Vågar ni rida utan nosgrimma?

Glimris

Trådstartare
Varför har alla nosgrimma? Särskilt den nedersta som trycker upp bettet mot tänderna? Är bettet rätt anpassat och hästen är lugn i munnen, varför har man det???Jag har själv haft det till mina hästar men efter en grundlig förklaring av hästtandläkare har jag tagit bort dem. Tycker snarare jag fått gladare och känsligare hästar. Framförallt som ryttare blir man mer känslig i handen för är du hård så gapar de. Deras enda sätt att tala om att det inte är ok. Sen vet jag att detta inte gäller alla, men många skulle nog bli gladare om de slapp dem. Extra plus för Jens Fredriksson som bara hade den övre delen när han kom tvåa sist. Men så har han jobbat mycket med lösgjordhet.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag har bara nosgrimma av estetiska skäl, den är inte ens spänd. Om man inte vågar rida utan nosgrimma så känns det som att något är allvarligt fel... Och nosgrimman borde inte heller ha med lösgjordhet att göra.

Själv tror jag mest det handlar om gammal vana och inlärt beteende.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag har det för att det är krav att ha det på dressyrtävling. Däremot så spänner jag den inte så att den hindrar hästen från att öppna munnen, utan den sitter bara där för syns skull.
Visst vågar jag rida utan och gör det ibland.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Som med all utrustning så är den välinpassad och korrekt använd så skadar den inte hästen. Men alla hästar kan inte ha alla typer av nosgrimmor så man måste se till individen.

Jag har nosgrimma för att det gör hela huvudlaget stadigare och för att jag måste ha det när jag tävlar i dressyr. Jag har remont eller engelsk, och pullar när jag rider ut. Remont och engelsk är knappt spänd, bara såpass att den inte fladdrar runt. Pullar grimman sitter så löst att den inte fladdrar, men man måste ju spänna den lite mer för att den ska sitta still och inte störa hästen, men 4 fingrar får jag in.
Jag varierar mellan dem för att variera trycket. Det finns ingen av mina nosgrimmor som varken sitter hårt eller trycker upp bettet. Jag har tandläkare två ggr/år och vet att min häst inte får skador i munnen eller liknande problem av mina träns och betsling, så nåt fel är det ju inte.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag vågar absolut rida utan (och en välanpassad låg nosgrimma lyfter väl inte bettet?) men gör det sällan, helt enkelt för att jag är för lat för att ta av den och för att hästen är finast med nosgrimman.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Nosgrimman stabiliserar tränset, det går utmärkt för mig att rida utan men jag väljer nosgrimma när jag ska rida ut med folk av säkerhetskäl. Jag har den löst spänd och hästen är lugn och stabil i munnen och gapar inte. När vi är ute så kan hon tända till och jag vill ha möjlighetan att om det behövs göra exempelvis one rein stop. Hittills så har det inte behövts.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Härligt med så många positiva tankar, trodde alla skulle försvara nosgrimman med hull och hår....För jag ser väldigt många med åtsittande remmar fortfarande..:(
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag tycker det är fint.

Men den är inte spänd.

+1 på den. Jag både vågar och kan rida utan nosgrimma. Men jag tycker det är fult utan, så jag har en engelsk för dekoration, som är så lös att den inte gör varken från eller till (möjligen stabiliserar den lite, men då borde jag nog dra den lite till)
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag håller med om att nosgrimman är helt onödig, om man "behöver" den för att hästen gapar eller bettet inte ligger still utan så är det inte nosgrimma man behöver utan något annat. Kanske passar inte bettet hästen eller så är det något annat i ridningen som inte stämmer, nosgrimman döljer ju bara problemet. Så hemma rider jag alltid utan nosgrimma, nu har jag även börjat hoppträna och hopptävla utan nosgrimma, innan hade jag den för syns skull men väldigt löst spänd men sedan insåg jag att min häst är mycket finare utan! :D Tyvärr måste jag dock ha nosgrimma när jag tävlar dressyr! Reglerna tillåter inte att man tävlar dressyr utan nosgrimma. :( Jättekonstig regel men jag tar en engelsk nosgrimma och spänner den riktigt löst vid de tillfällena.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag har bara nosgrimma av estetiska skäl, den är inte ens spänd. Om man inte vågar rida utan nosgrimma så känns det som att något är allvarligt fel... Och nosgrimman borde inte heller ha med lösgjordhet att göra.

Själv tror jag mest det handlar om gammal vana och inlärt beteende.

Jag gör och tror som du.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Ja det vågar jag och gör ibland. Men för det mesta rids det med remontnosgrimma för att stabilisera tränset. Detta trycker inte upp bettet och mina nosgrimmor späds inte speciellt hårt.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Ja visst vågar jag det! Jag red utan hela hösten medans jag provade mig fram mellan olika bett för att veta vad som passade min häst bäst och för att veta att det inte var nosgrimman som spelade in. När vi väl hittat "vårt" bett åkte nosgrimman på, bara av estetiska skäl ;)
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag har pullarträns, det ska vara bättre för både luftvägar och tänder. Min häst gapar mycket när han tycker att något är jobbigt för att slippa undan, men det börjar avta nu när han fått mer muskler. Dock har jag alltid fått plats med 2-3 fingrar, hemskt när folk drar för hårt!
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Självklart vågar jag det. Gör man inte det är det något fel som inte är riktigt så att säga. Dock använder jag i de flesta fall en engelsk eller en remontnosgrimma där jag kan få in ett par-tre fingrar på nosryggen för att stabilisera tränset.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag tycker det är snyggt och bra att hästen vänjer sig från start eftersom det kan vara krav vid tävling om det skulle vara så att vi tävlar i framtiden.

Min har Remont och trivs bra på det. Yttersta hålet så den sitter inte åt. Vågar självklart rida utan!
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag har nosgrimma på unga hästar för att lite tvinga dem att inte gapa hur stort som helst, de första gångerna de har bett i munnen. På äldre hästar har jag det främst för det estetiska. Här används huvudsakligen remontgrimmor eller typ engelska nosgrimmor ("riktiga" engelska, eller aachen utan underrem), men det finns även någon pullargrimma i gömmorna.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Jag har en enda anledning till nosgrimma: Det är snyggt

Men den får aldrig, aldrig spännas så hårt att den hindrar hästen att gapa eller på annat sätt försöka styra hästens beteende..det är inte förns då som den orsakar skador. Har man den löst/vettigt spänd så finns det inga anledningar till alla dessa anatomiska nosgrimmor hit och dit heller, även om de är bra i sitt syfte men en vanlig hederlig nosgrimma, korrekt spänd är inte farlig..eller fasa för att en nosgrimma skulle vara plågsamt - spänns de rätt, blir det inte plågsamt eller trycker på ömma eller känsliga punkter.

Vill man inte ha nosgrimma - rid utan för flaxar tränset runt eller bettet inte ligger still..bör man nog se över vad man gör med sina händer i första hand..

Och för säkerhetsskull är det alltid bra att variera både bett och nosgrimma, resp utan nosgrimma ibland också.
 
Sv: Vågar ni rida utan nosgrimma?

Numera så rider jag nästan alltid utan nosgrimma, har såklart det på hackamoret för annars går det ju inte ;) och storhästen har det på sitt träns för han känns lite orolig i munnen utan, han har en vanlig engelsk så tre fingrar får plats hela vägen runt, tror bara att han gillar stödet. Rider utan också men eftersom han är väldigt känslig i munnen så blir det så direkt tryck utan tror jag.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 261
Senast: Badger
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 625
Senast: Lager
·
Träning Min snart 5 åring rids på sidepull. Han är mycket känslig så det fungerar alldeles utmärkt. Nu är det bara det att ibland kan det vara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 650
Senast: mackan
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 142
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp