Vakna till musik?

Ofrivillig bakgrundsmusik?

  • Jag med!

    Röster: 17 60,7%
  • Sök hjälp...

    Röster: 9 32,1%
  • Bara när och vad jag själv vill

    Röster: 2 7,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    28

Monstermom

Trådstartare
Varje morgon vaknar jag med en låt i huvudet. Det är det första jag blir medveten om när jag kommer upp till ytan, den här låten (eller korta snutten av en låt, det varierar) som går i en slinga i min hjärna. Det kan vara precis vad som helst tror jag, har jag tur är det i alla fall något jag gillar... Men det är alltid någonting, och sedan får jag "lyssna" på den låten resten av dagen.

Idag har jag något jag inte vet riktigt vad det är, det är någon gammal discolåt (den är nog inte särskilt obskyr, jag är bara dålig på musik). Jag kan inte ens "höra" texten ordentligt, något i stil med
Like people like ah-haaa
You really want to do it
You can do aaanything you like
etc
sjunget i falsett... Och orden är minst sagt utbytbara mot något annat, jag vet som sagt inte riktigt vad de sjunger. :p
Igår var det värre, då var det "Camp Tikihama", en påhittad nonsenssång från en TV-serie (Psych). :banghead:

Har ni det såhär? Är det vanligt? Har någon kommit på hur man byter radiostation om det är en låt som går en på nerverna? :cautious: :laugh:
 
Inte varje morgon, men ibland. Och ibland mitt på dagen. Ibland kan jag tvinga mig in på någon annan melodi, ibland trillar jag tillbaka så fort jag tänker på något annat.
Kan vara väldigt irriterande ibland:p
 
Har ni det såhär? Är det vanligt? Har någon kommit på hur man byter radiostation om det är en låt som går en på nerverna? :cautious: :laugh:
Ja och ja. Kallas öronmask. Lindras genom att man lyssnar på någon annan musik och således byter ut "masken". Men jag vet inte hur den botas.
 
Varje morgon vaknar jag med en låt i huvudet. Det är det första jag blir medveten om när jag kommer upp till ytan, den här låten (eller korta snutten av en låt, det varierar) som går i en slinga i min hjärna. Det kan vara precis vad som helst tror jag, har jag tur är det i alla fall något jag gillar... Men det är alltid någonting, och sedan får jag "lyssna" på den låten resten av dagen.

Idag har jag något jag inte vet riktigt vad det är, det är någon gammal discolåt (den är nog inte särskilt obskyr, jag är bara dålig på musik). Jag kan inte ens "höra" texten ordentligt, något i stil med
Like people like ah-haaa
You really want to do it
You can do aaanything you like
etc
sjunget i falsett... Och orden är minst sagt utbytbara mot något annat, jag vet som sagt inte riktigt vad de sjunger. :p
Igår var det värre, då var det "Camp Tikihama", en påhittad nonsenssång från en TV-serie (Psych). :banghead:

Har ni det såhär? Är det vanligt? Har någon kommit på hur man byter radiostation om det är en låt som går en på nerverna? :cautious: :laugh:
OT
Flera huvuden som flyger runt utan kropp...:nailbiting:
 
Jag med emellanåt. Hört att man ska lyssna på en annan låt men vet inte fasiken om det skulle hjälpa:D
Men även att om man tuggar tuggummi under tiden fastnar låten inte lika lätt!
Det är irriterande när jobbiga reklamsnuttar låtar från tv fastnar i huvudet.
Annars tror jag tillståndet även kan vara kopplade till OCD, tvångssyndrom.
 
Fast det är inte att jag hör en låt och så fastnar den där och då (öronmask händer ibland också, det tar liksom upp en annan plats i skallen - så då har jag två :p) utan just att jag vaknar med en låt som bakgrundsmusik - jag vet inte var den kommer ifrån, när jag kan ha hört den eller varför den är där, den bara är där. Och blir där hela dagen, tills jag vaknar med någon annan nästa dag. Idag har jag något instrumentalt, har ingen aning vad det är för något. :cautious:

Jag kan - ibland - byta ut något irriterande som tillkommit under dagen genom att lyssna på annat, men "godmorgonlåten" kan jag aldrig rå på. Tugga tuggummi ska jag nog inte ge mig på när jag sover. :D

Ibland har man tur och musiken är bra! Med betoning på ibland. :p

Det är sant! Har man tur så blir det en jättebra dag och man får lyssna på sin favoritmusik utan minsta ansträngning! :D
Men för det mesta är det ju något elände jag inte ens vet vad det är. :cautious:
 
Fast det är inte att jag hör en låt och så fastnar den där och då (öronmask händer ibland också, det tar liksom upp en annan plats i skallen - så då har jag två :p) utan just att jag vaknar med en låt som bakgrundsmusik - jag vet inte var den kommer ifrån, när jag kan ha hört den eller varför den är där, den bara är där.
Hm, jag upplever det som samma sak. Det kan ploppa upp när som helst men ofta är det i skallen redan när jag vaknar.

Jag har en repertoar av "klassiker" som ofta återkommer. Klassiker i mitt huvud alltså, inte i någon annan mening. Men de är jag van vid så de stör oftast inte. (Har en bra låt från den repertoaren i huvudet i detta nu, ploppade upp för en stund sedan när jag duschade :D)
 
Inte med Manic Street Preachers hoppas jag? :nailbiting:

Nej, tack och lov är det inte den. :rofl:

Va!? Hade ingen aning om att den fanns i någon annan version - varför skulle någon vilja, liksom!? :eek: :laugh:

Den jag brukat "lyssna" på är den här:

:meh: :wtf: :banghead:

Men nu kanske du räddat mitt liv! Jag är inte så värst förtjust i den här heller:

men nog fanken är den mindre kasta-mig-utför-ett-stup-bara-det-blir-TYST-framkallande i alla fall. :p
 
Det händer mig också titt som tätt. Det som fungerar bäst för mig är att sjunga igenom hela sången ett par gånger. Då liksom släpper det och jag kan snabbt tänka in en bättre sång i huvudet. Det funkar inte alltid, och det kan bli knepigt när det bara är en kort snutt av en sång jag inte riktigt vet vilken det är.
Det är tur jag har förstående arbetskamrater som står ut med att jag trallar och sjunger en hel del! :o
 
Jag löser det genom att gå runt och sjunga högt för mig själv hela dagarna ;) är jag hemma så lyssnar jag på musik och i bilen har jag igång radion och så sjunger jag med i varje låt som dyker upp oavsett genre och oavsett om jag gillar låten eller inte.
 
Senaste veckorna vaknar jag trallande på denna:

Jag har försökt tvätta bort den ur huvudet genom att högt sjunga "far jag kan inte få upp min kokosnöt" innan jag somnar men då blir jag istället speedad och kan inte somna för jag hör den där skitslingan i huvudet hela tiden. Sen vaknar jag med Björn Gustavssons falsettsång i öronen och "I wanna bang, bang ba-a-ng!"

Jag tror jag behöver nån medicin.
 
Senaste veckorna vaknar jag trallande på denna:

Jag har försökt tvätta bort den ur huvudet genom att högt sjunga "far jag kan inte få upp min kokosnöt" innan jag somnar men då blir jag istället speedad och kan inte somna för jag hör den där skitslingan i huvudet hela tiden. Sen vaknar jag med Björn Gustavssons falsettsång i öronen och "I wanna bang, bang ba-a-ng!"

Jag tror jag behöver nån medicin.
Och varför tyckte jag att det var en bra idé att trycka på play?!O_o:eek::banghead:

:p
 
Senaste veckorna vaknar jag trallande på denna:

Jag har försökt tvätta bort den ur huvudet genom att högt sjunga "far jag kan inte få upp min kokosnöt" innan jag somnar men då blir jag istället speedad och kan inte somna för jag hör den där skitslingan i huvudet hela tiden. Sen vaknar jag med Björn Gustavssons falsettsång i öronen och "I wanna bang, bang ba-a-ng!"

Jag tror jag behöver nån medicin.

Jag har ingen aning om vad det där är, men jag tar varning och tänker inte lyssna på den. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp