Vågar jag låta shettisen gå på gräs nu?!

Kristall10

Trådstartare
Vi fick snö för ett par veckor sedan som nu har regnat bort och kvar är bara blankis.
En häst har sko med brodd men dom andra två är utan skor. Nu har det regnat på blankisen så det är nästan omöjligt för utan skor att röra sig i hagen. Dom går i en skogshage.

Jag skulle behöva flytta dom till en av gräshagarna där det nye är någon is. Frågan är om jag vågar flytta shettisen dit då hon har PPID och då lätt får fång bla.

Hur är gräset så här års? Bor i Västerbotten och det mesta gräset ser brunt ut men det Finns även grönt gräs. Har ingen koll på gräsets näringsinnehåll nu.
Stora hästar måste fodras fullt ut med hö om dom går i gräshagen då det inte finns så mycket för dom att äta. Men en shettis är ju en shettis och kommer antagligen att hitta en hel del att äta 😆

Förhoppningsvis rör det sig väl kanske om ett par veckor innan det kommer mer snö. Men man kan ju aldrig veta säkert.

Hur hade ni gjort?
F23777BA-6571-4CDA-BF56-8F85A5CFEA6E.jpeg
F23777BA-6571-4CDA-BF56-8F85A5CFEA6E.jpeg


Bild på en av gräshagarna.
 
Så svårt! Hade själv en shetlandsvalack med PPID som fick fång vid sådana omständigheter i jaunari månad, men det är just den hagen där han fick fång två av tre gånger. Den första var i kornas vinterhage (skogshage), sommartid.

Alla hagar är ju uppenbarligen inte lika även om jag tycker det ser ut så för ögat. Den hagen min gick i hade mer långt, grönt gräs än din på bilden, som det verkar vara en massa krut i av någon anledning även vid den årstiden (socker troligen då).

Kan det vara ett alternativ att släppa med greenguard på tex när han går i just den hagen? Om han är inne på natten utan.
 
"Fånghagen" såg ut så här i december.
12295260_10153757081389648_3180098305252701153_n.jpg
Din hage såg ju klart frodigare ut än vad mina gör. Tror inte det är så mycket näring kanske utan det är mest sockret jag känner mig lite orolig för. Någon som vet om det är mycket socker i gräset så här års.

Jag har en ännu mer nerbetad gräshage som också skulle fungera för dom att gå i med tanke på halkan. Men hur som helst är det ju grässtrån kvar...
 
Vi fick snö för ett par veckor sedan som nu har regnat bort och kvar är bara blankis.
En häst har sko med brodd men dom andra två är utan skor. Nu har det regnat på blankisen så det är nästan omöjligt för utan skor att röra sig i hagen. Dom går i en skogshage.

Jag skulle behöva flytta dom till en av gräshagarna där det nye är någon is. Frågan är om jag vågar flytta shettisen dit då hon har PPID och då lätt får fång bla.

Hur är gräset så här års? Bor i Västerbotten och det mesta gräset ser brunt ut men det Finns även grönt gräs. Har ingen koll på gräsets näringsinnehåll nu.
Stora hästar måste fodras fullt ut med hö om dom går i gräshagen då det inte finns så mycket för dom att äta. Men en shettis är ju en shettis och kommer antagligen att hitta en hel del att äta 😆

Förhoppningsvis rör det sig väl kanske om ett par veckor innan det kommer mer snö. Men man kan ju aldrig veta säkert.

Hur hade ni gjort?Visa bifogad fil 21364Visa bifogad fil 21364

Bild på en av gräshagarna.
Mina gick på bete tills vi fick snön för några veckor sen. Jag stödutfodrade 5kg till två hästar i den, plus att dom fick natthö i vanliga hagen. Båda hästarna gick upp i vikt! Så trots att jag var helt säker på att det var slut gräs så var det tydligen mer än jag förstod. (D-ponnyn åt alltså 3,5-4kg hö/dag och gick ändå upp i vikt, storhästen fick ca 5kg och gick upp i vikt)
 
Ja det är sockret jag tänker på också. Är dygnstemperaturen konstant under 5 grader ett antal dagar växer inte gräset längre (eller ja, bör/ska inte växa..) och då bör sockret vara lägre.
 
Ja det är sockret jag tänker på också. Är dygnstemperaturen konstant under 5 grader ett antal dagar växer inte gräset längre (eller ja, bör/ska inte växa..) och då bör sockret vara lägre.
Tempen har legat på max 3 grader plus senaste veckan.

Släppte dom i en väl nerbetad hage i morse och det var väldigt glada hästar som äntligen kunde röra sig fritt igen utan att halka. Dom skuttade och sprang som kalvar på grönbete!😅
Så jag håller tummarna att shettisen klarar sig utan problem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 377
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Ja, hur är det riktigt? Frostigt gräs vill väl ingen att hästen ska äta.Men hur är det med gräs under snö? Det är väl att betrakta som...
Svar
5
· Visningar
2 480
Senast: Centaur
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 090
Senast: cactuspower
·
L
Foder & Strö Har två shettisar och ett fullblod som gått i den stora gräshagen sedan januari när snön hade lagt sig. Nu har snön töat bort...
Svar
12
· Visningar
1 017
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp