Vågad och glad tråd!

elbereth

Trådstartare
hej! Nu ska jag våga skriva en alldeles egen tråd.
Idag när jag tränade gick det alldeles ovanligt bra och vi lyckades med något jag nog inte gjort förut:
Åttvolter och serpentiner där jag red enbart med yttertygel och sitsen, inget fuskande med innertygel för att svänga eller ställa/böja. Det kändes hur kul som helst och nu är jag lite sugen på att prova att rida på ett stångbett för att se om vi klarar av det :o

Visst är det på rätt väg?
 
Ja men då KAN man ju inte fuska! Funkar det inte med stångbett så har man inte gjort rätt, eller inte än iaf. Inte har jag tänkt att byta helt utan bara pröva nån gång. Tyckte iaf jag skulle vara kul :D
 
Man kan fuska hur mkt som helst på stångbett. Det är bara extremt ledanade tygeltag som inte funkar, allt annat funkar lika bra som på träns.
 
Prova du stången någon gång bara för nyfikenhetens skull och för att smaka på lite enhandsfattning, det fixar ni :banana:
 
Nja fast inte om man bara rider med yttertygeln, det var väl mer så hon menade?

Jag håller med Svea: rid du på det en gång för att känna på det. Första gången är man oftast så försiktigt att man helt och fullt tror att hästen är gjord av porslin. :D
 
"lika bra"?
Tja, hela vitsen med stången är ju att den har en annan funktion än tränsbettet (eller kapsonen eller vad man nu valt att ha på sin häst).
Att prova rida enhändigt på stång är nyttigt för alla i början anser jag - då märker man vilken väg man har att vandra! Djurjouren sätter väl i halsen när jag säger att när jag satt upp nytt folk på min gamle (skolhäst) så har det i princip alltid varit på bara stången enhändigt - då avslöjas en hel del fel i kroppen, snedhet, obalans och även ovanor när det gäller handen, och därtill får den nye fokusera sej mer på sin sits än vad det lätt blir med delade tyglar.
Men det är klart, det var på den gamle skolhästen där det mesta var befäst och "klart" - gällde bara att ryttarna hade koll på kroppen. På hästar under utbildning är det en helt annan sak.

KUL med såna här trådar - mer skryt från folket!!! Tycker i allmänhet att nyfikenhet inför lärandet - och glädje över de små stegen, underskattas och kanske tom gärna trycks ner i skosulorna när det uttrycks. Undrar ofta varför?
 
Varför skulle jag sätt i halsen för det? Det är inte min häst det drabbar :-)

Jag sätter oxå upp folk ibland på min mest underbara häst av samma anledning som du gör det, för att visa dem sina snedheter men det går bra även utan stång.

Min tränare låter mig ofta rida enhändligt när hon tycker att jag har svårt att få til något speciellt och jag börjar fuska med tyglarna istället för att använda rumpan :o och det går som sagt var bra även utan stång och blir trevligare för pållehästen :-)
 
Ah, jo, det är klart - då är vi överrens.
Tänkte ju tipsa elbereth om att rida enhändigt på det hon har på hästen nu - duger gott det med. Dock tycker jag att när man börjar jobba med finliret både i sits och hand så är stången överlägset det bästa enhandsverktyget.
 
KUL med såna här trådar - mer skryt från folket!!! Tycker i allmänhet att nyfikenhet inför lärandet - och glädje över de små stegen, underskattas och kanske tom gärna trycks ner i skosulorna när det uttrycks. Undrar ofta varför?

Vad bra, det vaar därför jag skrev den! Ibland blir det lite mkt tragglande om exakt rätt sätt att göra och med tanke på debatten här nu om att man knappt vågar yttra sig så tänkte jag pröva att skriva en helt förutsättningslös tråd, bara för att jag var glad över ett kul framsteg för mig och se vilka som nappade och vad det kunde bli av det hela :D
 
åååh! då kan jag ju skryta lite om mitt underbara ögonblick i söndags!
Vi jobbade uppsuttet på en åker inte långt hemifrån, och tillsammans "dansade" vi i en öppna i säkert tre fyra steg! Perfekt balans och bara heeelt underbart!

Det är inte som att vi aldrig någonsin gjort en öppna, men den här gången stämde verkligen allt!

Det kommer jag att leva på i en månad nu... :love:
 
Hej där, så trevligt att läsa en positiv tråd, visst är det väl härligt när man får till det så där bra så att man vill berätta för hela världen! Och så kanske det bara är en liten detalj som gör att poletten trillar ner.
Jag är oxå på gott humör, hästarna har fått börja gå ute om nätterna, gräset växer, snart slipper de äta ensilage, fåglarna kvittrar och solen vräker ner värme och ljus! Om tio dagar ska jag åka med min häst till BB och rida i en vecka... Åh vad vi har det bra! / Miranda
 
Är faktiskt också jätteglad, för de senaste nästan två årens arbete med Berra har lönat sig så att han nu kan göra de grejer han gjorde för två år sedan, fast med en helt annan kvalitet.

Det får mig att tänka att ridning är som att spela Monopol - ofta när man är halvvägs någonstans så får man gå tillbaka till gå. Skillnaden är bara att med hästar får man oftast utdelning varje gång det händer :D
 
Ah, de magiska fem sekunderna! Grattis! (Alltså de där fem sekunderna som man sen kan få spendera hela livet för att återupprepa :)- ibland lyckas man, sägs det...)
GRATTIS! ;)
 
Jag tror också oftast att det har med ens egen utveckling att göra när man känner att man måste gå tillbaka några steg. Ibland gör man det för att hästens uteckling och muskelstyrka kräver det, men ibland bara för att man själv helt enkelt lärt sig vad kvalitén i en rörelse betyder och att man måste tillbaka för att förfina den! :)

Som exempel har jag varit väldigt nöjd över att min häst blivit så lyhörd att hon lätt dansar fram i trav och skiftar mellan öppna, sluta och förvänd sluta med samma takt. Bara för att upptäcka att inner bak faktiskt inte träder in till tyngdpunkten riktigt när vi arbetar i skritten, oavsett rörelse (i trav hinner min primathjärna antagligen inte registrera det). Så nu sitter vi där och skrittar igen och placerar inner bak rätt -men attans vad fina skolorna kommer att bli när jag hittat den där lilla nyansen igen! ;)
 
till både elbereth och pepson2:
Jo, det är ju de stunderna man kämpar för! :love:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 927
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 194
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 572
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp