Bukefalos 28 år!

Vagn till liten hund?

panaccea

Trådstartare
Min Milo är i början av sommaren opererad i sin bakhas för ett trasigt ligament. Rehabiliteringen går rätt trögt eftersom han är för lätt i bakkärran och tycker det är lättare att hoppa på tre ben (även om han inte har ont) han är otroligt snett musklad och sålänge han är det kommer han fortsätta hoppa på sina tre "friska" ben.

Vi tränar i dagsläget på rullband med vattenmotstånd en gång i veckan hos sjukgymnast och har simmat i hav o pool så mkt vi kunnat nu är det ju tyvärr för kallt i havet och pappa har stängt poolen för året..

Jag och sjukgymnastenbollade lite ideér på senaste sessionen och kom framtill att det hade varit super att hitta en liten dragvagn som kan tynga ner honom i bakpartiet som han kan gå med korta stunder i början och senare är målet att han ska kunna gå till willys och dra hem mjölk till matte ;) Nu går vi "tömkörningspromenader" (två koppel fästa i sele så jag ska kunna reglera hur han sätter ner benet) men tanken är att han ska få en uppgift och bli stimulerad.

Har sökt överallt efter någon liten vagn men hittar bara enstaka vagnar till stora hundar... och dom kostar tusentals kronor :(

Någon som hittat något passande eller som har bra tips på hur man kan bygga en själv? hunden är ca 30 cm hög och väger 8.4 kg.
 
Sv: Vagn till liten hund?

Inget vagnstips men... Ni har inte badkar så hunden kan simma där? Vet flera som rehabar sina småhundar i badkaret.
 
Sv: Vagn till liten hund?

Vi har försökt men det blir inget bra resultat, han får panik och simmar inte ordentligt. och han är på gränsen till att bottna, han kan ta sats och skjuta sig upp och hoppa istället för att simma om man inte fyller hela vägen upp och gör man det har vi ca 200 liter vatten på badrumsgolvet :angel: :p
 
Sv: Vagn till liten hund?

Jag tror inte det finns vagnar för så små hundar.

Enklaste sättet att bygga är nog att ta ett underrede till en barnvagn och bygga om. Eller kanske bygga om en dockvagn.
 
Sv: Vagn till liten hund?

Hej.

Borde det inte gå att slakta en dockvagn? Finns ju gott om billiga begagnade att få tag på. Sen kanske man kan fästa ngn typ av plastback på hjulaxlarna.
Det blir ju litet och ganska lätt:)

Mvh

(Uppdaterade inte innan jag svarade och såg nu att krax hade svarat samma :) lycka till!)
 
Senast ändrad:
Sv: Vagn till liten hund?

Vilket bra tips! (till både krax och zantha ;))

Letar för fullt efter en passande dockvagn på blocket :)

En fråga till bara, jag har aldrig sett närman har vagn efet hund men antar att det är liknande princip som på hästar.. Vad har man för slags sele? antar att hunden får vagnen i häcken om man inte har skaklar och den selen jag har idag lär åka över huvudet på honom om han stoppar och får ett tryck från vagnen.

Har man någon slags baksele? kan man kanske sätta en remfrån den selen jag har idag rumt baken som baksele? vad finns det annars för alternativ och återigen finns det isf till så små hundar?
 
Sv: Vagn till liten hund?

Man brukar inte ha någon baksele, men det är en speciell sorts selar som är till för att dra med skaklar. Jag vet inte riktigt om man får länka till webshoppar här, men här har du i alla fall ett exempel på sele. Minsta storleken är upp till 16 kg, så den kanske blir för stor i alla fall... http://www.huverods.com/products.php?cid=429&pid=5499
 
Sv: Vagn till liten hund?

Vet inte om man knökar in en baksele på hundar, tittar man på draghundselar så har de ju ingen baksele. Det är hundföraren som bromsar vad jag har förstått. Du kanske kan fästa en rem så att du kan bromsa vagnen åt hunden när det går nerför.
 
Sv: Vagn till liten hund?

Det finns små skrindor som barn drar dockor i. Jag har själv hittat en sådan. Man kan även förminska en vanlig skrinda. Ibland kan man hitta gamla sådana på loppisar.

Skalmen kan man bocka av elrör (vita plaströr man drar elkabel igenom), det måste man ha annars åker vagnen in i hunden i nerförs backe eller om man saktar in. Be en elektriker att få låna en fjäder som man böjer elrör med.

Sele kan man ha en vanlig spårsele så länge man inte har tyngd i vagnen. Jag har själv gjort dragselar till mina hundar. Man kan låna en större och sen minska ner den. U:et av bambu kan man ta en bambugalge och bocka till genom att lägga en bit bambu invirad i folie med vatten i in i ugnen tills den blir mjuk. Så bockar man till den och spänner ihop med ståltråd tills den torkar.

Gå gärna in på min web site, adressen hittar du om du går in på min profil.

Är det ingen som har kommit på att man kan sätta en liten tyngd på tassen/benet? Jag har hört någon som har gjort det under någon typ av rehabilitering efter skada/operation. Det behövs inte många gram på en liten hund.
 
Sv: Vagn till liten hund?

Jag har stativet till en gammal 4 hjulig barnvagn fr 1960-70 talet inkl hjul. Stadiga grejor som det antagligen skulle gå att bygga något av.

Bara att hämta om man vill ha!

Gratis!

Finns i Sjöbo, Skåne.

/Kung Tulle
 

Liknande trådar

Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 466
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 084
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 144
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 261
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp