Vågar man?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som jag får otroligt låg månadskostnad på. Dessutom fick jag presentkort på körskola så körkortet är så gott som betalt.
Därtill har lönen för sommarens möda börjat trilla in och det ser ut som jag kommer kunna lägga undan 25.000 redan de närmaste två månaderna och bara leva på CSN pengarna(utan att svälta ens!:p).
Jag vågar knappt tro att det är sant men snart kanske jag kan göra verklighet av hästägardrömmen som jag trodde var så långt bort.
Men hur vågar man?
Jag har räknat på det så många gånger och kommit fram till en grundkostnad på 4.500 kr/månad för det mest basala;
- Stallplats ca 1000 kr
- Grovfoder (ca 3 kr/kg x 20 kg/dag x 31 dagar=)1860 kr/månad
- Försäkring runt 600 kr/mån
- Sparande 500 kr
- Hovvård 500 kr
Kanske något högt räknat på vissa punkter. Alla hästar äter inte 20 kg grovfoder/dag och jag skulle nog kunna hitta något billigare stallplats.
Men hellre räkna lite för högt än lite för lågt, mina tidigare hästar har lärt mig att det alltid kan bli långt dyrare än man tänkt sig.
Mina jobbchanser ser utmärkta ut, vikariepoolen för mitt yrke och kommun ringer redan och drar i mig. Men det är timanställning. Jag har oftast fått runt 30 timmar i veckan i snitt och så någon vecka per månad då jag mest är på jobbet och bara går hem för att sova.

Vågar man hålla en hobbyhäst i det här läget? Visserligen med en liten buffert för hastiga veterinära utgifter, men ändå... Finns det hästägare som har sådan liten ekonomi?
 
Sv: Vågar man?

det finns säkerligen många hästägare som har så liten ekonomi, men det är kanske inte att rekommendera

Om jag vore i dina skor skulle jag börja med att lägga undan den nämnda summan i några månader och känna efter hur det känns att leva på resten. Åsså får du en lite summa att köpa häst för också.
 
Sv: Vågar man?

Jag håller med ameo. Lägg undan den summan iallafall i några månader så ser du om du faktiskt klarar av det eller om du är där och nallar av pengarna för att få det att gå ihop. Jag lade undan den summan jag beräknade att hästarna skulle kosta mig varje månad i flera år innan jag vågade köpa häst. Då hade jag också fått ihop pengar till både häst, utrustning och buffert.
 
Sv: Vågar man?

Först -grattis till "snart hästägare" :)

Sen -jag tänker såhär; ha inte för bråttom bara för att du nu KAN köpa häst. Passa på och spara ihop en lite större buffert och ha lite mer att ta av ifall det skulle behövas.
 
Sv: Vågar man?

Jag håller med ameo. Dessutom tycker jag att du först och främst ska betala av lånet innan du börjar köpa häst.

Nån ekonomikunnig sa en gång att man inte har sparpengar om man har lån.
 
Sv: Vågar man?

Jag hade häst tills för två - tre månader sedan. Köpte honom för 1,5 år sedan efter ett hästuppehåll och visste att jag skulle ha råd men att det skulle vara på håret.
Får ut 10.300kr/mån . Finns ej möjlighet till heltid så fick nöja mig med det. Bil krävs här ute då bussar osv inte går några tider som passar.
Eget boende med billig hyra o billig stallplats. Lade 2500kr/ mån i hästen på de fasta utgifterna, sen blev det ju mer ibland.
Efter jag betalt räkningar/hyra så hade jag 1500kr kvar till BÅDE bensin , mat och övrigt.
I längden är det inte kul att inte ens ha råd att hyra en film för ynka 40kr.
Hade jag haft 2-3 tusen kr extra så hade allt varit mycket mindre stressande i hjärnan för min del.
Så titta över detdär ett par gånger extra, för min sits har varit mer irriterande än rolig kan jag tyvärr säga. Det gick, men fick som sagt inte en krona över till mig själv.
 
Sv: Vågar man?

Jag förstår att du vill skaffa häst.
Men jag hade aldrig gjort det på en timanställning. Jag vet själv att det finns kommuner som helt plötsligt ska göra sig av med alla timvikarier för ett nytt projekt, där de ska anställa folk på fasta tjänster som i sin tur ska få runt till olika verksamheter. Vips, så hade inga vikarier något jobb.
 
Sv: Vågar man?

Om jag var du hade jag unnat mig lite andra saker innan jag skaffade häst. Man har aldrig så mycket pengar som när man går från CSN till första lönerna! Res, köp nya kläder, ät god mat och annan vardagslyx. När du väl köper hästen så blir det sådär tajt igen och man blir låst från att åka bort. Unna dig att bara slappna av ett tag.

Sedan är inte jag så kinkig med fast jobb, det har varit svårt att få inom min bransch, men jag har alltid haft timmar. Jag har haft både en, två och flera hästar utan fast jobb, går utmärkt.
 
Spara de pengarna som skulle ha gått till hästen i ett par månader så har du en buffert samt får känna efter hur det är att ha utgifter för en häst.
 
Sv: Vågar man?

Nej just precis nu på stubben blir det ingen häst. Jag vet inte ens vilken typ av häst jag vill ha, velar mellan unghäst, ponny, stor häst, gammal läromästare, fölunge...
Och så kommer ju skiftet mellan heltidsstudier och heltidsarbete där det blir ett glapp i inkomsterna eftersom CSN kommer i förskott och lön i efterskott. Och då vill jag inte stå med en häst också...

Men det känns så skrämmande. Förut var drömmen så himla långt bort att jag mest försökte glömma det. Nu ser det ju ut som det skulle kunna bli verklighet inom en överskådlig framtid och... Hjälp! Vad mycket som kan gå fel.
Tänk om hästen skadar sig och kostar tiotusentals kronor i uppstallning på klinik? Tänk om den blir jättesvår att hitta sadel till så att vi måste ta ut sadelutprovare och köpa jättedyr sadel? Tänk om nåt går galet med hovarna? Tänk om tänk om tänk om.... Jag mindes inte att det var såhär att vara hästägare... :yuck:
 
Sv: Vågar man?

Ligger en kalasfin ettåring ute nu, till ett pris jag skulle kunna hosta upp direkt och ändå ha några tusenlappar kvar till veterinär eller vad det nu kan vara som helt plötsligt behövs... Åhh vad jag är sur på att det är 4 månader kvar i skolan :(
 
Sv: Vågar man?

Det kommer finnas fler till salu när vintern kommer och uppfödarna börjar få panik för att de inte har plats för alla hästar i vinter....
 
Sv: Vågar man?

Ja, fast just den här var verkligen WOW :love:

Men det spelar ingen roll, jag går i skolan ändå och måste klara övergången från CSN till lön sedan...
Och jag vet inte om jag vågar köpa häst igen när jag tänker efter, så himla mycket kan ju gå åt skogen, och så fort också... :S
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 824
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 603
Senast: Tassa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 648
Senast: Alexandra_W
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 123
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp