Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

C

carwes

Jag kan inte förstå varför vi hela tiden säger att det är ok för en meterhög häst att bära ryttare på 70 kilo (och till det många gånger 165 cm långa).
Jag VET att shetlandsponnyn är världens starkaste hästras men är det så ok att tala om för ungar att de kan rida shettis hela sin uppväxt?
Det finns inte sunt förnuft överallt gällande att ha koll på shettisens muskelatur och kondition för att sedan sätta upp en 70 kilos människa på den för två timmars ridtur.
Vi har satt 60 kilo som gräns på vår stora B-ponny (för att slippa tjat från de stora barnen att rida för liten häst).
Varför måste det ligga på shettisens lott att ha de ryttare som egentligen är för stora?
Många köper shettis för att de är billiga, man kanske är tryggare med en liten häst, eller sällskap. Tycker INTE att de ridhästar till stora ryttare. VARFÖR fortsätter vi försvara detta?
I dessa tider med vettvilliga lagförslag för hästar, varför inte lagstadga om ryttarvikt/längd?
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

här försvaras då inte 70 kg:eek: på en shettis på en meter. vi brukar generellt säga -40kg under en meter och 50 kg för dom större. sen får man ju ta hänsyn till hur shettisen är byggd. så därför blir det ju lika tokigt att lagstadga.....
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Skönt att höra hillevie. Har läst MÅNGA trådar om det här med vikt på shettis och någons hovslagare säger att en shettis kan lätt bära ett kilo per cm den är hög.... Och en ridlärare som tycker att 70 kilo är ok.
Jag blir bara ledsen. Visst är den stark men....
Grannen har nyss köpt shettis till sin åring som sällskap. Men blev på köpet ridhäst till tonåringarna och deras kompisar.
Känner att jag reagerat lite starkt. Men verkar inte finnas något man kan säga eftersom det verkar allmänt ok att de ska bära 70 kilo.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

jo, men det är ju ungefär lika dumt i mina öron som att man bör rida in sitt halvblod våren dom blir 2 (mitt halvblod fyller i juli :crazy: )

anledningen sägs vara att den stärker sig och blir hållbarare om man belastar den då. jag gjorde en jämförelse med min då 13 åriga son. -va bra, måste genast se till att han springer en runda med en 50 kg fodersäck på ryggen varje dag-så han får riktigt stark rygg. samma människor tyckte det va direkt olämpligt.(givetvis så skulle han ALDRIG få det). snacka om dubbelmoral......
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Inte för att låta elak, men ditt inlägg får det att låta som om du själv vill tillåta 70 kg på Shettis? Rätta mig gärna om jag har fel, men ditt inlägg får det att låta som om du letar svar ifall att det är ok.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

hmm jag vet INTE om dett hör hit
men i alla fall så tänkte jag skaffe en minshettis till sällskap åt mitt
hannoveranerst
shettisen är inriden och inkörd och 85 cm hög
men då när jag tog upp dett på mitt stall där jag står uppstalld
så tyckte dom INTE att mina ungar kan rida den hästen
och mina ungar är 7 år älsta då och väger en 25-30 kg och är 110 cm skulle jag väll höfta
och yngsta är 30-35 kg tung och 112 cm

men det jag som inte riktigt fattar
HUR mycket orkar en shettis bära eller dra
och om nu någon har en minshettis vad gör man med en sådan ??
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

mina barn har utan problem ridit min gamla shettis som är 92 cm hög och har fyllt 35 år (vi har haft henne i 26 år,hon har "lärt" många barn "rida"), tills dom vägt ungefär 40 kg. då ser man iallafall på henne att hon blir sur-tycker att det blir tungt.(rättare sagt hon "bockar" av dom;) )

då har dom äldre fått köra istället, villket hon tycker är jättekul.:D
den shettis jag har köpt nu som "ersättare" (vill inte vara utan shettis, dom går även som sällskaps hästar till mitt halvblod) är av den större, kraftigare modellen (blir maxad) klarar förmodligen några kg. till.(hon som är på min avatar med min 9-åriga dotter på ryggen)
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Till ponnytravet är max vikten 45 kg i kategori A och högst 65 kilo i kategori B. Vikterna gäller ryttaren inklusive klädsel, skyddsväst, hjälm och sadel med tillbehör. Dessutom måste ekipaget vara proportionerligt.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Det är lugnt BJÖRKIS, jag tycker det är helgalet med 70 kilo för shettisar men blivit lite ledsen när så många andra verkar tycka det är ok. Letar i och för sig svar VARFÖR det ska vara så ok att marknadsföra shettisen så att det är ok med 70 kilo. Läste en artikel om en shettisridskola där gamla elever jobbar kvar men jar fått byta storlek- bra men säkert ledsamt. Bredvid artikeln i faktarutan står det att den bär just nämnda 70 kilo utan problem.... Hur ska det vara egentligen??
Skönt att andra shettisägare verkar ha (i mina ögon) förstånd och byta storlek på ridhästen när det är dax. Annan granne här har 50 kilo på sin shettis. Tycker det är ganska bra att dra en gräns. Inget tjafs sedan.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

giffan skrev:
Till ponnytravet är max vikten 45 kg i kategori A och högst 65 kilo i kategori B. Vikterna gäller ryttaren inklusive klädsel, skyddsväst, hjälm och sadel med tillbehör. Dessutom måste ekipaget vara proportionerligt.

Fast utanför travet måste väl en a-ponny kunna dra mer vikt vid körning? Jag är på gång att köra in min shettis. Är vuxen och väger ca 58-60 kg. Jag kan väl ändå inte vara ett för tungt lass att dra?

Läste en gång till och såg att du skrev sadel... Menar du kanske ponnyGALOPP?
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Skulle tro att hon menar monté

Till TS:
För övrigt tycket jag att man måste vara idiot om man tycker att en shettis kan bära 70kg! Du har helt trätt i att det är oförsvarbart

/Tina
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Ja det va till montén jag menade.
Vid trav körning så har de ingen max vikt.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Tycker att det är samma sak med islänningarna.
"Dom orkar bära 100 kg och mer utan problem!"

Ja det kanske dom orkar men borde dom bära så tunga människor? Hur blir det med balansen?

När det inte fanns så mycket att välja på förr på väglösa Island så förstår jag att man kanske inte "fjäskade" så mycket med hästarna.

Men personligen tycker jag att man kan undvika att rida dessa hästar regelbundet om man är på gränsen till tung eller lång.
Det finns ju andra hästar att välja på.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Frågan är väl oxå HUR länge o även hur den rids.

Oxå om den är vältränad o inte fet/ mager,omusklad eller ryggöm.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Ja de allra flesta större, välbyggda och tränade islandshästar orkar bära ca 100kg balanserad ryttare i alla gångarter utan problem.

Om något av ovanstående inte stämmer (storlek, byggnad, träning och aktivitet, ryttarbalans) så går viktgränsen ned.

Om hästen bara skrittar en ryttare som sitter någorlunda OK klarar den 100 kg utan problem.

Men du anar inte så väl en islandshäst klarar att bära 100kg välbalanserad ryttare och så den kan lida under en 70 kg ryttare som rider i dålig balans!

Det finns en tråd under Islandshäst där detta dsikuterats, faktum är att islandshästar har en annan skelettstomme (vetenskapliga studier) än många andra hästraser som ger dem en annan styrka i kroppen.
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

jag förvarar det inte o har aldrigt tyckt att det är okej, men att lagstadga om det låter väl lite extrem, börjar bli lite mkt USA om man ska ha lagoar för precis allt då vågar man ju snart inte röra sig ur fläcken, än mindre ha häst :crazy:
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Jag försvarar inte några 70 kg på en liten Shetland. Det är alldeles för mycket tycker jag. Vart har du hört detta?
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Angående Islandshästar så läste jag en studie förra året där de menade motsatsen. Att de inte alls är mera viktbärande än andra raser. De menade att på Island finns inga andra raser att rida på och därför har de med sig en eller 2 handhästar när de är ute och rider om ryttaren är tung. Det där med handhästar har vi inte tagit med till Sverige, bara det faktum att alla storlekar av människor rider Islänningar. Min "ET" säger det samma, hon menade att hon behandlar ofta Islänningar för problem som kommer av för tung ryttare.Det kanske inte forskats färdigt om detta än?
 
Senast ändrad:
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

Jag har bara hört att det brukar vara 50 kg´s gräns på shettis,
men jag är inte så insatt på sånt...

Sen är det ju upp till varje individ vad de klarar!
 
Sv: Vaför ok för shettis bära på 70 kilo?

hej. ja va skötare på några shettisar för några årsedan, red dock inte och fick mig en rejäl shock när ägaren till dessa sötissar hoppade upp, lr klev upp på ryggen t hingsten å red iväg.

ägaren vägde 90+ och sa hela tiden att han klarad av denna vikt. men hingsten va inte den grövre typen utan smal och smäcker å ryggen böjdes när han satte sig på den.

slutade samma dag å sköta där.
 

Liknande trådar

S
Träning Som jag märkt av många så verkar den såkallade "porslinshäst tankebanan" fara omkring o våra huvuden. Det tycker jag är väldigt synd...
2
Svar
20
· Visningar
3 814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp