Bukefalos 28 år!

Vågar man gå på event nu?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Började fundera på det nu när hotbilden mot Sverige är förhöjd också. Har biljetter till SIHS, men funderar på om jag verkligen ska gå eller inte. Kalla mig nojjig, men 27/11 (när jag ska gå) är ju "Black Friday" och Mall of Scandinavia ligger dessutom bara precis kring hörnet. Jag är uppriktigt sagt rädd för att något ska hända. Såpass att jag överväger om jag verkligen ska ta risken och gå eller inte.

Hur resonerar ni kring det här?
 
Jag förstår att folk är rädda.
Samtidigt så vill jag inte låta rädslan förlama mig och styra mitt liv.

Jag tänker att jag nog fått en annan inställning sen min pappa dog. Dvs att saker kan hända och någon dag är det slut. Men tills dess ska jag leva mitt liv och göra det bästa jag kan av mitt liv..,
 
Du kan lugnt gå utan att oroa dig. Att det finns en ökad hotbild mot Sverige betyder inte att det plötsligt finns självmordsbombare i varje köpcenter.

Hotbilden mot Frankrike är som den är ffa pga deras direkta inblandning i attacker mot IS. Sverige har inte varit delaktiga på det sättet vilket innebär att risken att samma sak händer här som hände i Paris är ganska liten i nuläget. Det finns andra länder med betydligt större hotbild. Höjningen av hotskalan beror enligt de uppgifter jag läst ffa på att man jagar personer som misstänks för förberedelse till terrorbrott och dessa har kopplingar till Sverige.
 
Jag resonerar som i alla andra fall när något i teorin känns läskigt. Risken att det händer är så microskopiskt liten att risken att bli mosad av en bil på väg till tillställningen är många procent högre. IS (och SD mfl) göds av rädsla. Tycker man ska göra så lite som möjligt för att mata sådana organisationer. Var inte rädd, lev livet som förut.
 
Jag har också biljetter till fredagen och jag ska gå, hade inte ens slagits av tanken att det finns folk som överväger att inte göra det efter vad som helst. Alla får givetvis göra som de vill och som de mår bra av. Kommer du sitta hela dagen eller kvällen och må dåligt av rädsla är det kanske bättre att stanna hemma, det känner du bäst själv, men risken att det händer något är liten.

Är man för rädd för att dö hindrar man sig själv från att leva, brukar jag tänka. Man ska såklart inte vara dumdristig och ta onödiga risker. Skulle ett hot inkomma mot SIHS eller köpcentret bredvid skulle jag förmodligen stanna hemma, men som läger ser ut nu ser jag ingen fara med att åka dit. Jag kan lika gärna halka i badkaret i morgon bitti och drunkna.
 
@iNHALE Jag "känner" också en person som dött genom att halka i badkaret, så sorgligt.

Nu har jag dock inget badkar, så förhoppningsvis är just den risken väldigt låg för min del ;)
 
Hade gått om jag hade biljetter.
Visst är det obehagligt både med hotbilden och allt som händer i världen, men det är inte värt att låta det skrämma en såpass att man inte vågar göra det man vill.

Förövrigt har jag också en (fd) bekant som halkat i badkaret och skadat nacken :p
Badkar är farliga saker uppenbarligen :D
 
Började fundera på det nu när hotbilden mot Sverige är förhöjd också. Har biljetter till SIHS, men funderar på om jag verkligen ska gå eller inte. Kalla mig nojjig, men 27/11 (när jag ska gå) är ju "Black Friday" och Mall of Scandinavia ligger dessutom bara precis kring hörnet. Jag är uppriktigt sagt rädd för att något ska hända. Såpass att jag överväger om jag verkligen ska ta risken och gå eller inte.

Hur resonerar ni kring det här?
Jag ska gå Tors kväll o söndag kväll och funderade lite i samma banor som dig. Och jag är också en överdrivet nojig och rädd person. Min man som också ska med är inte orolig öht. Så uppkommer inget nytt så går vi! Är dock inte så sugen på att parkera bilen i p-huset intill. :(
 
Jag har biljett och jag ska dit. Jag kan inte förneka att jag känner ett visst obehag efter allt som är och har varit den senaste tiden, men alltså - nä. Terror och terrordåd som företeelse är något otroligt hemskt och fruktansvärt, och det är klart oroande det som sker i världen och Sverige just nu, men samtidigt finns det ju som sagt fortfarande tusen andra, helt vardagliga risker som är så mycket större (trafik, halka etc.).

Så såvida det inte kommer fram något konkret som pekar på att just den helgen eller SIHS eller dess närområde är extra hotat, så finns det ingen anledning att inte gå dit, tänker jag.
 
Tack för input!
Nej, egentligen ska jag väl inte bli för nojjig, men samtidigt är jag en ganska orolig själ. Och inte blev det bättre när piketpolisen gick i skytteltrafik genom/runt min hemort, som är en svensk (inskränkt) medelklassförort till Sthlm. Kommunen den ligger i, som börjar på B, är ju mindre trevlig. Så om piketpolisen åkt runt sådär i norra (eller t.om. de centrala) delarna hade jag väl inte reflekterat något närmare över det. Men när det t.om. är 3 piketer som kör runt i våran ort, och dessutom inte bara på de större vägarna, utan även runt villaområdena...Då känns det illa :cry:

Nej, det här höjda terrorhotet skrämmer verkligen mig...
 
Jag förstår din tanke men låt inte de hindra dig från att gå. Hade jag haft biljetter hade jag gått utan tvekan.

Sedan den misslyckade självmordsbombaren på drottninggatan för flera år sedan har jag faktiskt tänkt på den händelsen varje gång jag hamnar i stora folkmassor i stan. Men jag brukar tänka att händer det så händer det, jag kan inte göra någonting.
Risken att det skulle hända i sverige är väl inte otänkbar men risken att det händer just dig eller mig är väldigt ynkapynka liten.
 
Tack för input!
Nej, egentligen ska jag väl inte bli för nojjig, men samtidigt är jag en ganska orolig själ. Och inte blev det bättre när piketpolisen gick i skytteltrafik genom/runt min hemort, som är en svensk (inskränkt) medelklassförort till Sthlm. Kommunen den ligger i, som börjar på B, är ju mindre trevlig. Så om piketpolisen åkt runt sådär i norra (eller t.om. de centrala) delarna hade jag väl inte reflekterat något närmare över det. Men när det t.om. är 3 piketer som kör runt i våran ort, och dessutom inte bara på de större vägarna, utan även runt villaområdena...Då känns det illa :cry:

Nej, det här höjda terrorhotet skrämmer verkligen mig...

Tänk tvärtom - tänk vad säker du är när polisen åker runt där! Jag blir alltid glad när jag möter patrullerande poliser och ser polisbilar, för mig känns det som trygghet även om de är på utryckning. Jag är uppväxt i en stad med väldigt dåligt rykte pga hög kriminalitet osv. men jag har aldrig råkat ut för någonting och ingen av mina vänner heller. Jag brukar tänka att det är mkt gängbråk och uppgörelser, de kriminella är inte intresserade av oss "andra".
 
Tänk tvärtom - tänk vad säker du är när polisen åker runt där! Jag blir alltid glad när jag möter patrullerande poliser och ser polisbilar, för mig känns det som trygghet även om de är på utryckning. Jag är uppväxt i en stad med väldigt dåligt rykte pga hög kriminalitet osv. men jag har aldrig råkat ut för någonting och ingen av mina vänner heller. Jag brukar tänka att det är mkt gängbråk och uppgörelser, de kriminella är inte intresserade av oss "andra".
Håller helt med! Att polisen kör runt borde snarare göra att man känner sig mer trygg.
Angående det sista fick jag frågan "Är du rädd för att jobba i det här området med tanke på skjutningarna?" av min handledare på praktiken jag är nu. Mitt svar var liksom ditt, att det ju mest verkar röra gängbråk och sånna har jag inget finger i. Man kan råka ut för brott var man än befinner sig, men det ger inget gott att gå runt och oroa sig för det.

För att svara på TS fråga hade jag helt klart gått på SIHS om jag hade biljetter. Om det inkommer ett hot så lär det vidtas åtgärder av arrangör+polis, och då skulle jag agera enligt det dom rekommenderar.
 
Började fundera på det nu när hotbilden mot Sverige är förhöjd också. Har biljetter till SIHS, men funderar på om jag verkligen ska gå eller inte. Kalla mig nojjig, men 27/11 (när jag ska gå) är ju "Black Friday" och Mall of Scandinavia ligger dessutom bara precis kring hörnet. Jag är uppriktigt sagt rädd för att något ska hända. Såpass att jag överväger om jag verkligen ska ta risken och gå eller inte.

Hur resonerar ni kring det här?

Vadå gå eller inte gå? Din tid på (ovan) jorden är redan bestämd, och det finns inget du kan göra för att ändra det. Gå du bara och njut ...
 

Liknande trådar

Relationer Jag är livrädd för kärleksrelationer. Samtidigt längtar jag väldigt mycket efter närhet. Hur gör man? Hur vågar man släppa någon nära...
Svar
4
· Visningar
3 773
Senast: Cafer
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 363
Senast: dobbis
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 465
Senast: Mimmimamma
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 598
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp