N

nex

hejsan alla!
jag kan inte så mycket om körning så jag har en fråga!
min häst är för tillfället på inkörning och jag har varit och köpt en vagn , en fyrhjuling och min fråga är omm det är ok att ha trä hjul eller skrämmer det hästen?
vagnen jag har köpt har nämligen trä hjul med en stå skena i mitten.
någon som kan hjälpa mig??? :confused:
 
Jag har själv en gammal trilla som jag köpte för två år sen. De gamla vagnarna var ju gjorda på det viset och jag tycker bara det är trevligt o fint med gamla vagnar. Ljudet bryr jag mig inte om.

Hästen som är van vid tysta vagnar började dra o tittade konstigt o lyssnade, men vande sig kvickt. Men jag vet att hon är 100% kolugn i alla lägen. Om du är osäker kan du ju dra vagnen själv efter hästen när ngn leder den så den vänjer sig vid ljudet. Sen ska det inte vara nga problem.

Enda gången det är tyst är när man kör på gräs, grus o asfalt låter en hel del!!!! Så man kan, om man vill, sätta på gummi ovanpå järnet runt hjulen men det kostar nog nga tusen (tror det går på 5000:-) o få det gjort. Då får du iaf en tyst o fin vagn!
 
Hej!
Jag tycker att du skall ta det VÄLDIGT försigtigt med din vagn. Tänk på att det INTE får hända något med din nyinkörda häst. Vagnar med trä/järnhjul är aldrig att föredra framför gummiklädda. Om vagnen för övrigt är i bra skick så tycker jag att du skall kosta på gummi till hjulen.
Lycka till och ta det försigtigt! :)
 
Kan bara hålla med om att du bör inte använda den vagnen förren hästen är trygg framför vagnen!
En rockard är väl nästan att föredra eller en gummihjulsklädd vagn.
 
Tips...

Låt någon dra vagnen och led hästen bakom vagnen så hästen kan både se och höra vagnen. Gör det några gånger - sen går det nog bra.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 090
Senast: Lynxsa
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 437
Senast: hollypolly
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 444
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp