Vågar man köpa hosthäst?

Zorozzo

Trådstartare
Letar efter häst och har hittat en riktigt trevlig häst som uppfyller alla kriterier, men... den hostar.
Har enligt ägaren hostat ca ett år p g a nytt stall med dålig luft. Enligt deras veterinär hostar den inte så mycket att det är värt att utreda/behandla. Står ute så mycket som möjligt, men det blir ju ändå ett antal timmar i stallmiljön.
När jag var där och provred hostade den 2-3 ggr i stallet och 2-3 ggr vid uppvärmning vid ridning. Verkar inte kopplat till ansträngning och inget flåsig/trött.
Jag kan erbjuda lösdrift med hösilage och halmpellets som strö, d v s sådana förhållanden som rekommenderas för hosthästar. Hästen har gått lätta klasser i hoppning och ska tränas och tävlas på lägre nivå är planen.
Hade det inte varit för hostan hade jag slagit till direkt, men vågar man? Vad är era erfarenheter av hosthästar och vad hade ni gjort i mitt läge? Vill inte köpa på mig problem och gissar att den inte blir lättsåld om/när det är aktuellt att sälja...
 
Nej, enbart säljarens ord.
Har dock pratat med min veterinär som menar på att även om man gör alla undersökningar kring luftvägarna (endoskopi, BAL-test, blodprov m m) kan man aldrig få någon garanti för att endast miljöombyte fungerar...
 
Letar efter häst och har hittat en riktigt trevlig häst som uppfyller alla kriterier, men... den hostar.
Har enligt ägaren hostat ca ett år p g a nytt stall med dålig luft. Enligt deras veterinär hostar den inte så mycket att det är värt att utreda/behandla. Står ute så mycket som möjligt, men det blir ju ändå ett antal timmar i stallmiljön.
När jag var där och provred hostade den 2-3 ggr i stallet och 2-3 ggr vid uppvärmning vid ridning. Verkar inte kopplat till ansträngning och inget flåsig/trött.
Jag kan erbjuda lösdrift med hösilage och halmpellets som strö, d v s sådana förhållanden som rekommenderas för hosthästar. Hästen har gått lätta klasser i hoppning och ska tränas och tävlas på lägre nivå är planen.
Hade det inte varit för hostan hade jag slagit till direkt, men vågar man? Vad är era erfarenheter av hosthästar och vad hade ni gjort i mitt läge? Vill inte köpa på mig problem och gissar att den inte blir lättsåld om/när det är aktuellt att sälja...
Hur i h——-e kan man låta en häst hosta i ett helt år utan att utreda :( min hästs hosta blev kronisk på bara några månader. Den blev aldrig helt bra trots behandling och lösdrift. Jag hade inte vågat chansa.
 
Ja, det är lite så jag tänker också...:(
Gissar att de inte utredde för att den hostade (och fortfarande hostar) såpass lite förhållandevis och de inte har möjlighet att stalla upp på annat sätt...
Så himla tråkigt, då det är en perfekt häst i övrigt!
Hur mycket hostade din häst och var den ansträngd i andningen?
 
Nej, hade inte köpt en häst med bronkit/astma/hosta. Det första du måste göra är i så fall att behandla och många hästar blir inte tillräckligt bra ändå. Har den hostat i ett år redan, är det stor risk att det är kroniskt.
 
Ja, det är lite så jag tänker också...:(
Gissar att de inte utredde för att den hostade (och fortfarande hostar) såpass lite förhållandevis och de inte har möjlighet att stalla upp på annat sätt...
Så himla tråkigt, då det är en perfekt häst i övrigt!
Hur mycket hostade din häst och var den ansträngd i andningen?
Min häst hostade endast vid ansträngning 2 - 3 hostningar i början på passet. Det verkade harmlöst men veterinär förklarade att min häst var allvarligt kroniskt påverkad, eftersom han bukandades. Min häst hade alltså börjat kompensera genom att andas med buken.
 
Tusen tack för svar! Så värdefullt att få ta del av andras erfarenheter, när man inte själv har! Lite hosta låter ju inte så farligt...
Det svider lite i hjärtat, men jag letar vidare efter en frisk häst...:cry:
Kan uppväga med en god historia.
Min gamla dam hostade under vintrarna i 3 år, vet var inkopplad och hon fick medicin, vi blöttes höet och hon var ute mycket. Vi hade inga förhoppningar att det skulle bli bättre.

Men så flyttade jag och tog hästaen med mig. Förutom att hästen blev ung på nytt (23 årr och min i 16) så slutade hon hosta helt.
Trots min fre utevistelse, halm i boxen, men hösilage istället för hö, som var det enda vi hade möjlighet till.

Om denna hästen sitter i hjärtat hos dig, så åta upp din oro med säljaren och se om du kan ta hem den på foder några månader och se om den förbättras i miljön du har?

Allt gott.
 
Man kan aldrig veta.
En bekant till mig hade sin gamla ponny (runt 20 år) utlånad och den hostade och var så dålig i andning och luftvägar trots medicinering att den skulle dömas ut. Fodervärden ville då inte ha kvar den tills den skulle tas bort, så på kort varsel fick den flytta in i mitt stall, med väldigt bra luft.
Den stod då på halmbädd och åt samma havre och betfor som resten av hästarna. Och på bara några veckor var den symptomfri. :confused:
Det hela slutade med att den lånades ut till nya fodervärdar, som kunde erbjuda bättre stallmiljö för hosthäst. Och den levde tills den var närmare 30 år...
 
Efter att ha haft COPD-häst med allt vad det innebär (stallbyte, extrakostnader, problem med försäkringar, medicinering, problem med stallkompisar som har strö som inte funkar för min, dyra foder etc) hade jag avstått direkt.

Att inte ha utrett problemen under ett helt år känns för mig som att det finns risk för fler brister i hästhållningen.
 
Du kan inte få ta den på prov en månad eller så och se om den fungerar bra i miljön du kan erbjuda? Tänker att den kan vara svårsåld som det är och att säljaren idag inte verkar ha så bra förutsättningar för att hålla den, så de kanske kan vara villiga att gå med på en sådan lösning?
 
Skönt att få höra lite positiva historier också!:)
Tänkte faktiskt föreslå att få ta den på prov och se hur hostan utvecklas. Trots den obehandlade hostan tror jag att de är mån om hästen och vill att den ska få det bra! Hur lång tid tar det innan man ser en ev förbättring? Går det relativt fort eller kan det ta flera månader?
 
Skönt att få höra lite positiva historier också!:)
Tänkte faktiskt föreslå att få ta den på prov och se hur hostan utvecklas. Trots den obehandlade hostan tror jag att de är mån om hästen och vill att den ska få det bra! Hur lång tid tar det innan man ser en ev förbättring? Går det relativt fort eller kan det ta flera månader?
Det är helt omöjligt att säga, särskilt utan veterinärundersökning. Om du tar den på prov skulle jag verkligen råda dig att ta den till veterinären först. Om den hostat i ett år kan det ha blivit kroniskt. Det kan mycket väl också bli bättre hos dig, för att sedan komma tillbaka.
 
Skönt att få höra lite positiva historier också!:)
Tänkte faktiskt föreslå att få ta den på prov och se hur hostan utvecklas. Trots den obehandlade hostan tror jag att de är mån om hästen och vill att den ska få det bra! Hur lång tid tar det innan man ser en ev förbättring? Går det relativt fort eller kan det ta flera månader?
Min hosthäst blev märkbart bättre på två veckor vid stallbyte. Men han har fortfarande symtom till och från under vinterhalvåret så att hästen slutar hosta om du tar hem den nu är verkligen ingen garanti. Min reagerar även på fukt så med honom är det inte så enkelt som lösdrift. Hosta är, som kolik, bara ett symtom med massor av olika orsaker så det finns ingen garanti för någonting.

Med det sagt så skulle jag aldrig i livet ha en annan häst, hans hosta är helt enkelt ett faktum som vi får anpassa oss efter. En frisk häst är en som inte är undersökt tillräckligt så bara för att du köper en utan hosta är inte det någon garanti för problemfritt hästägande.
 
Letar efter häst och har hittat en riktigt trevlig häst som uppfyller alla kriterier, men... den hostar.
Har enligt ägaren hostat ca ett år p g a nytt stall med dålig luft. Enligt deras veterinär hostar den inte så mycket att det är värt att utreda/behandla. Står ute så mycket som möjligt, men det blir ju ändå ett antal timmar i stallmiljön.
När jag var där och provred hostade den 2-3 ggr i stallet och 2-3 ggr vid uppvärmning vid ridning. Verkar inte kopplat till ansträngning och inget flåsig/trött.
Jag kan erbjuda lösdrift med hösilage och halmpellets som strö, d v s sådana förhållanden som rekommenderas för hosthästar. Hästen har gått lätta klasser i hoppning och ska tränas och tävlas på lägre nivå är planen.
Hade det inte varit för hostan hade jag slagit till direkt, men vågar man? Vad är era erfarenheter av hosthästar och vad hade ni gjort i mitt läge? Vill inte köpa på mig problem och gissar att den inte blir lättsåld om/när det är aktuellt att sälja...

En frisk häst hostar inte. Vill du väldigt gärna ha hästen så gör ordentlig undersökning men tänk på allt extra det kan bli med en hosthäst. Jag har köpt hästar som hostat 1-2 ge vid uppvärmning men att hästen hostar när den står stilla i stallet och inte gör ngt hade oroat mig.

Hade en häst med bronkit som blev värre vid fuktigt väder och när det var torrt och dammigt ute. Dvs det gick absolut inte att rida på torra dammiga ridbanor (vilket man ändå inte ska enligt mig men) jag skulle absolut säga att den hästen kunde inte användas till träning och tävling tex.
 
Jag hade väl inte tvekat att köpa en hosthäst enbart pga hostan, men då billigt eftersom risken finns att hostar för att hästen inte kan prestera på önskad nivå tävlingsmässigt.
Även se till att prata med veterinär och utreda hostan innan köpet eller ta hästen på prov en tid för att se hur den funkar i ditt stall.
 
Tack för ytterligare input!🙏
Diskussioner pågår med ägaren som förstår mitt dilemma! Känner mig dock som en väldigt besvärlig köpare som vill ha en utredning innan köp, ta hästen på prov och reducerat pris. Vi får se vart detta landar till slut...🙈
 
Tack för ytterligare input!🙏
Diskussioner pågår med ägaren som förstår mitt dilemma! Känner mig dock som en väldigt besvärlig köpare som vill ha en utredning innan köp, ta hästen på prov och reducerat pris. Vi får se vart detta landar till slut...🙈
Men då får de väl säga nej och behålla hästen, eller leta efter annan köpare? Jag tycker att det är bra att du är besvärlig, både för din egen och hästens skull. Om de verkligen är måna om hästen förstår de ju att du vill att den undersöks av veterinär.

En sak som jag skulle ha i åtanke är att veterinären eventuellt kommer att vilja medicinera med slemlösande. Då kan hästen bli bättre, åtminstone tillfälligt. Det finns dock inga garantier för att hostan inte återkommer, så slå kanske inte till direkt efter avslutad medicinering utan vänta ett tag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 523
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 159
Senast: Leeelot
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp