Bukefalos 28 år!

Vågar man satsa?

S

stalle

Och uppfylla lite av en dröm?

Jag har möjligheten att hyra en anläggning med stall, ridhus, hyffsade hagar och underbara ridvägar.

Men vågar man satsa?
Kan man få det att gå runt? (Alltså plus-minus-noll)

Vad finns det för hjälp att få?

Jag är +25 år och nyligen arbetslös. Har både utbildning och erfarenhet av hästyrket både som instruktör och hästskötare.

Idag är det väl inte bästa stämningen i stallet, men det tror jag enkelt faktiskt går att förändra. Stölder t.ex. minskas genom att bygga ordentliga låsbara förråd åt hästägarna. Kanske på höloftet och istället köpa in hösilage i stor mängd som sen hästägarna köper av mig istället för att alla idag fixar hö på egen hand (och tjaffsar om mängden hästarna får och att det saknas balar osv)
Spån köps idag hem varje månad istället för 6-7 pall på en gång = lägre pris.

Men det är ju inte bara att ha ett stall. B.la. lär ju en traktor köpas in eftersom det saknas :eek:

Min lilla affärside är att sänka den nu väldigt höga kallhyran till under tusenlappen. Och sen får man köpa till tjänster. Jag ser till att foder finns på gården. Kanske ett avtal att jag köper havre och hö och bonden kommer och hämtar dyngan.
För en summa kan man stå halvinackorderad. Säg x-antal kg hö. Fodringar, 1 täckesbyte, in/utsläpp.
För helinackordering ingår all service av hästen mån-fre.

Helger och kvällar har de som står i stallet fodringar och in och utsläpp. Man kan sälja dem till mig/någon annan i stallet.

Kanske låter rörigt, men som det ser ut nu har 5 hästar flyttat under vintern och trots möten OFTA funkar det inte.
Bla lovades en ny sadelkammare, men nu trängs vi alla på 3*3m!


Vågar man chansa? Jag förväntar mig inte att bli rik på detta (mer än erfarenhet) jag har råd att inte kunna ta ut någon lön. Men jag har inte råd att betala för ett tomt stall!

OBS detta är ett anonymt nick med respekt för nuvarande arrendator och gårdsägare
 
Sv: Vågar man satsa?

Det är klart att man ska satsa på sin dröm. Men du måste verkligen räkna igenom sakerna ordentligt. Att jobba utan att ta ut lön är inte okej t ex. Jo, du är arbetslös nu, men A-kassan är inte menad att betala din lön inom ditt "företag". Hur ska du göra när du stämplat ut i så fall? Eller om du får ett nytt jobb som du måste ta eftersom du i försäkringskassans ögon är arbetslös. Nej, vill du satsa på detta så ska du satsa ordentligt, och då ska du ha lön för dina tjänster, annars går inte ditt "företag" runt (dvs plus minus noll).

Du måste vara realistisk i din kalkyl, och en kallhyra under 1000 kr är inte realistiskt. Underhåll av ett stall kostar. Tänk på stängsel, saker som går sönder, den där traktorn du behöver och bränslet till den, harvning av ridbana, den nya sadelkammaren osv osv. I de flesta kommuner finns det en företagarförening som kan hjälpa till vid start av företag. leta på kommunens hemsida på näringsliv eller liknande.
 
Sv: Vågar man satsa?

Du måste ju kunna ta betalt för ditt jobb om du ska ha det som heltidsyssla !

Annars är det ju en hobby och du måste ju då jobba vid sidan av för att finansiera stallet... vilket leder till att du inte kan ha några tjänster att utföra gentemot hästägarna under arbetstid.

Tänk bara på att det tillkomer skatter + underhåll, verktyg/utrustning m.m. så för varje hundring du vill ha ut i lön så behöver du dra in minst 3-4 ggr så mycket till företaget.

Ditt företag bör mao kanske ha inkommster på i storleksodrningen 40-100 000 i månaden om det ska finnas nån chans för dig att hålla på med stallet på heltid.

Så hur många boxplatser rör det sig om ?
Hur mycket ligger arrendet på ?
Hur ser underhållet ut - är underhållet eftersatt eller är stallet i toppskick ?
Vem ska stå för underhållet av anläggningen ?

När du har svarat på dessa frågor så har du kommit en bit närmare... tänk även på uppsägning av arrende - om du blir av med a-kassan så hur lång tid tar det att säga upp arrendet och säga upp alla inackorderingar i det fall du måste börja jobba ? Eller blir du stående med inackorderingar som du inte blir av med och ett arrende som löper på lång tid framöver ?

Kringresande hopptränare är det som ger bäst betalt, då kan du slita på andras ridbanor och andras hinderutrustning och bara håva in pengarna direkt medan det som regel är fruktansvärt dålig ekonomi i att hyra ut stallplatser eller ridhus eftersom kostnaderna för underhåll, drift m.m. blir så höga.

På din 1000-lapp försvinner ju 200 direkt när momsen går bort... sen ska det betalas för traktorn, reparationer, stängsel, verktyg och redskap, el (en ridhusbelysning kan utan vidare göra av med el för 4-10 kr på en timme :eek:) m.m. så 1000-lappen räcker inte särskilt långt
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar man satsa?

Jag har idag en lön på 4-7.000kr e. skatt på mitt extrajobb på kvällarna. Det kan jag fortsätta med om jag vill även om jag driver något eget eller börjar jobba heltid i stan.
Att jag skrivit in mig på arbetsförmedlingen är för barnet ska få gå i förskola. Jag vill kunna hoppa på något erbjudande om de kommer, inte behöva säga att jag kan börja om 6 månader när barnet fått en plats och är inskolad ;)

I kallhyra under tusenlappen så ingår bara boxen, du får ju själv se till att det blir målat, nya stolp slås ner osv.

Arbetsförmedlingen kunde inte hjälpa mig alls då jag inte är prioriterad! :eek: Man måste ha slut på ersättningsdagar för att få hjälp att starta eget av dem.
 
Sv: Vågar man satsa?

Så hur många boxplatser rör det sig om ? 20 st.
Hur mycket ligger arrendet på ? 15.000kr (+ el)
Hur ser underhållet ut - är underhållet eftersatt eller är stallet i toppskick ? Några tuggade stolp i hagen, dåligt golv på logen (därför jag vill ha storbalsensilage och inte använda det alls. Ev förvaring) Ny iordninggjord botten i ridhuset. Nya boxar och förvaring i stallet. Trång sadelkammare men det är reglat och klart för en ny. Bara jobbet som ska göras med skivor, isolering, värme och belysning.
Vem ska stå för underhållet av anläggningen ? Detta är luddigt idag. Ägaren har ansvaret för t.e.x snöskottning av tak medans arrendatorn snöskottning av stallplanen. Hästägarna lagar trasigt stolp.
 
Sv: Vågar man satsa?

Jag har idag en lön på 4-7.000kr e. skatt på mitt extrajobb på kvällarna. Det kan jag fortsätta med om jag vill även om jag driver något eget eller börjar jobba heltid i stan.
Att jag skrivit in mig på arbetsförmedlingen är för barnet ska få gå i förskola. Jag vill kunna hoppa på något erbjudande om de kommer, inte behöva säga att jag kan börja om 6 månader när barnet fått en plats och är inskolad ;)

I kallhyra under tusenlappen så ingår bara boxen, du får ju själv se till att det blir målat, nya stolp slås ner osv.

Arbetsförmedlingen kunde inte hjälpa mig alls då jag inte är prioriterad! :eek: Man måste ha slut på ersättningsdagar för att få hjälp att starta eget av dem.
Vänd dig till företagscentrum istället. De kan hjälpa dig med konsultation. Titta på kommunens hemsida. Arbetsförmedlingen är bäst på att inte hjälpa till med något alls verkar det som...:angel:
 
Sv: Vågar man satsa?

Så hur många boxplatser rör det sig om ? 20 st.
Hur mycket ligger arrendet på ? 15.000kr (+ el)
Hur ser underhållet ut - är underhållet eftersatt eller är stallet i toppskick ? Några tuggade stolp i hagen, dåligt golv på logen (därför jag vill ha storbalsensilage och inte använda det alls. Ev förvaring) Ny iordninggjord botten i ridhuset. Nya boxar och förvaring i stallet. Trång sadelkammare men det är reglat och klart för en ny. Bara jobbet som ska göras med skivor, isolering, värme och belysning.
Vem ska stå för underhållet av anläggningen ? Detta är luddigt idag. Ägaren har ansvaret för t.e.x snöskottning av tak medans arrendatorn snöskottning av stallplanen. Hästägarna lagar trasigt stolp.

Om du hyr ut alla stallplatser för 900:-/mån så är inkomsten 18 000:-/mån för stallet, vad går elen på per månad? Gissningsvis kostar den mer än 3000:- i månaden och då står du på - istället för på +.

Du behöver sätta dig ner med någon som går igenom detta med dig innan du beslutar dig för vad du ska göra.
 
Sv: Vågar man satsa?

Självklart, har idag haft kontakt med ALMI och kommer kontakta nyföretagarcentrum också då de har lite mera tid att hjälpa till med starten.

Idag hålls det träningar i ridhuset, kollar man kalendern nu så är ridhusavgiften per månad för träningarna ca 4.500 - 5.000kr + de som betalar ridhuskort eller betalar per ggr.

Jag har räknat på 4 kallhyror, 8 halvinackorderingar och 5 helinackorderingar. Då blir intäkterna 38.100:-

Då har jag räknat med att hyresgästerna tar helgpass och ingen mockning på helgerna. Jag har inte räknat på om "kallhyrorna" någon gång vill ha hjälp med utsläpp eller om någon halvinackordering vill ha mockat/täckesbyte eller ta av några benskydd.
Hö har jag räknat från min leverantör idag, 2 kr/kg med ett pålägg för hyresgästerna på 50 öre kg. Går säkert att förhandla. Även strö, nu tog jag prislista från RSprodukter. 810 bal. Även där kan det ju går att förhandla med en mer lokal leverantör om de är intresserade.

Dyngan där emot är det klurigare med, nu körs det ju ut av grannbonden tror han får det för han hämtar det. Men kanske det finns de som köper dynga som man ex. kan hyra en container av? Visst man kanske får byta ut spånet mot torv men vad gör det?

Elen vet jag är dyr, men där måste det felsökas. Säkringarna kan gå hur som helst, även i ridhuset :eek: Så jag kommer kräva en ordentlig kontroll av elen. Vill inte ha på mitt samvete att någon kraschat i ridhuset pga en säkring löst ut.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vågar man satsa?

Min lilla affärside är att sänka den nu väldigt höga kallhyran till under tusenlappen.

Om anläggningen är i närheten av Västerås så vill jag hyra box av dig!!! ;) Skämt åsido; en kallhyra under 1000 kr i ett stalll med eget ridhus är väldigt billigt. Vet ju inte var i landet du bor, men ett par tusenlappar är väl mer normalt?!
 
Sv: Vågar man satsa?

Tyvärr, stallet ligget i Uppland mellan Uppsala och Gävle. Har inte kollat priserna i Gävle men jämfört med Uppsala de annonser som finns på buke och då tillhör stallet idag ett av de dyrare. (Kallhyra)
 
Sv: Vågar man satsa?

Jag tror du kommer behöva höja priserna.
på tex fodret kommer du nästan gå back, lite kommer att vara mögligt, det är mycket svinn med storbalar! varje hästägare kommer att drälla lite och ingen vill ta det sista lite smuliga och om alla avrundar lite uppåt(fjädervågar är inte exakta och om alla tar 150gr för mycket i varje påse blir det stora mängder)...
 
Sv: Vågar man satsa?

Så ett pålägg på 50 öre/kg täcker inte svinn?
Kvalitetsgaranti täcker väl mögligt hö?
 
Sv: Vågar man satsa?

Du verkar har bra koll på läget enligt mig :)
Men man måste se till att vara smart å räkna på högre kostnader för allt, är ju roligare om man får över pengar så att säga :d

Jag hade definitivt satsat speciellt om man känner att man har någon som stöttar en i närheten! Jag hade gjort det i ditt fall, men självklart efter nogranna uträkningar gång på gång, svart på vitt!! Och insett att det tar tid och det måste få ta tid..

Lycka till :laugh:
 
Sv: Vågar man satsa?

Tack, nu får vi bara se vad förhandlingarna visar.

Är det positivt så besöker jag nyföretagarcentrum omgående :)
Jag har stöd från min man, han vet att detta är en dröm för mig och är villig att hjälpa till, kanske inte med hästhantering men snickeri, gjuta, traktorinköp och körning osv.
Min far har drivit eget företag i över 30 år. Så honom kommer jag vända mig mkt till. Vi har en väldigt trygg relation.
Min syster är hästtjej även hon, hon bor inte på orten men kan säkert komma upp en vecka/helg om vi t.ex. åker bort.

För det är ju jobb året runt - dygnet runt.
 
Sv: Vågar man satsa?

Se bara till att räkna på allt, inga glädje kalkyler ;)

Tänk på att du kanske inte har hela stallet uthyrt mm så att du vet vad som händer med din ekonomi ifall du står där med halvfullt stall.

Lycka till jag hoppas verkligen ( är lite avundsjuk ) på att din dröm håller!
 
Sv: Vågar man satsa?

Om du hyr ut alla stallplatser för 900:-/mån så är inkomsten 18 000:-/mån för stallet, vad går elen på per månad? Gissningsvis kostar den mer än 3000:- i månaden och då står du på - istället för på +.

Jag har räknat på 4 kallhyror, 8 halvinackorderingar och 5 helinackorderingar. Då blir intäkterna 38.100:-

Det här gör mig lite fundersam. Du måste ju se till att gå runt kallhyrorna annars måste övriga inhyrda täcka upp för förlusten på det området. Vad gör du då om alla helt plötsligt kommer på att de vill stå med kallhyra.
 
Sv: Vågar man satsa?

Det tror jag faktiskt inte, speciellt inte som problemen är nu med att få ihop folk till in och utsläpp. Det snattas foder och att vissa gör si och andra så. Hästar får ingen mat och vissa dyker inte upp alls.

Kallhyran är idag 1200kr och fodringar och in/utsläpp är kollektivt. Vilket inte fungerar. Den extra kostnaden från idag till en halvinackordering där stö, foder, fodringar och in och utsläpp ingår gör nog faktiskt månadskostnaden lägre för hästägaren.
Du får ju köpa, transportera och lasta hö själv, ca 6.000:- + arbete. Kraftfoder får du köpa själv. Strö är det jättestrul med, de har inte levererats nått på 3 veckor, och eftersom de tar hem en sån liten mängd blir det ett högre st/pris och mer kostnad i transport.
 
Sv: Vågar man satsa?

Underbart, du har ju mkt stöd och kanonbra med pappa som är van vid eget :)

Säger bara lycka till! Å kanske kanske att man ska flytta till sambons hemstad nudå, uppsala ;)
 
Sv: Vågar man satsa?

Vad jag på ett drastiskt sätt försökte säga var att du måste se till att gå runt på kallhyran för annars sponsrar du/övriga hyresgäster deras stallplats. Jag misstänker att det inte är så du planerat att ha det. För mig låter det naturligt att varje hyresgäst bär sin egen kostnad.
Kostand för stolp osv tror jag kan bli en konfliktkälla i framtiden. Hur gör du när person A haft sin häst i en hage i 3 år och stolparna är dåliga. Vilken ny person vill ställa sin häst i den hagen när h*n vet att det första h*n får göra är att byta ut 50% av stolpen?
Om jag var du så skulle jag räkna på vad stallplats, färg till målning, normal slitage av stolp, tråd, grepar, skottkärror, el, kattmat? osv går på. Lägg hyran utifrån det. Om hyresgästerna ska stå för vissa saker så tror jag att det kommer bli ett antal dåliga lösningar som du förlorar på i längden. Tänk på att var och en är sig själv närmast.
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar man satsa?

Absolut, även vill jag ha klart för mig vad jag får göra och vad som ligger på hyresvärden. T.ex. takskottning, är det jag eller hyresvärden.

Att man ska köpa stolp själv som äts upp införde hyresvärden när de drev stallet pga kostnaden för ny stolp. Men det är ju svårt att avgöra också när hästarna går i hagarna bredvid varanadra, vems hage är det som är trasig? Vem har ätit sönder stolpen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 388
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 785
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp