12-13 år och jag ljuger inte när jag säger att hon såg ut att väga minst 85-90 kg.

Den lilla shettisen hade inte en chans, han kom efter & efter och skrek efter de andra hästarna, barnet piska honom och svor åt sin ponny. Det är säkert inga problem för en shettis att dra sådan vikt, men det såg faktiskt illa ut.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Linda.B skrev:
Vet ej vad som är tillåtet för en shettis att bära/dra.
Härom helgen tittade jag & sambon när russ & shettistravarna hade startträning på banan. Ett ekipage fick oss att reagera, en liten shettis på ca 75 cm kånkar & drar allt vad han orkar, i sulkyn sitter ett barn på 12-13 år och jag ljuger inte när jag säger att hon såg ut att väga minst 85-90 kg.

Den lilla shettisen hade inte en chans, han kom efter & efter och skrek efter de andra hästarna, barnet piska honom och svor åt sin ponny. Det är säkert inga problem för en shettis att dra sådan vikt, men det såg faktiskt illa ut.

Det är inte kusken storlek utan ponnyns som gör att den inte hinner med, när jag körde ponny fanns det också några minisar de körde med för skojs skull.

Testa själv att köra någon självbalanserande vagn med 50-100 kg på, det är inga som helst problem. :idea:
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

sjoberga skrev:
Ja de allra flesta större, välbyggda och tränade islandshästar orkar bära ca 100kg balanserad ryttare i alla gångarter utan problem.

Om något av ovanstående inte stämmer (storlek, byggnad, träning och aktivitet, ryttarbalans) så går viktgränsen ned.

Om hästen bara skrittar en ryttare som sitter någorlunda OK klarar den 100 kg utan problem.

Men du anar inte så väl en islandshäst klarar att bära 100kg välbalanserad ryttare och så den kan lida under en 70 kg ryttare som rider i dålig balans!

Det finns en tråd under Islandshäst där detta dsikuterats, faktum är att islandshästar har en annan skelettstomme (vetenskapliga studier) än många andra hästraser som ger dem en annan styrka i kroppen.

En häst dör säkert inte av att ha 100 kg på ryggen och klarar det säkert bra. Men jag förstår inte varför folk tvunget ska ha med en sån liten häst att göra om det väger 100 kg i genomsnitt. Man måste komma ihåg att en häst egentligen INTE är varken byggd eller gjord för att ridas på. Hästens kropp har en konstruktion av en hängbro där själva ryggen "svävar i luften" likt brodelen och benen agerar pelare. Att då sätta hundra kilo på en islands el shettis eller annan ras rygg som inte har storlek, byggnad och kraft nog att kunna bära den är inte rätt. Nog för att islandshästar generellt har kortare rygg och som du sa, robustare skelett. Men dom är fortfarande hästar och har rent arttypiskt en lång rygg.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Kl
Det är stor skillnad att dra eller ha på- 100 kg.

Säger bara så här:- Om man nu är inte bara tjock utan lång oxå, så går det ypperligt bra att ha rullskridskor på o hålla i manen( stående)
för att få hjälp med passiv farthållning.:)
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

våran shettis såldes nu när dottern började bli för tung.max 45 tyckte vi räckte för henne att bära.
sen är en del starkare än andra precis som alla andra raser.

sen i många fall rids hästar sönder oftare pga felpassande sadlar, ryttare som sitter snett mm, än att de rids sönder av en för tung ryttare....
 

Liknande trådar

S
Träning Som jag märkt av många så verkar den såkallade "porslinshäst tankebanan" fara omkring o våra huvuden. Det tycker jag är väldigt synd...
2
Svar
20
· Visningar
3 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp