Vägen till ridlärare level 2

Lumos_Nox

Trådstartare
Efter en riktigt dålig period i livet med att inte veta vad jag ska göra med livet och tänker jag försöka satsa på ridlärare level 2. Jobbar redan som "ridlärare" och har gjort så i 10+ år och tycker det är väldigt roligt, så varför inte utbilda mig.

Men jag har fastnat på vilken väg jag bör gå.
Allt hänger självklart på ifall jag kommer in eller inte, vi låtsas att jag gör det även om chansen är liten.

Om mig:
* jobbat på ridskola 10+år med främst nybörjar barn och vuxna men även mer avancerade. Nivå 1-4
* Tävlar dressyr på Msvc/msvb nivå
* Hoppar sockerbits hinder pga feghet och ointresse
* Min egen häst är ett halvblod med plus på dressyren. Inte utbildad mer än grund i hoppning men schysst
* Tillgång till ridskolans hästar

Alternativ 1:
* hösten 2018 göra hästskötarexamen +tappskokompetens, basutbildningen
* Ridledarkurs sommaren 2019 (ridskolan jag jobbar vid nu hjälper till att bekosta)
* Höst 2019- vår 2020 På egen hand träna upp ridning och teori för att kunna genomföra antagningsprov till SRL 2(framförallt hoppning)
* Antagningsprov vår 2020

Alternativ 2:
* Snabbt göra hästskötarexamen, basutbildningen+tappskokompetens under höst 2018
*Lära mig hoppa på 1m nivå till november
* Ansöka till SRL 1 höst 2018
* SRL 1 höst 2018-vår 2019 och förhoppningsvis få en diplomering att jobba på den level iaf.
* Ansöka till SRL 2 2019 alt 2020 efter mer träning.

Vad hade ni gjort om ni var i min situation? Hur gjorde ni som gått SRL 1-2 ?
Har jag missat något?

Jag blir snurrig av allt det här!
 
Du behöver komma igång med hoppningen.

Jag har gått yh på Vreta. Där får man göra både hästskötarexamen, basutbildning och vulk om man saknar det. Har du "allt" och relevant erfarenhet kan du validera in till år 2 men iom din hoppning hade jag inte rekommenderat det. Kom att provet går i 110-120 och år 2 är rejält tekniskt svår i hoppträningarna i kombination med hög höjd så...

Sen gör klassen yrkesprov tillsammans. Mysigt fastän de flesta är så nervösa att de vill kräkas mest hela tiden. Skulle gå yh jämt om man kunde!
 
Hade hellre gått yh än fristående srl-kurser. Jag hade inte orkat betala 8000 för både ettan o tvåan. Iom yh kan du i samråd med lärare i för yrkesprov välja ettan eller tvåan. De flesta ridlärarjobb kräver ju tvåan.

Just det, vi fick göra tappsko i utbildningen också.
 
Jag skulle vilja utbilda mig till ridlärare men är inte speciellt intresserad utav hoppningen, eller alltså att hoppa. Varför måste man hoppa högt för att bli en bra ridlärare? Jag förstår att man behöver bra grunder i hoppning men varför är höjden så viktig?
 
Hade hellre gått yh än fristående srl-kurser. Jag hade inte orkat betala 8000 för både ettan o tvåan. Iom yh kan du i samråd med lärare i för yrkesprov välja ettan eller tvåan. De flesta ridlärarjobb kräver ju tvåan.

Just det, vi fick göra tappsko i utbildningen också.
Kollade på yh men Skara hade inte kvar sin och Vreta hade inte fått sin godkänd
 
Kollade på yh men Skara hade inte kvar sin och Vreta hade inte fått sin godkänd
Håll koll inför nästa år, ansökan brukar vara i jan-feb, antagningsprov mars-april kursstart i maj-juni.
Det är ingen kvalitetsmässig anledning till att den inte är godkänd. Över 90% hade jobb i branschen efter avslutad utbildning. Ofta ringer arbetsgivare till skolan och frågar efter om de har någon att rekommendera för jobb. Utbildningen är väl ansedd ute i landet, det är väl bara hippologen som väger tyngre vad jag förstått.

Jag skulle vilja utbilda mig till ridlärare men är inte speciellt intresserad utav hoppningen, eller alltså att hoppa. Varför måste man hoppa högt för att bli en bra ridlärare? Jag förstår att man behöver bra grunder i hoppning men varför är höjden så viktig?
Man ska rida typ LA/LA. Lätta klasser är grunder i respektive disciplin. Skulle också tycka att det skulle kännas konstigt att undervisa elever i sådant jag själv inte kan.

Alt är srl 1 där du bara behöver hoppa typ 1m, eller c-tränare.
 
Håll koll inför nästa år, ansökan brukar vara i jan-feb, antagningsprov mars-april kursstart i maj-juni.
Det är ingen kvalitetsmässig anledning till att den inte är godkänd. Över 90% hade jobb i branschen efter avslutad utbildning. Ofta ringer arbetsgivare till skolan och frågar efter om de har någon att rekommendera för jobb. Utbildningen är väl ansedd ute i landet, det är väl bara hippologen som väger tyngre vad jag förstått.


Man ska rida typ LA/LA. Lätta klasser är grunder i respektive disciplin. Skulle också tycka att det skulle kännas konstigt att undervisa elever i sådant jag själv inte kan.

Alt är srl 1 där du bara behöver hoppa typ 1m, eller c-tränare.

Jag har hoppat banor på 110-120 och startat deb fälttävlan men tycker att jag är för tung för att hoppa högre höjder numer och därför blivit rädd för att hoppa. Har trots det lyckats undervisa hoppning till en meter (aldrig haft bättre grupper). Tror man missar många bra potentiellt blivande ridlärare genom höjden på hoppningen. Jag har gett upp drömmen om att plugga till ridlärare och pluggar till vanlig lärare istället, men har i alla fall turen att få jobba deltid som ridlärare :)
 
Jag har hoppat banor på 110-120 och startat deb fälttävlan men tycker att jag är för tung för att hoppa högre höjder numer och därför blivit rädd för att hoppa. Har trots det lyckats undervisa hoppning till en meter (aldrig haft bättre grupper). Tror man missar många bra potentiellt blivande ridlärare genom höjden på hoppningen. Jag har gett upp drömmen om att plugga till ridlärare och pluggar till vanlig lärare istället, men har i alla fall turen att få jobba deltid som ridlärare :)
Det finns ju inget som hindrar en från att jobba som ridlärare utan hoppningen så länge någon vill anställa en.
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 141
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 197
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 871
Senast: shia
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
15 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp