Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Men generellt tycker jag man ska bortse från ras och istället titta på individen. Se hur hästen agerar under ryttare, vid uppsittning och ridning. Då får man en uppfattning om hästen klarar att bära ryttaren hållbart.

Mycket vist skrivet av dig :bow:
Jag hör alltför många islandsryttare/ägare och människor i allmänhet som bara antar att, bara för att det är rasen islandshäst så kan de bära massor. Men det handlar ju självklart om individer, som inom alla raser! :D
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

När jag var liten så fick jag rida min shettis (ca 1,74) tills jag vägde över 25-30kg. nog kunde han kanske bära mer men sen va det längden och att han senare fick hovfång . Fast han är inte prec den Jätte Musklade ponnyn. men stark är han så det räcker. Nu så blir han bara promenerad nånn gång med småbarn på ryggen (han älskar det). Fasst det slutade vi med nyligen då han är 25-26 år. Visst finns det många pigga shettlandsponnyer över den åldern .. men han har tappat myckt muskler osv =( En kompis med shettlandsponny har maxvikten 35kg.. Nu har jag berättat det iallafall=)
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Skulle aldrig i livet sätta upp en person på 70kg på mina shettisar!!! :eek:
30-40kg är ok...
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

ojj jag menade inte att han var 1,72 sm hög:crazy: (lite virrig) han är ca 104 .. hoppas jag skrev rätt nu iaff
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Herregu!
han som gjorde det måste vart *något* dum
jag rider en shettis jag väger cirka 49kg jag vet att det kan låta mycket men i själva verket så verkar det inte som han tycker det
mina ben är bara vid hans mage. och han orkar galoppare hur länge som helst utan problem.
Det är svårt att säga hur mycket en shettis orkar det beror helt och hållet på hästen .. men 70kg det är för mycket alldeles för mycket!
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Jag red en shettishingst när jag var 13-14.. Han var 1,05 m. Visst var jag lång men jag vägde inte mer än 46-47 kg och det var enligt ägaren helt okej. Naturligtvis red jag inte varje dag och hade alltid koll på hans rygg. Varvade mkt med körning :love: också (så jäkla kul btw)..

I och med att han var hingst och sprallig och outbildad behövdes det en lite mer rutinerad ryttare med i bilden, där kom jag in ;) Red honom i nästan ett år. Tävlade små CR-klasser också. Underbar häst, på honom jag lärde mig ramla av ;)
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

ja det låter ju helt OK
men igentligen är det bara jag som rider en riktigt stor och kraftigt byggd shettis?
han har ju bredare rygg än d-ponnyerna på ridskolan!!
så länge jag känner att han orkar mig så rider jag men jag varierar arbetet mellan agilyti,NH och sånt inte bara ridning.
Jag ser att lillen mår bra atav att ridas av en lite mer rutinerad ryttare .. Han älskar det.. bakdelsvändningar och ryggningar gör han med viljla . framåt bjudningen är jätte bra . det ända han vill är att få röra på sina korta små ben.
Jag ser inte större ut på han än vad jag gör på en D-ponny. :S
Om jag skulle gå upp i vikt så skulle jag sluta rida han.
Men ni som har en liten omusklad shettis på 1m vore vara helt dumma om ni satte upp en person på 70kg!
Ju kortare rygg desso starkare har jag hört! stämmer det ?
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Skulle tro att hon menar monté

Till TS:
För övrigt tycket jag att man måste vara idiot om man tycker att en shettis kan bära 70kg! Du har helt trätt i att det är oförsvarbart

/Tina

Idiot kanske är att ta i, en shettis klarar att bära 70kg, men det är absolut inte bra för dom! lite magstarkt att börja kasta ur sig såna ord. Jag tycker inte att man ska väga 70 och rida shettis absolut inte, men det är fel att säga att dom absolut inte klarar det och att det oförsvarbart!
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

KL

Att sätta för mycket vikt på en häst över huvud taget tycker INTE jag är okej . Hästar är inte gjorda för att bära vikt på sin rygg och ska därmed skonas så mycket som möjligt från detta med rätt sadel, rätt vikt på ryttare och utrustning och så rätt sätt att rida på..Sen får man ju ta hänsyn till att alla inte rider perfekt (inklusive mig själv) utan fortfarande i största mån är kvar i det "riktiga" lärostadiet. Man blir ju aldrig fulllärd, men att öka förutsättningarna för sin hästs bärande tycker jag är det viktigaste.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

jo, men det är ju ungefär lika dumt i mina öron som att man bör rida in sitt halvblod våren dom blir 2 (mitt halvblod fyller i juli :crazy: )

anledningen sägs vara att den stärker sig och blir hållbarare om man belastar den då. jag gjorde en jämförelse med min då 13 åriga son. -va bra, måste genast se till att han springer en runda med en 50 kg fodersäck på ryggen varje dag-så han får riktigt stark rygg. samma människor tyckte det va direkt olämpligt.(givetvis så skulle han ALDRIG få det). snacka om dubbelmoral......

USCH! Håller helt med dig. Skulle aldrig börja rida på en tvååring. Men man måste däremot börja med lite försiktig träning ganska tidigt fast de fortfarande växer och utvecklas, typ longering, tömkörning etc. det är för att skelettet mm ska anpassas så att det klarar framtida belastningar. Däremot bli riden?! Tycker det verkar orealistiskt!
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Usch nej! 70 kilo :eek: Det låter lite för mycket. Min kompis som är 169 (?) brukar få rida en shettis när det krisar på ridskolan, men den shettisen är runt 107 cm. Men hon väger inte 70 kilo, men det känns ändå lite extremt eftersom hennes fötter hänger nedanför hästens knän. Går det att vara seriös med ridningen då ? Isf skulle jag hoppa över det för hästens skull.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

:bump:

Jag kan inte låta bli att dra upp den här gamla tråden. Det är en diskussion som ofta återkommer i min omgivning. Jag har sökt fakta på nätet och det är svårt att hitta vad som egentligen gäller. En sida som jag hittade verkade rätt vettig och seriös. Där står det att en shettis klarar av att ha en ryttare på max ca 72 kilo och dra nästan dubbla sin kroppsvikt. :eek: Kan det verkligen stämma?

http://everything2.com/title/shetland%20pony

Det jag hittat om islandshästar är att de kan bära 1/3 av sin vikt, jämfört med vanliga hästar som klarar 1/5 av vikten. Vad tror ni om detta? Kan det stämma? Då borde en islandshäst kunna ha en ryttare som väger nästan 115 kg... Fast det står på en annan sida att den klarar upp till 130 kilo.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Till ponnytravet är max vikten 45 kg i kategori A och högst 65 kilo i kategori B. Vikterna gäller ryttaren inklusive klädsel, skyddsväst, hjälm och sadel med tillbehör. Dessutom måste ekipaget vara proportionerligt.

Detta är gränsen vi har på våra a/b ponnyer på vår ridskola med. Sen ser man på ponnyna om det är något/någon som dom ogillar och då undviker man det!
Sunt hästförnuft!
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Jag kan inte förstå varför vi hela tiden säger att det är ok för en meterhög häst att bära ryttare på 70 kilo (och till det många gånger 165 cm långa).
Jag VET att shetlandsponnyn är världens starkaste hästras men är det så ok att tala om för ungar att de kan rida shettis hela sin uppväxt?
Det finns inte sunt förnuft överallt gällande att ha koll på shettisens muskelatur och kondition för att sedan sätta upp en 70 kilos människa på den för två timmars ridtur.
Vi har satt 60 kilo som gräns på vår stora B-ponny (för att slippa tjat från de stora barnen att rida för liten häst).
Varför måste det ligga på shettisens lott att ha de ryttare som egentligen är för stora?
Många köper shettis för att de är billiga, man kanske är tryggare med en liten häst, eller sällskap. Tycker INTE att de ridhästar till stora ryttare. VARFÖR fortsätter vi försvara detta?
I dessa tider med vettvilliga lagförslag för hästar, varför inte lagstadga om ryttarvikt/längd?

Håller absolut med . Visst , en shettis kanske kan gå med ngn på 70 kg EN gång och då en mkt lugn tur men absolut inte hårda dressyr- och hopp-pass 2 timmar/dag .
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Klart en chettis klarar 70 kilo den är som du säger världens starkaste häst och förr i tiden hade den sten grus malm mm på ryggen upp emot 150 KILO nere i gruvorna.

Dock ...väger man 70 kilo är man med stor sannolikhet för lång för att rida en shettis så tror inte man behöver oroa sig över de att barnen ska fortsätta rida sin shettis när dom är 25 år:grin:

Jag kan ju lika bra gå som att rida en shettis:rofl: sist jag red fick jag dra upp benen för att dom inte skulle släpa i marken skrittade barbacka någon minut bara
Så ser ingen tjusning med att rida rasen dock roligt att köra=)

Och har man ett barn som väger 70 kilo ska man nog som förälder ta och tänka på vad man igentligen stoppar i sitt barn för mat:grin:
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Klart en chettis klarar 70 kilo den är som du säger världens starkaste häst och förr i tiden hade den sten grus malm mm på ryggen upp emot 150 KILO nere i gruvorna.

Dock ...väger man 70 kilo är man med stor sannolikhet för lång för att rida en shettis så tror inte man behöver oroa sig över de att barnen ska fortsätta rida sin shettis när dom är 25 år:grin:

Jag kan ju lika bra gå som att rida en shettis:rofl: sist jag red fick jag dra upp benen för att dom inte skulle släpa i marken skrittade barbacka någon minut bara
Så ser ingen tjusning med att rida rasen dock roligt att köra=)

Och har man ett barn som väger 70 kilo ska man nog som förälder ta och tänka på vad man igentligen stoppar i sitt barn för mat:grin:

För lång är man först när man slår fötterna i backen. I övrigt påverkar inte längden överhuvudtaget.

Jag tror också att en välbyggd shettis klarar 70 kg - men gruvargumentet tycker jag är dåligt. Att man lastar 150kg, kör ned hästen i gruvorna och slaktar efter två månader kan väl inte bevisa hållbarheten? Det visar mest att det är en envis och smärttålig häst.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Hejsan ahr en fråga tilla alla här!
Har en smäcker shettsikorsning på 5 år som jag ridit in och jag är 1.56 cm lång och väger 39 kg.När jag ridit han så har han inte verkat känt mig ens på ryggen men vad vet jag.Vad tkr ni?kan jag fortsätta en stund till på lillen min?
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

70kg på en liten shettis :eek::eek::eek::eek:

Jag satt på en shettlandsponny en gång och de märktes direkt att han tyckte jag var för tung med mina 46kg. han var bråkig så vi tänkte prova ifall det gick att jag satt på honom och red något varv, men jag hoppade av på en gång då han visade att han tyckte det var för tungt.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Vem säger att det är OK?!
Jag väger ca 62 och skulle ALDRIG få för mig att sätta mig och rida min shettis på 110 cm. :eek:
En minishettis får ta 20-25 kg har jag hört.
De är inte såå mkt mindre än en 'vanlig' shettis. Hu kan skillnaden vara så stor på dessa 2?

Nä, är man 70 cm tung och 165 cm ska man ha minst en D-ponny anser jag.
Möjligtvis en C.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

39 kg är nog ingen fara.
Hur stor är din shettiskorsning då?
 

Liknande trådar

S
Träning Som jag märkt av många så verkar den såkallade "porslinshäst tankebanan" fara omkring o våra huvuden. Det tycker jag är väldigt synd...
2
Svar
20
· Visningar
3 814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp