Vågar man byta försäkringsbolag?

paradiset

Trådstartare
Jag har 2 blandraser. William 4 år. Har tidgare varit behandlad för klokapselbrott men har idag starkare klor.

Melvin 6½ år som har varit behandlad för bitskada.

Har idag folksam mellan med självriskt 1500 + 20 % och betalar 445 för dem i månaden.

Med IF 50 000 ch självrisk fast 2500 skulle jag betala ca 600 kr i månaden.

Tänker jag på vad det kostade mig med klokapselbrotten och bitskadan på jourtid dagtid så gick det på över 4000 kr innan försäkringen gick in, de sövdes. Och detta är ändå småsaker.

I IF sänks högsta beloppet med 5000 kr per år från 7 års ålder i folksam från 8 års ålder. Ingen går under 15 000 som lägsta ersättning.

Tanken är om det inte är värt byta? Kanske bättre byta upp mig till Folksam STOR innan Melvin fyller 8 år för att då på ålderns höst ha en högre maxersättning när den börjar gå neråt? Stor i FOLKSAM är 75 000 kr och sänks med 7500 kr per år men inte under 22500 kr.

Melvin har även liv 5000. är detta viktigt?
 
Senast ändrad:
Det enda bolag som har full veterinärvårdsförsäkring hudens liv ut är Agria, de sänker inte alls. Har man haft 50000 så har man det även när hunden är t ex 15 år. Alla övriga bolag sänker med antal % per år i regel efter hunden fyllt 8 år ner till något minimum som du säger.

Livvärdet sjunker också efter en viss ålder och försvinner helt vid 10 år har jag för mig. Viktigt? Det beror på hur man ser det. Man brukar försäkra in en valp efter vad den kostat i inköp. Sen kan man höja värdet efterhand som hunden får meriter på t ex lydnad, bruks och utställning. Höja värdet kan man även om man utbildar hunden på annat sätt, t ex jakt. Så har man en blandras som är t ex jaktutbildad kan man höja livvärdet även på den. Vitsen med livvärdet är att man får ut det som en start till en ny hund om den hund man har förolyckas eller måste avlivas p g a svår sjukdom.

Man ska se upp om hunden har varit sjuk eller skadad när man byter försäkringsbolag. Som t ex din ena hund har haft problem med klorna, den kan få förbehåll på den nya försäkringen så att det inte går att få ut något på försäkringen om det blir mer kloproblem i framtiden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Funderar på att byta från Folksam, som jag har idag, då de höjt priserna med drygt 30% på två år och dessutom höjt självrisken i år med...
2
Svar
21
· Visningar
3 253
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Min äldsta tik på 13 år har jag försäkrad i folksam. Tyvärr så sänks ju veterinärvårdsbeloppet när dom blir äldre hos folksam och jag...
2
Svar
25
· Visningar
3 348
Senast: Is
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 679
Senast: Piranesi
·
Hundhälsa Jag har alltid haft Agria till mina hundar och varit nöjd. Då jag hade min gamla hund utnyttjades försäkringen vid några tillfällen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 604
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp