Vågar jag skaffa katt igen?

E

Elizakatt

Hej!
Jag vill så gärna ha 2 små katter. Jag älskar alla djur och känner att jag kan ge dem ett bra hem. Mitt problem är att jag har en stor livlig hund hemma. Det är en stående fågelhund som har lite jaktinstinkt. Han är 11 år nu.

För 3 år sedan så köpte jag 2st små Norskaskogskatter. Det gick inte särskilt bra. Katterna var inte hundvana och han ställde katterna så fort de var på golvet. Jag försökte med allt. Den enda gången han var lugn med katterna var när jag lade omkull honom (samma position som när jag klipper klor eller tittar i öron) då fick kissarna leka runt honom och på honom. Men så fort han stod upp igen så var det samma sak.
Efter ca 1,5 månader så vågade jag inte behålla katterna. Jag tänkte att de skulle få det bättre hos någon annan och omplacerade dem medan de var små.

Nu har tanken om katter funnits ett tag igen. Vågar jag prova igen? Jag tänkte ta katter som vuxit upp i en familj med hundar. Tuffa katter som kanske kan stanna hos uppfödaren tills de är 16 veckor, lite större. Tänkte att jag kanske kunde göra regelbundna besök hos uppfödaren så han och katterna fick träffas innan de kommer hem.


Vad tror ni? Är det möjligt att det fungerar denna gång?

/Eliza
 
Sv: Vågar jag skaffa katt igen?

Nej, jag tycker inte du ska skaffa katt igen just nu. Katter måste få ta plats och känna sig trygga. Din hund är så pass gammal, så jag tycker du kan avvakta några år framåt.
 
Sv: Vågar jag skaffa katt igen?

Puffar lite...
Någon annan som har någon input?
 
Sv: Vågar jag skaffa katt igen?

Jag tror inte katterna är problemet utan realtionen du har med din hund.
Jag har alltid haft hund och katt och hundarna har fått lära sig från början att ge fan i katterna. När jag för 2 år sen flyttade ihop med min sambo hade jag en hund och tre katter, han hade tre jakthundar som aldrig levt med katt, däremot är en tränad för jakt på katt. Det gick galant, allt fungerade prickfritt efter en vecka, hundarna tittade inte ens åt katterna. Man måste vara stenhård från början så inte katterna riskerar att skadas.

Så nej, jag tycker inte att du ska skaffa katt så länge du inte förstår vad som gick fel förra gången och är redo att göra något åt det.
 
Sv: Vågar jag skaffa katt igen?

En jakthund "tränad för jakt på katt"? Blir OT nu men jag fattar inte, varför tränar man en hund att jaga katt?
 
Sv: Vågar jag skaffa katt igen?

Jag tvivlar inte på att din hund är en trevlig vovve men jag skulle inte vilja ta in katter tillsammans med dem. Så mitt råd är att inte skaffa katt eftersom det inte gick bra förra gången. Vad får dig att tro att det skulle gå bättre nu? Katterna måste, som någon skrev innan, känna sig trygga i sitt eget hem.
 
Sv: Vågar jag skaffa katt igen?

Tuffa katter som kanske kan stanna hos uppfödaren tills de är 16 veckor, lite större. Tänkte att jag kanske kunde göra regelbundna besök hos uppfödaren så han och katterna fick träffas innan de kommer hem.


Vad tror ni? Är det möjligt att det fungerar denna gång?

/Eliza

Eftersom det inte är katterna som är problemet utan hunden så spelar det ingen roll vilken typ av katt du tar hem. Kan du inte styra hundens beteende så bör du inte heller skaffa katt.
 
Sv: Vågar jag skaffa katt igen?

En jakthund "tränad för jakt på katt"? Blir OT nu men jag fattar inte, varför tränar man en hund att jaga katt?

Han har varit kommunjägare och ofta fått i uppdrag att skjuta av vildkattskolonier. Man fångar ju alltid med fälla i första läget men de som blir kvar som man inte får tag på skjuts av jägare, då är det bra med en hund som kan jaga upp katterna i träd eller tom plocka ut dem ur hålor.
Ingen vanlig jakt alltså men sambon har jobbat med jakt i många år så hundarna måste kunna lite av varje.
 
Sv: Vågar jag skaffa katt igen?

Aha, ja det var en variant som lät betydligt bättre än det min vilda fantasi först kokade ihop. :D
 
Sv: Vågar jag skaffa katt igen?

Som flera redan sagt, varför chansa en gång till?

Ur min synvinkel så är det varken snällt mot katterna eller hunden! En hund som är 11 år och plötsligt inte kan koppla av i sitt eget hem pga nyinflyttande katter mår sällan bra. (Inte bara katterna stressas ju av hundens "fixering"!)

Håll tummarna för att du får behålla hunden ytterligare några år och njut av dessa. Klappa vänners katter eller hjälp till på något katthem för att stilla ditt "kattsug" så länge.

/Swat
 
Sv: Vågar jag skaffa katt igen?

Som de flesta sagt redan så skulle jag inte skaffa en katt så länge hunden är kvar, då det inte gick nå vidare sist.
 

Liknande trådar

Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Bison
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 323
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 218
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 794
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp