Vågar vi oss på en tråd för 2021?

domesticus

Trådstartare
Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på äldre dar, hade hoppats få starta iaf någon H80 eller H90 förra året. Så bidde det dock icke. Jag hyser dock någon slags svag förhoppning om att det ändå ska gå det här året :angel::) Under tiden tränar vi på. Jag har i dagsläget, utöver barnens ponnyer; en ridhäst till mig själv (insåg att det var svårt att få ihop heltidsjobb, två småbarn och två hästar som skulle hållas igång) och trots att jag har ägt honom i dryga fyra år, så har vi bara kunnat träna aktivt det senaste året. Detta pga diverse krämpor och skador, samt en graviditet. Han är dock hoppad i ett år nu och han är en helt fantastisk individ!:love: Så vansinnigt ambitiös och allt vi gör, gör vi som ett team :heart För ganska prick ett år sedan tog han sig från att ha provat att hoppa enstaka småkryss, till hoppa sin första studs och göra premiär på småhinder på terrängbanan :) Jag som pilot hade av olika anledningar inte hoppat ordentligt på massor av år och var vansinnigt ringrostig. Jag hade även en flygtur som resulterade i en krossad bröstkorg och en punkterad lunga i bagaget (för nio år sedan, dvs innan den här hästen) som, trots att jag verkligen inte trodde det först, tydligen satte sina mentala spår trots allt. Hästen är ett fullblod från banan, köpt som fyraåring och som är ganska ordentligt het och känslig, vilket han gärna kombinerar med att bli sjukt stark. Mycket fokus har därför lagts på lugn och rytm, för att inte behöva tampas med det (negativt) starka och för att behålla glädjen. Han älskar att hoppa och att vara på terrängbanan och tar sig an det allra mesta med stor entusiasm!

Kanske detta kan bli en kombo av en "årstråd" och en "hålla-motivationen-igång-och-inspirationstråd"! Hur tänker ni inför iaf första halvåret nu? (Och sen?) För min egen del hoppas jag att inneterrängträningarna för Philippa M nu i januari ska bli av, att det ska gå att komma igång med vanliga terrängträningar så fort som möjligt och såklart att tävlingar för oss "vanliga dödliga" ska komma igång! Under tiden hopptränar vi på, samtidigt som vi försöker komma igång med dressyrträningarna igen. I lördags var vi på Öppen bana och hoppade iaf 1,05 - alltid något i brist på annat :) Inte perfekt på något sätt, men med tanke på allt så är jag rätt nöjd ändå :D

(Just i dessa klipp, som var sista rundan där han var lite trött, rider vi inte hela banan på en gång pga att bommen från första rivningen ligger lite dumt, men vi tog oss faktiskt runt i ett svep också :p)


Jag vet ju att ni är många erfarna fälttävlansryttare här, men jag hoppas ändå att även jag som "rookie" kan delta i samtalen :D
 
För min del kommer det inte bli en enda terrängträning. :(

Måste köpa ny säkerhetsväst, men kommer hinna med max två träningar innan hästen åker på kärlekssemester och när hon är tillbaka kommer vi inte vara i form förrän säsongen är över. Året därpå är hon förhoppningsvis mammaledig, så det känns väldigt onödigt att köpa väst i år. Så efter att försökt få ihop det får jag helt enkelt sukta till 2023 och hoppas att ni andra postar massor med skoj här!
 
Jag tror ändå det kan bli en vettig säsong. Nu har de flesta arrangörer kört en tävling i coronatider och vet hur dom ska anordna!
 
Det är ju ändå procentuellt många fälttävlansryttare som får starta på tidigare resultat så tävlingar blir det nog!

För egen del räknas jag inte in i den gruppen men jobbar deltid i tävlingsstall så ev kan jag tävla.

Annars får jag väl vänta till sommaren som de flesta andra.

Min unghäst har ju varit på lite träningar förra året men efter inne-terräng kursen innan nyår blev jag lite sugen på att satsa på att komma till start också. Lägger in filmen här fast det egentligen kanske hör till 2020 :angel:

 
Våra traditionellt sett två första tävlingar, som går över fyra helger med alla nivåer från ponny till stor häst och alltid är planerade för sista veckorna i mars och de första i april blev inställda tidigare i veckan. Kollar man övrig kalendern verkar det för närvarande inte bli mycket större skillnad från förra året 😔
 
Finns en hel del tävlingar inplanerade i terminlistan här i Norge, men just nu står allt stilla, så man vet inte helt vad som kommer hända.... Känns dock troligt att utomhustävlingar får arrangerast när den tid kommer. Första fälttävlan som är aktuell att åka på för våran del ligger till sista helgen i mars...

Just nu är mitt största problem att alla hoppträningar är inställda (med vissa undantag för barn och unga under 20 år), har inte hoppat min unghäst alls på 4 månader.... (planerad vila okt-nov, sedan inställda träningar) :meh:
 
Fick en uppmaning från en toppryttare som vill åka till Tokyo om att hjälpa till och sponsra Kentucky-tävlingarna. Min spontana reaktion var typ: är du dum i huvudet på riktigt?

Hur ser ni andra på det här att man nu försöker med crowdfunding eller vad det nu är för att köra en 5*-tävling i USA som få är aktuella att rida från första början?
 
Deppigt att titta i tdb... Jag är kvalad och räknas som yrkesverksam (vilket skämt!) men det ser mörkt ut att ens få prova lite banhoppning med nya hästen. Inga tävlingar i närområdet. Inte ens en liten pay and jump. Och ridbanan är snötäckt och ridhuset fruset och hoppträningarna hålls i pyttelitet ridhus pga kommunen stängt sitt stora. Eller så jobbar jag när det är träning. Meh. Kan man sova till mars och hoppas att det ser bättre ut då?
 
Fick en uppmaning från en toppryttare som vill åka till Tokyo om att hjälpa till och sponsra Kentucky-tävlingarna. Min spontana reaktion var typ: är du dum i huvudet på riktigt?

Hur ser ni andra på det här att man nu försöker med crowdfunding eller vad det nu är för att köra en 5*-tävling i USA som få är aktuella att rida från första början?
Nu hade de enligt ridsport samlat in 5 miljoner till tävlingarna.
 
Nu hade de enligt ridsport samlat in 5 miljoner till tävlingarna.
Jag såg att de ska köra. Corona eller inte så tycker det är pinsamt att gå ut å tigga pengar så här 🙄

Vill fälttävlan finnas kvar på kartan borde man börja med att erkänna att vi med några få undantag inte har en kommersiellt gångbar produkt att sälja😶
 
Jag tror ändå det kan bli en vettig säsong. Nu har de flesta arrangörer kört en tävling i coronatider och vet hur dom ska anordna!
Reklamera spåkulan? :p

knapp
Jag kör på filosofin att allt som blir av är bra och om inte, får jag mer tid att träna och det är kul :D Just nu är jag nog inne på plan E men det gör inget för det är en bra plan det också.
 
Reklamera spåkulan? :p

knapp
Jag kör på filosofin att allt som blir av är bra och om inte, får jag mer tid att träna och det är kul :D Just nu är jag nog inne på plan E men det gör inget för det är en bra plan det också.

Haha minns inte ens denna tråden 😄 Ja vem hade räknat med EHV, dock är det ju bara två ft hittills som är inställda.
 
Det är ju ändå procentuellt många fälttävlansryttare som får starta på tidigare resultat så tävlingar blir det nog!

För egen del räknas jag inte in i den gruppen men jobbar deltid i tävlingsstall så ev kan jag tävla.

Annars får jag väl vänta till sommaren som de flesta andra.

Min unghäst har ju varit på lite träningar förra året men efter inne-terräng kursen innan nyår blev jag lite sugen på att satsa på att komma till start också. Lägger in filmen här fast det egentligen kanske hör till 2020 :angel:


Jisses så fin den är ! Den är gul så jag antar att den kommer från den gule 😄
 
Jorå, så.... från att ha haft två tävlingar att välja på i påsken så är allting inställd här med, så j*** typiskt...! :meh:

Tänkte egentligen åka iväg och träna terräng istället då, i påskveckan, men iom att allt resande avrådas numera så stannar vi hemma och rider banhoppningsträningar på hemmaklubben. Så ja, är väl på plan C här i ögonblicken. Vi får inte ens rida på våran träningsbana (terräng) hemma pga Covid-restriktioner (den ligger vid en skola som har jättesuperstrikta restriktioner) så jag funderar lite på att flytta mina hinder därifrån... så sjukt bökigt bara.

Numera så har jag även en potentiell fälttävlanshest nr 2 på stallet, ska provhoppa honom i dag, men tja - vad hjälper det...? :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
15
· Visningar
820
Senast: Hazel
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp