Vågar man..

Vita_N_6520

Trådstartare
.. köpa väldigt billiga hästar?
Alltså "vanliga" ridhästar i vettig ålder som kostar 10-20 000.

Dvs inte travare eller galoppörer.

Har sett ett par annonser nu med så pass billiga hästar, och med tanke på att jag är hästlös så känns det ju nästan som att man måste ringa och fråga om dem. :p

Men samtidigt känns det ju alltid som att det vore något fel på hästarna när de är så pass billiga, när det inte står i annonsen om anledningen till priset..
 
Sv: Vågar man..

Enda sättet att få reda på skälet är väl att ringa och fråga ut. Men visst antar man att det är något "fel" om de är så billiga. Men det kan ju också vara fråga om rent personliga tragedier som gör att man måste få hästen såld snabbt!
 
Sv: Vågar man..

Det är ju inte hästsäljarens marknad nu så är det någon gång man vill köpa häst så kan man nog göra sig en bra affär. Bara man är lika "petig" när man köper en 15 000 som om hästen kostat 40 000-60 000. Har två vänner som jag delar stall med som gjort riktiga fynd för 15 000. Men så har de synat hästarna efter konstens alla regler också. För det blir ju lika dyrt med veterinär oavsett prissumman.

Det finns ju folk som "måste" sälja av de gamla vanliga orsakerna graviditet, ekonomiska problem, flytt, sjukdom mm och vill de ha sålt så får de i många fall sänka prislappen.

Själv fick jag ett sto som de försökt att sälja men inte lyckats. Hon är ett toppstammat halvblod ur stofamilj 1, utbildad Msv D och fullt frisk och trevlig. Dock ingen nybörjarhäst och då 18 år. De som kunde tänka sig en så "gammal" häst ville ha en super-okomplicerad och de som ville ha en häst av hennes kaliber en yngre. Lösningen blev att hon fick ett föl och sen gavs bort till mig som var medryttare. Billigare än så blir det väl inte ;)

Det jag vill säga är att det finns fler bra hästar än köpare jusst nu och fler kommer över gränserna tack vare importen. Att föda upp är inte lönsamt precis :crazy:
 
Sv: Vågar man..

Om det är en äldre häst så skulle jag kanske våga. annars inte. Just för att du sållar bort travare och galoppörer som ligger så pass lågt i pris.

oavsett dålig marknad just nu för säljare, så finns det ingen som säljer en 70.000 kr häst för 15.000 såvida det inte är kris eller ngt fel på hästen. Eller om den är totalt ohanterad eller inte riden möjligtivs, eller ngn annan "åkomma". Lite krasst, men ngnstans så är det faktiskt så att man inte slumpar bort vad som helst för vad som helst.

du har ju haft sån otur med dina hästar senaste åren, jag hade definitivt inte chansat och köpt för så låga summor för att jag inte hade råd att köpa dyrare just nu. då är det bättre att vänta.
 
Sv: Vågar man..

Jag har köpt många billiga hästar. En kompis till mig köpte en häst för ett tag sen som kostade 25'000,- som hade gått 160, vunnit höjdhoppning på 202, går idag 130 stadigt. Helt okompliserad. Hoppar allt man styr på, 13-14 år (tror jag). De enda som har varit med honom är att han hade mugg i somras, typ. Helt okej affär :)

Min första "egna" storhäst (alltså inte min mammas) köpte vi väldigt billigt, och han bor kvar än idag. Han har vinster i 145 och placeringar i 150. Har även blivit tävlad lite dressyr, upp till MSV:C nånting av min mor med placering. Skadefri.

Nu har dessa hästar lite nerv, men de är ingenting jag ser som en nackdel. Får man ett förtroende för hästen så är man ganska oslagbar:)
 
Sv: Vågar man..

Enda sättet att få reda på skälet är väl att ringa och fråga ut. Men visst antar man att det är något "fel" om de är så billiga. Men det kan ju också vara fråga om rent personliga tragedier som gör att man måste få hästen såld snabbt!

Även om man frågar så hade jag inte trott dem även om de säger att hästen är frisk. Jag har tittat på en del billiga hästar runt 20 000 kr och det har alltid varit något fel med dem om de inte var ett eller tvååringar.

Hälsning Maja
 
Sv: Vågar man..

Det är köparensmarknad nu! Jag skulle absolut ringa och prata du kommer märka ganska snabbt om de är något att ha eller ej. Sen är det väl bara att göra om vanligt provrida, veterinärbesiktiga, röntga ta ev blodprov. Kostar hästen bara så lite kanske det blir så att du själv får betala veterinären men för gudsskull gör det! Kan slippa massa dolda problem eller hitta ett guldkorn.
 
Sv: Vågar man..

Även om man frågar så hade jag inte trott dem även om de säger att hästen är frisk. Jag har tittat på en del billiga hästar runt 20 000 kr och det har alltid varit något fel med dem om de inte var ett eller tvååringar.

Hälsning Maja

Skulle inte tro på allt någon säger på en dyr häst heller.:)Självklart ska man göra samma grundliga undersökning med besiktning även på en billig häst. Klargör man detta, så ligger det väl i säljarens intresse också att tala om ev. kända fel. Men å andra sidan kan det ju vara något i lynnet och inte i själva fysiken....och då är det ju svårare. De hästar jag köpt har jag fått möjligheten att provrida många gånger i olika situationer...endast då har jag kännt trygghet och velat gå vidare. Nu har de dock inte varit så billiga att jag misstänkt något skumt, bara unga hästar
 
Sv: Vågar man..

Jag köpte min quarter billigt, nu var hon bara 1½ år, men ägaren hade en mycket pressad ekonomisk situation och för många hästar. Hästen var ganska ohanterad när jag köpte henne. Fick ge 10 000:-. Världens trevligaste häst som vi nu börjat rida in. Hon ska bli min hobby-tävlingshäst i framtiden tänkte jag :D
Ångrar ingenting!
 
Sv: Vågar man..

Du kan få min lillhäst gratis, det är inget fel alls på den förutom att den bara är 2 år och med okänd stam = omöjligt just nu att ens ge bort, snacka om dålig hästmarknad hehe.


Eftersom det inte rör sig om så mycket pengar så kanske du kan kosta på dig en ordentlig besiktning på klinik med röntgen också.
Jag tror absolut man kan göra riktiga fynd just nu även om man är kräsen! :bump:
 
Sv: Vågar man..

skulle inte tveka att kopa en RIDHAST for 20K. Allts en som ar inriden och kan basic av allting, kanske kan hoppa men ar ingen hoppehast, kan dressyr men ar ingen dressyrhast..bara en helt vanlig hast.. Dock forstas med vetbesiktning etc men det gar val utan att saga. Kanske typ ridskolehast pa en 10-14 ar med nagra ar pa ridskolan..

Tycker det ar bra att priser gar ner, aven da jag ar i saljaresits snart. Priser har blivit spikade och folk far betala en halv formogenhet for ngt som de formodligen inte kan fa tillbaka. Jag menar 75000 for en liten ponny som kanske gar klubbtavlingar men "den har potential med ratt ryttare". Nej sank priser och lat fler fa mojlighet att ha hast.
 
Sv: Vågar man..

Undrar varför det är så svårt att sälja just nu? Det är ju konjunkturuppgång. Är det helt enkelt för stort utbud?

Har en häst med grå papper som är nybakad fyraåring, grundriden strax under 160 kanontrevliga gångarter och temperament, som jag tänkt ta 35 för. Fodervärden är villig till 18. Kanske är det det pris man i dagsläget kan få? Är det så illa?

Hälsning Maja
 
Sv: Vågar man..

Lågkonjukturen har ju givetvis med saken att göra. Men jag tror också att den ökade importen på hästar med bra stam spelar roll för de som föder upp tävlingshästar i sverige. Det är verkligen inte billigt från betäckning till leveransklart föl så det lönar sig många gånger att köpa toppstammat i tex tyskland, holland och belgien. Det svenska blodet har ju varit minst sagt omordern och ute ganska länge. Snart är det väl utrotat :(

Ponnyer med okänd stam väller ju in över gränsen och kostar i princip ingenting. Där finns tyvärr oftast mer skräp än fynd (fång, exsem mm) och de brukar passera runt på några mindre seriösa ridskolor innan de försvinner tillbaka ut över gränserna i slaktbilar.

Har en vänn som åker runt på de få hästaktioner som fortfarande finns i sverige och köper upp 1-2 som kommit i busslasterna utifrån. Hon rider in dem och säljer dem som trvliga hobbyhästar. Hon tjänar nog inte en krona på det utan gör det mest för att det känns bra tror jag. Men hon har vittnat om hur stor mängd hästar det faktiskt kommer in i sverige genom hästhandlare och mindre seriösa "försäljningsstall". Givetvis så hjälper det till att skapa ett överskott på hästar även om det inte är några "fina häatar".

I ditt fall beror det ju på vad fodervärden skall ha hästen till. Som en hobbyhäst utan större krav? Ja då kan man ju ta i princip vad som hells som är friskt och utbilda den själv om man kan. Då spelar stam, renrashet osv mindre roll och där är utbudet väldigt stort. Vill man tävla eller avla på viss nivå då får man nog betala betydligt mer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vågar man..

Min kompis köpte en ridhäst för 6000kr och sålde för 40000kr 3 månader senare. Inget fel på hästen men förra ägaren var rädd för hästen och den skulle slaktas pga det. Hästen mår bra idag och tävlar på lätt nivå.
Kan ju vara så att man vill bli av med hästen fort. Den kanske är värd dubbelt men man vet hur marknaden ser ut idag och tänker att man sänker priset så att man blir av med den fort. Sen har jag märkt lite att folk tror att dom kan köpa sig ifrån problem. Lite att ju dyrare häst ju friskare och bättre är den. Har du 75t så tittar du oftast inte på hästar runt 35t. Trotts att du i vissa fall kan hitta ett guldkorn.

Det är som jag har skrivit innan i någon tråd. Det finns inga friska hästar. Frågan man får ställa är om den kommer kunna fungera till det du vill andvända den till. En häst är aldrig dyrare än slaktvärdet, när det kommer till krita.
 
Sv: Vågar man..

Håller med dig. Har en kompis som köpte svindyr toppstammad unghäst som ansågs vara ett mycket lovande dressyrämne. Kroniska problem i ben mm hela vägen. 7 år gammal dömdes han ut. Då välutbildad men inte mycket tävlad p.g.a att han ständigt var under igångsättning. För försäkringspengarna gör hon om samma misstag igen. Oboj vad pengar hon förlorat på dessa hästar.

Nu har hon tagit en egen uppfödning i stället. Men det har inte blivit så mycket tävlat på hennes 100 000kr hästar:angel: Jag hoppas verkligen att hon har bättre tur denna gång annars ger hon nog upp.
 
Sv: Vågar man..

I och med att priset har sänkts på "bra hästar" så sänks ju priset även för oss med hästar tex utan papper.

Idag kan du få ett quarterhästföl för 15-20 tusen. Du får en tävlad hopphäst för runt 70-80...

För 10 år sedan låg priserna för ett quarterföl på 60 000kr och uppåt.. Och en häst med tävlingserfarenhet låg på runt 100-130 tusen Hade den dessutom meriter.......

Så jag som tycker att min ponny borde i alla fall i nuläget kunna få 5-7 000kr för, har jag inte ens lyckats ge bort.
Beror, antar jag, på att han inte har stamtavla och bara är 2 år, dvs ej varken körd eller riden (än)

Hoppas på att han är inkörd i höst ordentligt men det är inte säkert jag får mer än 3-4 tusen för han ändå? Då kan jag lika gärna ha kvar honom ett år till och sen rida in och leasa honom till en ridskola sen
 
Sv: Vågar man..

Men skillnaden på en dyr vs en billig häst är ju oftast att en dyr häst är igångsatt och antagligen tävlad.
Om en häst inte är igång så har man ju ingen aning om ifall den ens håller för vanlig motionsridning, men en häst som är i toppkondis vet man ju att den klarar det.
Sen är det ju inga garantier för att den håller för min träning, på mina underlag osv alltså, men man har ju ändå en viss fingervisning på vad hästen klarar av.

Och sen känns det ju osäkert att kolla på en häst i den prisklassen, men samtidigt kan man ju förstå om de är nedsatta.
Det finns ju BRA hästar för 40-50' så då är det väl ganska logiskt att medelmåttorna kostar under 20 ?
 
Sv: Vågar man..

*kl*

Jag köpte min häst för 20k inklusive all utrustning. Helt okomplicerad häst på alla sätt, ingen stjärna men bra gångarter, lyhörd, väldigt snäll. Blir lätt lite stel fram men han behöver massage efter ridningen i fem minuter och lite stretching så håller han sig helt fin. Han är förmodligen omkring tio år gammal och av okänt urpsrung, vilket drog ner på priset, plus att ägaren verkligen behövde få honom såld eftersom hennes drömhäst stod och väntade på boxplatsen...

Så mitt tips är att ringa och höra efter. Det kan vara "skräphästar", men man kan också ha tur. Givetvis gör man en ordentlig klinikbesiktning när det nästan låter för bra för at vara sant! Det gjorde jag.
 
Sv: Vågar man..

Om det är en äldre häst så skulle jag kanske våga. annars inte. Just för att du sållar bort travare och galoppörer som ligger så pass lågt i pris.



du har ju haft sån otur med dina hästar senaste åren, jag hade definitivt inte chansat och köpt för så låga summor för att jag inte hade råd att köpa dyrare just nu. då är det bättre att vänta.

Det har handlat om hästar under 17 iaf så jätteegamla har de inte varit.

Och ja, med min otur vet jag inte ens om jag vågar köpa häst :D
Men det är egentligen inte att jag inte har råd att köpa, utan det var mer en spontan tanke som dök upp efter att ha kollat på hästannonserna.
Varför inte köpa/kolla på en superbillig häst när chansen finns, liksom?! :p
 
Sv: Vågar man..

Du kan få min lillhäst gratis, det är inget fel alls på den förutom att den bara är 2 år och med okänd stam = omöjligt just nu att ens ge bort, snacka om dålig hästmarknad hehe.

Typiskt att jag itne är ute efter en unghäst då, annars hade det ju varit perfekt! ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 400
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 030
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp