Bukefalos 28 år!

Vakt hund UTAN jakt

Z

Zaraa

Hej.
Är helt ny här så vet inte rikitigt hur allt fungerar. Men vände mig hit för att få lite hjälp av alla duktiga hundmänniskor.
Jag har i dagsläget två jack russlar, en tik & henns son. Sonen ska ev säljas.
Jag bor på en hästgård, tyvärr intill vägen.
Jag har läänge funderat på en vakthund då jag är väldigt ofta ensam & tycker det är väldigt obehagligt. Eftersom jag har hästarna så är det väldigt klumpigt att alltid behöva ha hunden kopplad. Vilket är ett måste med mina Jakt jack russlar.

Jag söker därför en hund som ska se lite "farlig" ut o gärna ha lite vakt i sig. Den ska vara Helt utan jakt då den ska gilla att hänga med ut på promenader & gärna ridturer på & vid åkrar & skog.
Jag har ingen större lust för träning/tävling/ utställning. Håller gärna på med vardagslydnad hemma på gården men inte till någon större skala.
Så hunden ska inte vara i behov av extremt mkt träning på det viset.
Har fina hundrastgårdar där dem kan vara dem timmarna vi är på jobbet
Missförstå mig inte. Hunden kommer vara med mig så mkt det bara går, mkt utevistelse. Jag älskar att promenera & springa så den får mkt motion.

Har ni något tips på en hund som passar?
Jag är väldigt förtjust i bullterrier. Men blir dem för skarpa? har dem jakt i sig?

Ett måste är att den ska kunna bo tsm med en skarp jackrussel tik.
Är egentligen inte sugen på en valp, utan mer en unghund eller lite äldre. Men som sagt vill ha lite mer info om ras som passar till mitt ändamål.
Någon som har tips & idéer?
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Hej!!

Kan kan nu bara svara för min egen ras Bullterrier som du var intresserad av. Jag har en unghund på 11 månader, han har en del vakt i sig men inte jakt. Rasen i sig ska inte ha vakt på det viset men går nog i vissa linjer,

Skulle inte säga att det är den mest läraktiga hunden, tog många timmar att bara lära honom Ligg :p Han är ingen hund jag har lös mera än det jag leker med honom då han inte funkar på inkallning, men vet att många har sina bullar lösa, så tränar man så visst.

Jag skulle inte kalla Bullteriern för en skarp hund, det är en mycket snäll och extremt kelen hund som absolut älskar barn, men envis som synden själv.

Funderar du på en Bullterrier så läs på och välj hund med omsorg då det finns ganska mycket hälsoproblem i rasen. Många av hundarna som är ute för omplacering är just ughundar runt 6 månader just för att de kan vara extremt jobbiga i den åldern och folk orkar inte med dom. Men de kommer ur det!

Det är hur jag uppfattar Bullterriern, och jag själv tycker det är en underbar ras, men som man ska välja med omsorg med bra linjer och främst kolla hälsan bakom. Jag har själv problem med våran så jag vet vad jag pratar om!!
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Cane corso...nja, vår har faktiskt lite jakt intresse. Spårar gärna efter vilt i skogen....men han rymmer aldrig från gården.
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Min Amstaff hade passat perfekt på dina kriterier! Inte ett dugg intresserad av jakt - varken av vilt eller katter. Vaktar hem, gård och matte - varnar med skall när det kommer någon. Älskar dock allt och alla så släpper vaktet så snart jag ger bekräftelse på att det är okej.
Otroligt vänlig med alla djur, älskar smådjur och är bästis både med katten och kaninen (det ska hånglas, till samtligas förtjusning!). Går bra ihop med hästarna eftersom han har en vänlig energi när han lufsar omkring.
Håller sig på gården och ligger helst på trappen och solar och håller koll hela dagarna, försvinner liksom ingenstans. "Varför skulle jag, jag bor ju HÄR?"

Sen ska man ju komma ihåg att det är en terrier med allt vad envishet och mentalitet gäller, men det är du ju van vid så! :)
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Finns gott om AST som aldrig går att ha lösa annat än under tävling pga deras jaktinstinkt.
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Egentligen borde ju vilken som helst, lite större ras, fungera just som avskräckande. Tex Newfoundland kanske skulle vara något att kika på? Jag har uppfattat dem som lugna och snälla, utan jaktlust men tycker om att vara ute.
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Någon slags mastiff borde vara det mest passande. Där har du genomgående mycket vakt och liten jaktlust.
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Här är en till med bullterrier. Min uppfattning om rasen skiljer sig lite från SandraM's.

Som sagt ska rasen inte ha vakt i sig så sett, det är inget man avlar på. Min hund har det inte heller mer än att han skäller till en gång om det ringer på dörren, och det för att det är KUL att någon kommer! Han släpper gladeligen in besökare här hemma med svansvift och "prat".

Bullterriers är envisa som synden ja, dock väldigt läraktiga om man har GOTT om tålamod och kan motivera hunden rätt vilket ofta är rätt svårt. Enligt min uppfattning av vad jag läst/hört om inkallningen är det ofta rätt svårt just för att 'är man fri finns det så mycket annat kul att äta på/hälsa på/lukta på/kissa på än mattes tråkiga godis', lite den attityden är det. 'Dock kan man ju komma om det just nu inte finns något annat bättre att göra'.

De flesta bullterrier har heller inte särskilt mycket jakt i sig, men undantag finns ju såklart.
Säger lite som min uppfödare, bullterriern är full av motsatser.

Rent spontant tycker jag inte det är en ras du ska satsa på om du inte vill lägga massa energi och träning på hunden. Ffa inkallning med tanke på att du bor så nära en väg och bullterriern gärna hittar på egna upptåg om den inte får en betydelsefull sysselsättning. Motion i all ära men de har ett stort behov att få mental stimulans också :)

Håller med SandraM om att det inte är en skarp ras. Den är väldigt kärvänlig mot människor i allmänhet och min hund i synnerhet mot barn. Alltså ingen bra vakthund!

Tycker du ska kolla in de raser som föreslagits här. När jag flyttar ut på landet i framtiden har jag lite samma preferenser som du och de raser jag hela tiden glidit tillbaka in på är Bullmastiff, Cane Corso och Boerboel :)
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Tack för alla tipsen!
Dem hundarna ni tipsade om känndes som lite väl mycket hund.
Jag tycker amstaff känns ganska lagom & behändligt. Någon som har erfarenhet av dem att traska runt på gården tsm med hästarna?
Vad är egentligen bäst att skaffa för kön om man har en rätt skarp JR tik?
Hon har funkat suuuper tsm med sina valpar & nästan blivit lite mesig på senaste tiden. Men oandra sidan så träffar vi inte så många lösa hundar som hoppar på en i parken längre...
Ni får inte missförstå mig. men ibland känner man sig som den sämsta hundägaren när man inte hinner lägga 100% fokus på sin hund när man umgås med den. Det är det som är problemet. Men om det bara är en hund som kan "sköta" sig så får den gärna vara med hela dagarna när vi jobbar på gården..
Men känner mig lite velig, för OM det inte funkar så blir det tyvärr att den får sitta fast i ett rep i trädgården eller sitta i rastgården. Och det känns inte som ett allternativ.
Vill så gärna att det ska funka & hunden kan vara med mig.
La såå mkt tid på träningen av min JR men dem på klubben bara skrattade åt mig när jag sa att målet var att ha henne springandes lös på gården.. Men nu har mina föräldrar tagit över henne mer & mer därför känner jag för en hund som ska bli MIN. och vill verkligen att det ska funka!
Luddigt inlägg men hoppas ni förstår mina tankar & oro om att skaffa "fel" hund igen..
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Med dom premisserna kanske inbrottsalarm vore att föredra (och detta är inte menat på något näsvist och syrligt vis).

Om ni inte har någon egentlig tid att träna och om hunden inte fungerar att ha lös så blir resultatet att den får den sitta i hundgård eller i band under dagen och agera sällskap för att du inte ska vara ensam sen. Upplägget låter väldigt orättvist mot den tilltänkta hunden.

En Amstaff i hundgård/band merparten av dagarna känns otänkbart, precis som med dom flesta andra raser faktiskt.
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Amstaff jagar i regel gärna... Och jag måste hålla med Calazirya ovan, hur ska du få en klockren inkallning när du inte vill träna? Utan annan aktivering känns det som ett hemskt liv att sitta i snöre..
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

En amstaff är ju ingen liten behändig hund. Tänker du kanske på staffe?
Måste dock erkänna att vår 50kgs Mastiff är betydligt enklare än vår 6kgs puff.
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Absolut kommer hunden att tränas! Träna är väl olika från person till person.
För mig är att vara intresserad utav träning är att åka på kurser & träna för instruktör regelbundet. Den tiden har jag tyvärr inte då jag satsar mycket på mina hästar & tränar strikt & regelbundet med dem.

Jag skrev innan att hunden kommer tränas med "hemma lydnad". Vilket jag ser som en självklarhet. Det jag menar med det är att man tränar "lite hela tiden". Så länge hunden är med mig så ska den lyda & det kan man träna på promenaden, till & från till stallet, under mockning osv osv.
Lägger en stund var dag att träna lite allmänt i trädgården osv!


Jag är väldigt noga med att kunna ge mina djur ett bra liv annars ska man inte ha djur! Men jag tror nog för lite på mig själv just när det gäller hund. Jag känner inte att jag har lika stor & bred kunskap som jag har inom hästarna.
Jag har gått lite kurser med min terrier ( vilket jag tappade gnistan för ganska fort när tränaren skrattade & sa att det är menningslöst att träna en sån).
Jag känner ändå att jag har gjort ett relativt bra jobb med henne då hon kan alla möjliga tricks & kommer på inkalning. Men kommer det något vilt så tappar hon allt. Vilket nu har resluterat i strikt koppeltvång. Och det ÄR svårt att springa omkring med ett koppel när man samtidigt ska göra något annat.

Hundrastgården sitter dem inte i timme efter timme utan är där när man måste åka bort ( Vilket faktiskt händer, t ex arbete & affär?). Dem har en super fin rastgård där dem kan gå in huset. dem har gräs, grus & vindskydd. Även tak på halva utomhus delen!
Vilket jag kan tycka kan vara ett ganska bra kompliment till att bara stänga in dem i huset!

Jag har väldigt tur som kan ha med min hund till jobbet ( jobbar i stall). Men även där så funkar det bara om den kan gå med lös. annars blir det ju att man får sätta fast den eller lämna hemma!
Så det jag är så osäker på är om jag kommer klara av att få in en hund i min vardag. kommer jag klara av att ha en bästa vän som hänger glatt efter mig. Jag har bra hjälp men känner mig ändå osäker. Vill inte misslyckas & fördärva en hund!
Känns så tråkigt ibland när man kommer till gårdar där hundarna springer lösa & gör allt för att få uppmärskamhet & man bara tänker hur lätt den hunden hade varit att träna för den VILL vara nära människan.
Jag upplever min terrier lite mer självständig. Jag vill ha en hund som tyr sig till mig & som vill vara med & vill lära sig!
Det är betydligt viktigare än att den ska "vakta" men vill inte riktigt ha en söt liten pudel utan vill ha någon lite "rejälare".
Hoppas ni förstår hur jag tänker, är det dumt att skaffa en ny hund för mig?
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

kanske är för stort för din smak men grand danois? vaktar "lagom". De jag träffat kan vara lösa och är på det stora hela ganska okomplicerade!
jag hade en GD och hon nöjde sig med att knalla runt på gården och sprang med när jag körde hästarna när jag jobbade och så tränade vi lite vardagslydnad.

Min vovve skällde om nån främling kom in på gården men va på inget sätt agressiv utan det va mer storleken som gjorde att folk inte gick närmre :devil:

Det är en mjuk hund i stor förpackning :D vissa hundar har problem med att de är reserverade mot främlingar så var noga om du kollar kennel.

Vill du ha kenneltips så skicka pm :)
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Leonberger? Stor och ståtlig, grovt skall men samtidigt väldigt mjuka och goa i sättet. Minimalt med jakt och gör oftast allt för en bit korv.

Nackdelen är pälsen, tjock med mycket ull kräver en del borstning. Men samtidigt är den vädertålig som korthåriga hundar sällan är.

Lägger till Landseér, men dom upplever jag som något vassarna är Leonberger.
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Jag har redan skrivit att AST inte är kända för att inte ha jakt, missat det?
På vilket sätt skulle AST vara "mindre hund" än en Tibetansk Mastiff, förutom storleken?
AST ser bara farlig ut för de med 0 ras o hundkunskap o de med extrema fördomar.
 
Sv: Vakt hund UTAN jakt

Jag instämmer i kören och säger någon form av mastiff eller herdehund light. Det finns lite olika sorter där några är förigare och aktivare än andra. Cane Corso t ex, är en ras som blivit allt mer populär hos dem som vill ha en stor och respektingivande men ändå träningsbar hund. Berner Sennen vet jag några som tävlar lydnad med.

Försök undvika terriers, vinthundar och urhundar så gör du det lättare för dig när det gäller jagandet. Vill du ha en hund som klarar att vara ute i många timmar så välj bort enkelpälsade hundar. De behöver den dubbla pälsen för att klara kyla och väta.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 634
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 267
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 474
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp