Vågar jag? Eller är det bara dumt?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:)
Ska försöka skriva så tydligt som möjligt, men risken finns att det blir rörigt iaf.

För 11 månader sen flyttade jag hemifrån akut. Jag blev inneboende hos min killes pappa. Pojkvännen bor fortfarande hemma hos pappan. Så jag är inneboende hos min killes familj typ. Killen och jag har varit tsm i ca 3,5 år, han är 23 och jag 20.
När jag flyttade upp hit var jag helt arbetslös. Nu har jag hittat/ fått 2 timanställningar, den ena har jag inte fått jobba på alls och min chef går inte längre att få tag på, trots upprepade försök till kontakt, har både ringt och smsat. Den andra timanställningen är rättså ny, bara vart där i en månad ännu. Annars är jag helt arbetslös men gör mitt bästa för att försöka få tag på ett ordentligt jobb, har knappt nån utbildning så det är svårt.

Men nu känner jag att min situation med mitt förhållande och bo situation inte funkar längre. Jag har inte längre några känslor för min kille, älskar inte längre han. Just nu tycker jag han med är äcklig och besvärlig hela tiden. Jag känner mig som en morsa för han. Påminner jag inte han att han måste duscha, byta kläder eller borsta tänderna är det väldigt lätt hänt att han inte gör det på 2 veckor:yuck:
Och jag tycker det är grymt äckligt när kalsongerna inprincip står upp av sig själva:yuck:
Att tvätta, byta sängkläder eller ha hand om disken är för han helt otänkbart. Han har extrema sömnproblem och går oftast inte och lägger sig förän mellan 4 och 6 på morgonen. Han sitter vid datorn hela nätterna vilket gör att jag har svårt för att sova för att hans dator är så högljud. Han sover halva dagarna och resten tillbringar han vid datorn eller grejandes på nån av hans bilar.

Han anser sig också ha fri tillgång till min kropp, att klämma på mina tuttar eller rumpa trots att jag säger ifrån att jag inte vill. Han skämtar/skryter om vårt sexliv, om att vi gör ditten och datten, trots att det varken är sant och att jag inte vill att han pratar om sånt inför allt och alla.
Själv kämpar jag mot en depression som alltid blir värre framåt hösten och vintern. Har även humör svängningar from hell och ett sockerberoende som gör mig helt ofungerande som människa om jag inte får nått sött i mig.

Mitt upp i allt detta så vill min kille såklart mysa och ha sex flera ggr i veckan. För honom spelar det ingen roll att han inte duschat på 2 veckor och han riktigt stinker svett och äckel. Av förklarliga skäl så tänder jag inte längre på honom. Han tjatar om sex halva dagarna känns det som, värst är det när jag ska lägga mig. Nu ställer jag upp på sex när han blir för jobbig. Att sova med en hård bultande snopp tryckt mot rumpan/ryggen är ingen hit direkt:wtf:

Jag har berättat för honom hur jag känner, att jag inte tänder på honom längre, att jag inte har några känslor kvar för honom. Hur jag känner inför hans hygien osv. Sagt att jag vill flytta härifrån till nått eget.
Jag vill så gärna flytta till en egen lägenhet och påbörja mitt eget liv. Känner att jag inte kan göra det så länge jag är inneboende hos pojkvännens pappa.
Pojkvännen tycker att vi till våren ska flytta tsm till en lägenhet, men jag vet hur det kommer bli, jag kommer få dra runt allt med förhållandet, ekonomin och lägenheten. Han sa att jag aldrig kommer klara det ekonomiskt med egen lägenhet. Att jag ska flytta hem till mina föräldrar ist, men det vägrar jag pga att jag upplevde psykisk misshandel från min pappa nästan varje dag.

Och det ligger väl nått i det han säger, redan nu är min ekonomi kass. Har aktivitetsstöd från försäkringskassan på ca 3000:- och lönen från timjobbet kommer hamna på ca 1500:- denna månaden. Och det kommer man ju inte långt på. Skaffar jag lägenhet skulle jag isåfall bli tvungen att söka försörjningstöd hos soc tror jag. Föresten, söker man rätt på en lägenhet först eller söker man försörjningsstöd först?

Idag såg jag en annons på en ledig lägenhet, en 1a, som hyrs ut i ”min” by. Men ska jag våga ringa på den? Vill så gärna flytta, vill inte bo med en man jag inte längre älskar.

Men jag har 2 hästar att tänka på också, stallet finns på gården jag bor på nu och jag kommer inte ha nån som kan hjälpa mig så kommer jag få sköta alla in/utsläpp, fodringar, hämta hö och halm när det tar slut osv själv. Ingen av hästarna står på mig dock, den ena är en foderponny, den andra står min mamma fortfarande på. Man måste ha bil för att ha sig ut till gården och det har jag ingen, lånar pojkvännens bil vid behov.

Vågar jag ta ”klivet ut” och skaffa en lägenhet? Är så rädd att det skiter sig ekonomiskt. Men samtidigt otroligt sugen på nått sätt att visa mina föräldrar och min kille att jag faktiskt kan och vill stå på egna ben.

Vad tycker ni? Hur hade ni gjort? Hur ska jag göra? Tips och råd?:)
 
Sv: Vågar jag? Eller är det bara dumt?

Ja, du vågar. Och ja, du klarar det. Man klarar så otroligt mycket när man måste.

Och inte sjutton vill du ha det som du har det nu, så kan det egentligen bli så mycket värre (klart det KAN, men om vi håller oss inom rimliga ramar)?
Måste du ha båda hästarna eller skulle din mamma kunna ta hand om sin häst, åtminstone ett tag tills saker ordnar upp sig lite? Man behöver ju inte göra tillvaron jobbigare än den måste.

Om jag var du skulle jag ringa på lägenheten. Det är ju inte ett krav att ta en lägenhet man tittar på, men man måste ringa på den för att få en chans till den! Sedan skulle jag höra av mig till soc., förklara situationen och fråga vad de kan erbjuda för hjälp, tips osv. Soc. får mycket skit (mycket med rätta) men det finns också mycket bra - och en bra kontakt på soc. kan hjälpa dig väldigt mycket! Deras mål är trots allt i grunden att hjälpa människor.

Du klarar det här. Jag lovar.
 
Sv: Vågar jag? Eller är det bara dumt?

Ring ring ring!

Du ska inte behöva ha det som du har det nu.
Gå och titta på lägenheten och ta reda på om du kan få flera timmar på jobbet.
Lämna tillbaka foderhästen?

Det är klart du fixar detta!
Du vet ju vad du vill, eller hur?
 
Sv: Vågar jag? Eller är det bara dumt?

Självklart ska du flytta ensam och få börja ditt vuxenliv. Du ska absolut inte stanna kvar hos någon som behandlar dig som din pv gör.

Fundera på vad du vill göra av ditt liv. Börja drömma så att du får fart på ditt liv och kan uppfylla dina drömmar. Vilken utbildning vill du gå? Vad vill du jobba med om du verkligen verkligen släpper lösa dina drömmar? Det låter som att du under en mycket lång period i ditt liv har varit nedtryckt och då kan det vara svårt att se förbi timjobb och socialbidrag men du kan komma så mycket längre än så. Du kan bli vad du vill!

Ring på lägenheten och kolla samtidigt upp stall i närheten. Jag tycker inte att du ska ha kvar hästarna på gården du bor på nu för då kommer du alltid ha din då ex. pv hängandes efter dig. Jag tycker att du ska klippa banden med honom helt och börja om.

Visst kan det kännas väldigt skrämmande men du kommer klara det om du vågar drömma och se till att uppnå dina drömmar.
 
Sv: Vågar jag? Eller är det bara dumt?

Jag tror absolut du orkar och kan! Jag tycker du ska kolla på lägenheten.
Och om den inte fungerar tycker jag du ska fortsätta leta. Aneldningen till att jag säger det är ju att det låter som att du själv har kommit fram till att du inte mår bra i din nuvarande situation.
 
Sv: Vågar jag? Eller är det bara dumt?

Du kan och du ska göra något åt din situation.

Hade jag varit dig hade jag sökt in till högskola och sedan flyttat dit jag kommit in. Att flytta till en liten by hade jag inte gjort, bättre med en medelstor stad med närhet till andra städer - då finns där ofta gott om jobb. Hade du flyttat till t.ex mitten av Skåne hade du kunnat pendla till typ alla delar av Skåne. Och det finns massor av jobb i Skåne.
 
Sv: Vågar jag? Eller är det bara dumt?

Tack för svaren!

Har ringt på lägenheten idag och den var antagligen redan upptagen, men han skulle höra av sig om det blir någon ändring.

Lillagoaja+ Matmissbrukaren: Den ena hästen är min egen även om mamma just nu står som ägare. Foderhästen vill jag inte lämna tillbaks då ingen bryr sig om han, ägaren har inget intresse för han. När jag började sköta han hade han inte ens nått strö i boxen.

TinyWiny: Jag hade en dröm om att bli djursjukvårdare men jag har inte dom betygen för att komma in på den utbildningen. Annars har jag ingen aning om vad jag vill utbilda mig inom, ingen utbildning verkar särskilt lockande. Angående jobb skulle jag vilja prova att jobba som brevbärare, men har så dålig koll på vilka olika yrken och jobb som finns.

Shetlandskusk: Måste man inte göra högskoleprov för att komma in på högskolan? Jag har inte gjort det. Har kollat på högskolan västs hemsida om vilka utbildningar som finns där men inget verkar lockande direkt. Men ska kolla på de andra skolorna oxå:)
 
Sv: Vågar jag? Eller är det bara dumt?

Nej, du måste inte ha gjort högskoleprovet. Skynda att sök, snart går anmälningstiden ut! Kanske kan du läsa att naturvetenskapligt basår på folkhögskola och på så sätt kunna söka in som djursjukvårdare?
 
Sv: Vågar jag? Eller är det bara dumt?

Jo vet att tiden går ut snart men allt verkar så rörigt och svårt:( och även om det är bra att plugga så är jag inte säker att jag vill det heller. Jag har haft det så himla svårt i skolan,gick ut gymnasiet med knappt godkänt i grundämnena trots att jag kämpade jätte mkt. Tror inte heller att jag kommer klara att läsa Matte D som djursjukvårdar pogrammet kräver:(

Känns inte så lockande att söka till pogram på högskolan om är såpass avancerade när jag vet att jag kommer få det väldigt kämpigt:(
 
Sv: Vågar jag? Eller är det bara dumt?

Matte D är inte SÅ svårt! Man ska bara veta hur man ska tänka :)
Om du bor i närheten av stockholm och behöver någon form av mattehjälp så tjoa till, jag borde kunna hjälpa lite iaf :)



Jag tycker att du ska börja med att hyra ut dina hästar på foder, så att du kan koncentrera dig (och dina pengar) på dig själv!

Det är elakt både mot dig och mot de du bor hus att du stannar.
 
Sv: Vågar jag? Eller är det bara dumt?

Asså?! Måste sett fel när jag läste om det programmet då:p

Silkisif: tyvärr bor jag inte nära Stockholm, finns väster om Vänern. Men tack för förslaget:)
 
Sv: Vågar jag? Eller är det bara dumt?

hittade tråden idag, och är nyfiken hur det går för dig! Du har fått massa bra svar, och jag hoppas verkligen du tar steget ut ur pojkvännens boende och mot självständigheten och framtiden :D
 
Sv: Vågar jag? Eller är det bara dumt?

Tänkte att det är dags för en liten uppdatering om vad som hänt. Inte för det är så mycket än men känner att jag behöver lite råd och hjälp om vad jag ska göra.

Sen sist jag skrev så har det blivit både bättre och sämre. Jag är fortfarande inneboende hos min svärfar där jag inte känner mig välkommen alls längre. Dom säger att jag bara är sur och grinig. Och det kan jag förstå för så känner jag också men det är för att jag inte trivs och för att jag har så mkt att göra att jag inte orkar vara trevlig de få stunderna jag hinner sitta ner. Jag har skola (100%) timanställning på 15-20 h/vecka, hästarna och min hund att tänka på+ att jag ska orka dra runt hushållet med städ, tvätt och mat varje dag. Tyvärr funkar det så här att lagar inte jag maten så blir det ingen mat innan jag går och lägger mig. Då fixar dom mat runt 22-23.00 på kvällen, och det funkar inte för mig som går upp 5 på morgonen för att jobba och sen åka till skolan. Det finns liksom en gräns vad jag orkar:(
Samtidigt kämpar jag fortfarande med vinterdepressionen, diabetesen och vad jag tror är panikångestattacker ( heter det så?).

Men det är bättre mellan mig och pojkvännen, vi bråkar inte lika mkt och jag är inte lika irriterad på han men tyvärr tror jag mina känslor för han inte kommer komma tillbaks:( Känns mer som en acceptans att mina känslor för han är nästan obefintliga. Känns som vi har vuxit ifrån varandra, att vi vill olika saker. Vi har kollat lite på lägenheter, tänkte att det kanske blir bättre när det bara vi 2 med en eget ställe att bo på. Men lägenheten vi va lovade gick till nån annan.

Men har funderat mer och mer på att flytta själv, det skulle vara så skönt att slippa hans tjat om att han får för lite sex och att jag har blivit en jävla surkärring. Nu när jag fått rull på ekonomin också så känns det verkligen som att jag kan ha råd med en lägenhet själv. Men jag är så osäker på om jag klarar att bo själv, jag är väldigt beroende av stöd, blir lätt väldigt osäker.

Men så idag fick jag ett mess från en väldigt bra kompis som frågade om jag kan tänka mig att flytta till en lägenhet med henne, att vi sam bor liksom. Hon är inneboende hos hennes killes familj men trivs inte, arbetslös just nu.
Och ju mer jag funderar på det desto bättre låter det.

Vi har samma intressen och funkar väldigt bra ihop. Och det blir ju mkt lättare om vi är 2 om ekonomin då det blir mer inkomst, även om det blir dyrare än när man är själv. Och sen blir det nog lättare med min hund, hon klarar inte av att vara ensam. Tänker att är vi 2 så slipper hon vara ensam så mkt när jag är på jobbet och i skolan.

Men är det verkligen en bra ide? Är så rädd att det inte kommer funka av nån anledning. Känns som risken är stor att om det går snett så är vi inte kompisar efter det.
Är det nån här som har erfarenhet av att sam bo med en kompis? Hur funkade det?:)
Hur ska jag göra? Egen lägenhet eller sambo med en kompis i en lägenhet vi hyr tsm? Vet att ni inte kan säga hur jag ska göra men lite tankar, råd och tips hoppas ni Bukare har:)

Så vad tycker Ni?:)
 
Sv: Vågar jag? Eller är det bara dumt?

Flytta! Och prova bo med din kompis, känner ni att det inte funkar är det ju "bara" att flytta ensam nästa gång:)
 
Sv: Vågar jag? Eller är det bara dumt?

Jag tycker att du ska flytta! Försök bara att se till att ni har varsitt rum så att ni kan gå undan om ni vill vara ensam. Dvs. inte den varianten att den ena har sitt "sovrum" i vardagsrummet för att det är så stort, utan ett helt eget rum. Ni sitter ju i samma situation! Och ang. pojkvännen, antingen gör du slut eller så flyttar du och ser om det blir någon förändring.
 
Sv: Vågar jag? Eller är det bara dumt?

Testar att skriva här trots att jag är 30. Moderatorn får klippa bort mig annars =).

Du verkar ha bra koll på läget och är riktigt modig i.o.m. att du lyft problemen tillsammans med din sambo. Insiktsfull och handlingskraftig, bra jobbat! Så vågar du? Ja självklart!

Tror att ni är i en ålder där man verkligen måste bryta med de "mer vuxna", saker och ting börjar knaka och ska du utvecklas ännu mer måste du nog bli fri.

Ekonomin är ju ordnad. Att bo med kompis bör ju fungera om du går in i det lika öppet och ärligt som du beskrivit tidigare saker.
Fler rum som någon nämnde är ju ett måste samt att de är smart placerade så man kan leva åtskiljt nästan, eller iaf känna sig egen när man behöver. Du skrev aldrig om din kompis skulle ha sin kille kvar men oavsett vill ni ju kunna ha privacy också.

Med vänlig hälsning, Thomas
 
Sv: Vågar jag? Eller är det bara dumt?

Men det är bättre mellan mig och pojkvännen, vi bråkar inte lika mkt och jag är inte lika irriterad på han men tyvärr tror jag mina känslor för han inte kommer komma tillbaks:( Känns mer som en acceptans att mina känslor för han är nästan obefintliga. Känns som vi har vuxit ifrån varandra, att vi vill olika saker. Vi har kollat lite på lägenheter, tänkte att det kanske blir bättre när det bara vi 2 med en eget ställe att bo på. Men lägenheten vi va lovade gick till nån annan.

Du, finns inte känslorna där kommer de inte dyka upp för att ni flyttar ihop. Du behöver flytta och det så snart som möjligt. En snubbe som inte klarar att ta hand om sin egen hygien och som inte har mer vett i skallen än att han tjatar sig till sex med dig fast du uttrycker klart och tydligt att du inte vill är inget kort att satsa på.

Jag tror att du klarar att bo själv alldeles utmärkt. Tänk vad mycket du fixar varje dag, och det trots att du bromsas av en depression! Din osäkerhet beror säkert på att det är nytt och okänt för dig att bo själv.

Att bo ihop med en kompis har, som du själv är inne på, sina för- och nackdelar. För att inte riskera kompisrelationen gäller det att vara tydliga mot varandra och komma överens om hur hushållet ska skötas. Se till att ni är överens om att ni provar ett tag och fastna för allt i världen inte i en situation där du måste bo kvar med din kompis för hennes skull(tex för att hon inte klarar hyran själv eller så). Allt sånt måste ni snacka om innan ni flyttar ihop. Var öppen med att du vill testa, men att du är orolig för att det kanske inte kommer funka.

Om du helst vill bo själv, tycker jag att du ska göra det, men om du tror att du kommer få svårt att ta steget att flytta på egen hand kanske du kan ha nytta av att flytta ihop med kompisen? Som ett första steg och för att komma loss ur den hopplösa boendesituation du nu befinner dig i. När man, som du, har en depression tappar man lite av sitt eget driv och kan behöva lite draghjälp för att komma igång.
 
Sv: Vågar jag? Eller är det bara dumt?

Jag har bott med kompis på internat, det bästa jag vet är att bo med kompis är så jävla underbart (med rätt person)
Mycket bättre än att vara sambo:o
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 933
Senast: Whoever
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 727
Senast: Mabuse
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 616
Senast: Ramona
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
856
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp