Vaktande skarpa raser, ska det regleras, hur?

No1

Trådstartare
Akita Inu 6 attacker.
Dogo Argentinom 6 attacker.
Dogs Canario 6 attacker.
Amstaff 37 attacker.
Schäfer 6 attacker.
Rottweiler 24 attacker
Tervuren 6 attacker
Fila Brasiliero 6 attacker.
Ovtjarka 6 attacker.
Förklaring till ovan kommer längre ned i texten.

1.
Vaktande skarpa raser, ska det regleras, hur?
Jag upplever att utvecklingen inte går åt rätt håll, fler krävande skarpa raser dyker upp och de hamnar i händerna på ägare som anser att det är coolt med en respektingivande ras.
Raser jag inte visste fanns dyker upp på blocket i form av påstått renrasiga valpar eller som
innovativa korsningar.
Den nya coola utanförskaps-flugan gällande renrasigt verkar vara American Bully i olika format,
har den kanske tom ersatt bullen?

2.
Vilka erfarenheter har ni, delar ni min erfarenhet av att ansvarslös avel på skarpa hundar ökat och har ni erfarenhet av någon konsekvens? Alla dessa spännande blocketvalpar tar ju vägen någonstans.

3.
Har ni själva en erkänt komplicerad, skarpare ras? Anser ni att det är en ras som fungerar med oerfaren köpare? Hundvan köpare? Erfaren och förarkompetens köpare?


För att ge bränsle åt diskussionen klipper jag in ett inlägg från hundcoachen Fredrik Steen:

Farliga hundar, lite fakta, mycket gissningar…..
12 JAN Publicerad av Fredrik Steen

Nu har jag lekt lite med statistik, gissat lite, och försökt vara matematiker…
Allt som står i inlägget, förutom statistik från polisen, är gissningar från min sida.
I Sverige finns omkring 800 000 hundar.
När jag söker på statistik från socialstyrelsen så kanske man kan säga att det är ungefär 400 personer per år som måste uppsöka sjukhus efter en hundattack.

Om vi då utgår ifrån att varje attack är av en unik hund så innebär det att 0,05 % av svenska hundar attackerar människor. Alltså 1/20 %, inte 1%.
Vi måste också utgå ifrån att dessa bettskador som socialstyrelsen har i sin statistik, är av egen/familjens hund.
Kanske kan vi gissa lågt och säga att 1/3 av alla bettskador som kommer in på sjukhus är av egen hund.
Om vi då tar bort – biten av egen hund – så återstår inte ens 0,05 %, utan siffran sjunker till cirka 0,03 %.
Det vill säga – 1 vovve på 3333 vovvar – har, teoretiskt, bitit någon som inte tillhör familjen.

Eftersom jag inte kan finna att socialstyrelsen har statistik på raser, borde man kunna använda sig av polisens statistik för att få fram ras, procentuellt. Alltså de 46 hundar polisen testat och tagit beslut om under 2018.
Av 46 hundar som polisen omhändertog och tog någon typ av beslut på under 2018 var 29 stycken blandraser, och 17 stycken renrasiga.
Alltså, av de hundar polisen omhändertog och testade var 63% blandraser, 37% rashundar.

Raser som polis omhändertog och testade 2018:
-Akita 1 st
-Dogo Argentino 1st
-Dogo Canario 1st
-Amstaff 6 st
-Schäfer 1st
-Rottweiler 4 st
-Tervuren 1st
-Fila Brasiliero 1st
-Ovtjarka 1st

Om vi utgår från socialstyrelsens statistik på ca 400 attacker, tar bort en tredjedel eftersom vi i exemplet påstår att en tredjedel är bitskada efter egen hund, och tar polisen statistik för att kunna gissa raser, då ser det ut så här:

Blandraser står i så fall för 176 attacker.
Renrasiga står då för 104 attacker.

Akita Inu 6 attacker.
Dogo Argentinom 6 attacker.
Dogs Canario 6 attacker.
Amstaff 37 attacker.
Schäfer 6 attacker.
Rottweiler 24 attacker
Tervuren 6 attacker
Fila Brasiliero 6 attacker.
Ovtjarka 6 attacker.

Observera att i polisens statistik är i princip alla blandraser blandisar av Amstaff/Dogo’s/Rottweiler.

Då vi leker vi med tanken att vi förbjuder de mest attackerande raserna.
Det vill säga – Rottweiler och Amstaff, då sänker vi antal attacker per år med 61 stycken.
Skulle vi förbjuda blandraser, sänker vi attacker per år med 176 stycken.
Sen har vi då attacker från hund på hund, här kan jag inte finna någon som helst statistik då det gäller ras.
Men en vild gissning är att det ser ungefär likadant ut.
Att börja prata om ett rasförbud anser jag därför är i det närmsta komiskt.
Då säger någon – “Men om vi förbjuder dessa raser, då kan ju ingen avla fram blandraser på dessa, problemet löst!”
Men så enkelt är det ju inte!

Ska man genomföra DNA-test på alla blandisar i Sverige, på alla blandisar som kommer in i Sverige, eller hur hade man tänkt? (om man har tänkt).
Dessutom, hur attraktiv skulle en schäfer/boxer/malinios- blandning kunna bli för vissa typer av människor, om andra blandningar förbjöds…?

ps.. korrigera mig gärna om jag i mina gissningar varit helt ute och cyklat 🙂

http://blogg.agria.se/fredriksteen/...BKadxCYwmP9jVLIYw1Jd_ooYp4ON7vh-r-l5KakOaWI8g
 
Nej, jag tycker inte det ska regleras. Hur ska du reglera blandningar, vilka blandningar är ok, vem ska övervaka det, vilka raser är ok, vilka raser ska förbjudas?

Jag ser inte t ex golden retriever eller tax i listan, är det farligare att bli biten av en terv än en labrador? Det finns ett strikt ägaransvar redan, om lagen ska skärpas ser jag hellre en skärpning avseende ägaransvaret och dess konsekvens än ett tandlöst(!) förbud mot blandraser eller rasrena hundar.

Tydligen är det enligt ovanstående dessutom ett fåtal hundar som omhändertagits och som stått för incidenterna, alltså är det ett ägaransvar och inte ett rasrelaterat problem.

Går det någon magisk gräns vid sex attacker per hund? I snitt har varje individ som omhändertagits utfört sex attacker ...
 
Någon som vet hur statistiken ser ut i Danmark? Deras lista på förbjudna raser är rätt lång. Har det haft någon effekt? Någon som vet?
 
– ”Vi har medvetet selekterat fram olika egenskaper i olika hundraser. Ska man inte jaga ska man inte köpa en jakthund, ska man inte hålla på med hundslagsmål ska man kanske inte skaffa en hund som historiskt sett har använts för hundslagsmål, säger hon.”

Tycker hon hundslagsmål är legitimt som jakt? Och även om det var en ”jämförelse” så tyckte jag det var duktigt idiotiskt uttalat🤦🏼‍♀️ Om man säger att man ska hålla på med hundslagsmål, är det ok att skaffa en amstaff då menar hon?
Eller har jag missförstått? 😳

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kamphundsraser-overrepresenterade-i-hundattacker
 
– ”Vi har medvetet selekterat fram olika egenskaper i olika hundraser. Ska man inte jaga ska man inte köpa en jakthund, ska man inte hålla på med hundslagsmål ska man kanske inte skaffa en hund som historiskt sett har använts för hundslagsmål, säger hon.”

Tycker hon hundslagsmål är legitimt som jakt? Och även om det var en ”jämförelse” så tyckte jag det var duktigt idiotiskt uttalat🤦🏼‍♀️ Om man säger att man ska hålla på med hundslagsmål, är det ok att skaffa en amstaff då menar hon?
Eller har jag missförstått? 😳

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kamphundsraser-overrepresenterade-i-hundattacker

(Lite OT, men artikeln handlade om att förbjuda raser)
 
Jag skulle kunna tänka mig något i stil med att det ska krävas ett godkännande från tex länsstyrelsen eller motsvarande för att få bedriva blandrasavel baserat på hälsouppgifter inskickade av fackman. Hälsouppgifter inskickade av veterinär och MH inskickat av legitimerad tillhandahållare av sagt test. Blandrasavel utan detta tillstånd innebär böter i första hand och i värsta fall omhändertagande av hundarna och djurförbud. SKK bör på samma gång strama åt reglerna för renrasuppfödare och krav på MH bör införas på samtliga raser som ett grundkrav för att öht få använda hunden i avel.

Vidare bör det införas obligatorisk valpkurs vars fullgörande ska rapporteras in till det register där där hunden finns registrerad (SKK/JBV) inom ett år från hundens födelsedatum. Om inte blir man fakturerad ett visst belopp som motsvarar medelkostnaden för en valpkurs x3. Rimligen så registreras valpkursen på ägaren första gången man köper en hund och registreringen får sas inte vara äldre än ett visst antal år innan man måste förnya den. Omplaceringar borde gå under samma klubba och den nya ägaren borde vara ålagd att gå en "introduktionskurs" inom ett år från det registrerade ägarbytet om man inte redan har en giltig registrering på sig sen innan. För att motverka att folk skiter i att registrera ägarbyte får man kanske komma på någon lösning där bara den registrerade ägaren kan nyttja försäkringen på hunden tex, vem som helst kan lämna in den för veterinärvård men är du inte den registrerade ägaren får du betala fullpris oavsett försäkring.

Detta kostar ju såklart enorma summor om man ska gå från det vi har idag, men om vi ska ha en ändring av lagstiftningen kring hundägande får vi nog räkna med att det kommer kosta och vi kommer behöva betala mer för att bekosta detta.

Nu spånar jag bara drovt såhär på kvällen, det finns säkert bättre lösningar.
 
– ”Vi har medvetet selekterat fram olika egenskaper i olika hundraser. Ska man inte jaga ska man inte köpa en jakthund, ska man inte hålla på med hundslagsmål ska man kanske inte skaffa en hund som historiskt sett har använts för hundslagsmål, säger hon.”

Tycker hon hundslagsmål är legitimt som jakt? Och även om det var en ”jämförelse” så tyckte jag det var duktigt idiotiskt uttalat🤦🏼‍♀️ Om man säger att man ska hålla på med hundslagsmål, är det ok att skaffa en amstaff då menar hon?
Eller har jag missförstått? 😳

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kamphundsraser-overrepresenterade-i-hundattacker
Hon är ironisk, eller vad jag ska kalla det. Ställer saken på sin spets. Hon tycker ju att hundtyperna är ett problem, så vad hon menar bör vara att eftersom man inte ska hålla på med hundslagsmål så ska man inte ha en sådan hund.
 
Hon är ironisk, eller vad jag ska kalla det. Ställer saken på sin spets. Hon tycker ju att hundtyperna är ett problem, så vad hon menar bör vara att eftersom man inte ska hålla på med hundslagsmål så ska man inte ha en sådan hund.
Jag kunde förstå att hon kanske var ironisk. Men tyckte det var rätt korkat uttryckt. Hade det inte vart bättre att säga att ”ska man inte hålla på med weight pulling” eller liknande....tycker jag iaf. Eftersom att stor okunskap finns om ”kamphundar” så tror många att det är det enda de är bra för och jag tänker att det bekräftar okunskapen. Dvs, dom som inte vet bättre kan nog inte läsa denna ironi. Om det nu var det.
 
Jag kunde förstå att hon kanske var ironisk. Men tyckte det var rätt korkat uttryckt. Hade det inte vart bättre att säga att ”ska man inte hålla på med weight pulling” eller liknande....tycker jag iaf. Eftersom att stor okunskap finns om ”kamphundar” så tror många att det är det enda de är bra för och jag tänker att det bekräftar okunskapen. Dvs, dom som inte vet bättre kan nog inte läsa denna ironi. Om det nu var det.
Fast jag för nog ändå säga att man måste kalla en spade för en spade i detta sammanhanget. Alla raser är bra på fler saker än just det de är avlade för.
 
Fast jag för nog ändå säga att man måste kalla en spade för en spade i detta sammanhanget. Alla raser är bra på fler saker än just det de är avlade för.

Visst men ska hundslagsmål nånsin förekomma tycker du? Ska man nånsin skaffa en kamphund av det syftet?
 
Fast jag för nog ändå säga att man måste kalla en spade för en spade i detta sammanhanget. Alla raser är bra på fler saker än just det de är avlade för.

Struntsamma. Personligen tyckte jag bara det var klantigt uttryckt. Tyckte hon gav hundslagsmål nån slags legitimitet när hon uttryckte sig så.
 
Visst men ska hundslagsmål nånsin förekomma tycker du? Ska man nånsin skaffa en kamphund av det syftet?
Nä, men det är fortfarande vad hundarna är avlade för. Vinthundar är avlade för hetsjakt vilket heller inte är lagligt, är man inte intresserad av hundar med dessa egenskaper är vinthundar en dålig grupp rent generellt. Även linjer som inte är avlade för kapp/LC har ofta rejält med jaktlust och är fortfarande benägna att både jaga och döda. Alla raser vars ursprungliga uppgift är förbjuden har idag andra sysslor men samtliga av dem har kvar sina ursprungliga drifter i viss utsträckning och det är inget som lär försvinna under vår livstid. Jag tycker snarare att hennes uttalande är en väckarklocka till alla nanny-dog-entusiaster att komma ihåg vad hunden är avlade för och att man ska tänka två gånger innan man väljer en hund, är jag beredd att hantera drifterna i denna hunden?
 
Statistik kan man leka med och vinkla till det håll man vill och GISSAD statistik är då betydligt värre.
Varför gör han (Steen) likhetstecken mellan polisens omhändertagna hundar och hundattacker mot människor? Och vad gör vårdens registrerade skador av hund där?
Man blandar alltså äpple, apelsin och banan...
Det enda man får är fruktsallad INTE några sanningar.
 
Nä, men det är fortfarande vad hundarna är avlade för. Vinthundar är avlade för hetsjakt vilket heller inte är lagligt, är man inte intresserad av hundar med dessa egenskaper är vinthundar en dålig grupp rent generellt. Även linjer som inte är avlade för kapp/LC har ofta rejält med jaktlust och är fortfarande benägna att både jaga och döda. Alla raser vars ursprungliga uppgift är förbjuden har idag andra sysslor men samtliga av dem har kvar sina ursprungliga drifter i viss utsträckning och det är inget som lär försvinna under vår livstid. Jag tycker snarare att hennes uttalande är en väckarklocka till alla nanny-dog-entusiaster att komma ihåg vad hunden är avlade för och att man ska tänka två gånger innan man väljer en hund, är jag beredd att hantera drifterna i denna hunden?

Ja ok. Jag förstår vad du menar. Men känner mig ändå kritisk till hennes formulering.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regeringen i Danmark har förbjudit dessa raser: 1) Amerikansk bulldog 2) American staffordshire terrier (Amstaff) 3) Boer boel 4)...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 696
Senast: muppia
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 928
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 554
Senast: Otter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp