Våga ge lövsly till fånghäst?

smedsussie

Trådstartare
Min gammelmärr åkte på fång häromdagen. Hon är van att gå på lösdrift och tycker nog att livet suger nu när hon är hänvisad till box.

Hon står och gräver i bädden ändå ner till golvet och gnager på allt. Hon får lite hö och en rejäl giva halm i småmaskigt Hon är, men det verkar inte ge henne sysselsättning nog.

Vågar jag hänga upp lite lövsly till henne eller är det dumt?

Är rädd att hon äter upp hela stället annars...
 
Det kan du absolut göra! Ask och asp brukar hästar tycka om och det kan du ge fri mängd av men undvik gran. Gran innehåller c-vitamin som ökar upptaget av järn och järnöverskott kan vara en orsak till fång så det ska man inte späda på än mer. Vill du ge andra träslag så kolla upp dem först så de inte är giftiga för häst.
Att hästen är lugn och tillfreds är jätteviktigt vid fång. Kortisolhalten i blodet höjs av stress och det i sig kan göra att fånganfallet inte går över.
 
Jag googlade på det här ämnet och den här gamla tråden var bland det första som dök upp så jag tänkte att jag kunde fortsätta på den.

Min häst fick fång i februari, har varit jättefräsch och symptomfri i två månader till hon häromdagen fick puls igen och det absolut enda som förändrats är att jag har gett henne ganska mycket sly.
Jag har trott att det skulle vara säkert att ge fånghäst men nu är jag övertygad om det motsatta.
 
Jag googlade på det här ämnet och den här gamla tråden var bland det första som dök upp så jag tänkte att jag kunde fortsätta på den.

Min häst fick fång i februari, har varit jättefräsch och symptomfri i två månader till hon häromdagen fick puls igen och det absolut enda som förändrats är att jag har gett henne ganska mycket sly.
Jag har trott att det skulle vara säkert att ge fånghäst men nu är jag övertygad om det motsatta.
Det är ju tidigt på säsongen så sly taget nu bör vara väldigt kraftigt.
Min häst fick sly i mindre mängd då hon stod på box. Det var torkat sly från hösten innan, sälg. Bra sysselsättning
 
Det är ju tidigt på säsongen så sly taget nu bör vara väldigt kraftigt.
Min häst fick sly i mindre mängd då hon stod på box. Det var torkat sly från hösten innan, sälg. Bra sysselsättning
Ja precis.
Men allt jag hört och läst tidigare har varit att sly är helt säkert för fånghäst.
 
Det blir ju väldigt skevt. Det är rätt naturligt att det är högre värden nu vid lövsprickning/ skira löv. Sådana generella utsagor blir ju direkt farliga :crazy:.
Ja. Jag har ändå haft lite i bakhuvudet att björksav är sött så det var dumt av mig inte tänka längre.

Men därför tänkte jag också att det kunde vara bra att lyfta upp det i den här tråden iom att den kom så högt upp när jag googlade frågan.
 
Jag har för mig när jag letar i minnet, när hamling av sly under 2018 var något man testade och ibland genomförde, att sly hade ungefär samma innehåll som hö/hösilage.
Jag antar att det var kilo och torrsubstans medräknat.

Någon som är duktigare på att söka?
 
Jag hade en extremt fångkänslig ponny som reagerade på när buskaget i hennes i övrigt helt kala ruta slog ut på våren. Jag fick stängsla bort det.
 
Under våren skickar träden all näring och energi från rötterna till kronan. Både bark och löv är alltså knökade med högre gottigott-halt än senare, när löven är färdigutvecklade och istället producerar för fullt. Energiriktningen ändras sen och då skickar träden allt ner i rötterna istället.
Man kan, genom att ha koll på det, styra hur mycket näring det ska vara i det man slår av (lövfodret) och det som hamnar i rötterna.
 
Under våren skickar träden all näring och energi från rötterna till kronan. Både bark och löv är alltså knökade med högre gottigott-halt än senare, när löven är färdigutvecklade och istället producerar för fullt. Energiriktningen ändras sen och då skickar träden allt ner i rötterna istället.
Man kan, genom att ha koll på det, styra hur mycket näring det ska vara i det man slår av (lövfodret) och det som hamnar i rötterna.
Det är också därför det är bäst att beskära äppelträden efter att det satt karten, vilket gör att man får en bra kartgallring. Näringen som trädet skickar ner i roten sen på hösten är mer anpassad till kronan som på våren ska sätta löv = våren efter får man inte sjuttiofjorton vattenskott. ;-)

Men det var ju rätt mycket OT... :o
 
Jag googlade på det här ämnet och den här gamla tråden var bland det första som dök upp så jag tänkte att jag kunde fortsätta på den.

Min häst fick fång i februari, har varit jättefräsch och symptomfri i två månader till hon häromdagen fick puls igen och det absolut enda som förändrats är att jag har gett henne ganska mycket sly.
Jag har trott att det skulle vara säkert att ge fånghäst men nu är jag övertygad om det motsatta.

Ja, det är säkert det som påverkat. Jag hade en gammal fånghäst en period och jag stängslade bort alla buskar/sly på våren. Skulle aldrig våga låta henne gå där och peta i sig sånt, fått för mig att nya löv,knoppar, och skott är fullproppade så här års.:nailbiting:


Har en frisk, men lättfödd ponny i dagsläget men fångsten är total så här års. Skulle inte våga låta han äta mycket sly nu heller,trots att han aldrig haft fång. Jag kanske är övernojig men då får jag vara det. 🙈😂

Hoppas din pålle blir bättre snabbt! ❤️
 
Ja, det är säkert det som påverkat. Jag hade en gammal fånghäst en period och jag stängslade bort alla buskar/sly på våren. Skulle aldrig våga låta henne gå där och peta i sig sånt, fått för mig att nya löv,knoppar, och skott är fullproppade så här års.:nailbiting:


Har en frisk, men lättfödd ponny i dagsläget men fångsten är total så här års. Skulle inte våga låta han äta mycket sly nu heller,trots att han aldrig haft fång. Jag kanske är övernojig men då får jag vara det. 🙈😂

Hoppas din pålle blir bättre snabbt! ❤
Tack.
Hon var pulsfri och sitt glada sprattliga jag redan dagen efter.

Det är verkligen en pärs med fånghäst.
 
Ja precis.
Men allt jag hört och läst tidigare har varit att sly är helt säkert för fånghäst.
Det beror ju på i vilken mängd. Sälg är antiinflammatoriskt så det är jättebra och gott att ge till fånghäst.
min ficken gren morgon, em och kväll. Så gnagde hon bark och hade roligt också.
hon har blivit fullt frisk igen trots att hon var så sjuk att hon blev utdömd. Lång boxvila och för att stå ut med den fick hon grenar att gnaga på och halm. Jag hängde också upp en boll ovanför boxdörren.
 
Det beror ju på i vilken mängd. Sälg är antiinflammatoriskt så det är jättebra och gott att ge till fånghäst.
min ficken gren morgon, em och kväll. Så gnagde hon bark och hade roligt också.
hon har blivit fullt frisk igen trots att hon var så sjuk att hon blev utdömd. Lång boxvila och för att stå ut med den fick hon grenar att gnaga på och halm. Jag hängde också upp en boll ovanför boxdörren.
Det är sälg jag har gett. Plus lite björk men det tycker dom inte riktigt om och lämnar oftast.
Så jag skulle inte påstå att sälg är jättebra till fånghäst.
Min häst tål inte halm heller så det är säkert olika från häst till häst vad dom tål men min klarar iaf uppenbarligen inte något annat än hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som hade fång för 4 år sen, inga återfall sen dess men en fånghäst är ju alltid en fånghäst. I år får man ju vara glad om...
Svar
8
· Visningar
2 397
Senast: Glimris
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 280
Senast: mackan
·
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 021
Senast: taccotad
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 950
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp