Vagn till shettis som "tippar" som man kan använda till att mocka hagar?

diabla

Trådstartare
Har köpt en inkörd och inriden shetlands/welsh ponny. Han ska mest ridas av min mans systerdotter men jag skulle gärna vilja köra runt honom på gården för träning när han inte kan ridas. Jag har då tänkt så här, jag mockar mina hagar en gång i vecka. jag använder skottkärra och går och tömmer den om och om igen. det är mycket arbete, tungt, och tar lång tid. Det skulle vara så himla mycket bättre om jag kunde sätta på en vagn på shettisen, mocka hagarna och lägga gödsel i vagnen, sen köra till gödselstacken, backa upp hästen och tippa vagnens innehåll.
Som man kan göra med vissa bilsläp och lastbilar.
Vad heter en sån hästvagn? kan man kanske bygga en själv? Har ni sett något liknande?
jag tänker att för 100 år sedan måste ju denna typ av vagn varit vanlig men jag vet inte vad den heter så vet inte vad jag ska söka på för att hitta ideer.
 
Du letar efter en stallgödsel vagn, eller en gödselspridare.
 

Bifogade filer

  • 8B4D4773-643B-407F-A3C0-D712F63EBF12.png
    8B4D4773-643B-407F-A3C0-D712F63EBF12.png
    580,5 KB · Visningar: 83
bygga själv är nog rimligast och roligast. Försök bygga lätt! En smal vagn är annars lätt att lasta av åt sidan mes skyffel, fanns vagnar förr som lossades genom att man tippade på dem, men det är nog överkurs till körning i början.
 
Beroende på hur mycket skit som det blir så kanske det räcker med en enkelaxlad flakvagn som du helt enkelt kopplar loss från hästen och tippar hela vagnen.

Är det så pass mycket att det krävs flera mockning rundor är det kanske inte så smidigt att behöva koppla av och på hästen hela tiden..
 
Kan du bygga själv/har någon händig i din närhet som kan bygga åt dig? Isåfall hade jag utgått ifrån de modeller som finns till fyrhjulingar. De finns med tippflak både med och utan hydraulik och med ett par skaklar och svängel hade det säkert blivit en perfekt modell till en såpass liten häst.
 
Mitt tips är att sätta en hjulaxel på skaklar, sen koppla till ett tippbart atv-släp. Köpte mitt på jula för ca 1500 för några år sedan. Funkar bra :)
 
Mitt tips är att sätta en hjulaxel på skaklar, sen koppla till ett tippbart atv-släp. Köpte mitt på jula för ca 1500 för några år sedan. Funkar bra :)
Borde gå att sätta skaklar på istället för draget med, men kräver att man är lite noga med lastningen.
 
Borde gå att sätta skaklar på istället för draget med, men kräver att man är lite noga med lastningen.

Sant. Jag gillar dock att ha skaklarna på en axel, då kan man använda de till alla möjliga atv-redskap.

Kom precis att tänka på att vi hade en 4hjulig flakvagn som var ombyggd till traktor, där var traktor draget helt enkelt fäst med sprintar i skakel fästet på vagnen, så var enkelt att bara byta ut traktor draget mot skallar. Man kan ju göra ngt liknande för att växla mellan t ex åkgräsklippare och shettis för en gödselvagn. Svårare att få den tippbar dock..
(Försökte hitta en bild men måste ha raderat dom och vagnen är nu såld tyvärr :(. )
 
17553554_10154899820774473_6860812979313987084_n.jpg
Har köpt en inkörd och inriden shetlands/welsh ponny. Han ska mest ridas av min mans systerdotter men jag skulle gärna vilja köra runt honom på gården för träning när han inte kan ridas. Jag har då tänkt så här, jag mockar mina hagar en gång i vecka. jag använder skottkärra och går och tömmer den om och om igen. det är mycket arbete, tungt, och tar lång tid. Det skulle vara så himla mycket bättre om jag kunde sätta på en vagn på shettisen, mocka hagarna och lägga gödsel i vagnen, sen köra till gödselstacken, backa upp hästen och tippa vagnens innehåll.
Som man kan göra med vissa bilsläp och lastbilar.
Vad heter en sån hästvagn? kan man kanske bygga en själv? Har ni sett något liknande?

jag tänker att för 100 år sedan måste ju denna typ av vagn varit vanlig men jag vet inte vad den heter så vet inte vad jag ska söka på för att hitta ideer.
använder en mullskopa för att rensa hagarna. Det är som en jättestor skyffel med ett handtag bak. När den är full så kör man upp den på gödselhögen och djupet där gör att den skär ner och tippar över. Tömmer sig själv med andra ord.
post.php
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Körning Min granne köpte en häst för ett par månader sen och för att hennes häst skulle ha sällskap över sommaren fick vi låna hennes svärmors...
Svar
7
· Visningar
1 885
Senast: Rosalinda
·
D
Träning Hej!! vi har just köpt oss en liten shettis en kanonkille på 13 år som är inkörd och inriden. När vi var o tittade på honom testade...
Svar
3
· Visningar
888
Senast: arabia
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 356
Senast: Cämz
·
M
Körning Jag har min ridhäst i ett kollektivstall där det bl a finns en liten shettis, en snäll kille som inte gör mycket väsen av sig. Hans...
Svar
6
· Visningar
1 023
Senast: Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp