vaktar för mycket

tanten

Trådstartare
Inget jätteproblem men jag vill ändå få lite råd och input.

Min papillon 1,5 år, har börjat vakta lite för intensivt. Han har björnkoll på omgivningen och gruffar för det minsta lilla. Han gruffar när det rör sig någon på grannens gård några hundra meter bort. När det springer barn i fikets trädgård, när någon pratar för högt på radion.

Han har varit reaktiv (och lättskrämd) när han var valp och yngre men det gick över.

Jag är lite villrådig hur jag ska göra. Det funkar inte alltid med avledning eftersom jag skulle behöva vara snabbare. Är han i ett annat rum eller en bit bort i trädgården så hinner jag inte. Samma om han är tätt intill och gruffar. Jag petar på honom, försöker få kontakt - men han anser att hans vaktuppdrag är viktigare.

Ibland är det enkla och självklara inte det man tänkt på. Så - Tips? Hur ska jag tänka?
 
Jag tänker att han förmodligen fortfarande är osäker på saker. Bara det att beteendet ter sig lite olika mot när han var yngre. Motbetingning tycker ju jag själv är väldigt effektivt för rädslor. Men du kanske inte ska räkna med att han blir helt bra? Utan att du nog får leva med att han är lite orolig av sig.

Jag tänker dessutom inte så mycket på hur hunden beter sig när jag motbetingar. Dvs, även om hunden skäller/morrar så ger jag godis/lek. Det viktigaste är att hunden får en annan känsla för situationen. Hur hunden beter sig kommer senare. Det brukar dessutom ändra sig mycket automatiskt när känslan ändras.
 
Jag tänker att han förmodligen fortfarande är osäker på saker. Bara det att beteendet ter sig lite olika mot när han var yngre. Motbetingning tycker ju jag själv är väldigt effektivt för rädslor. Men du kanske inte ska räkna med att han blir helt bra? Utan att du nog får leva med att han är lite orolig av sig.

Jag tänker dessutom inte så mycket på hur hunden beter sig när jag motbetingar. Dvs, även om hunden skäller/morrar så ger jag godis/lek. Det viktigaste är att hunden får en annan känsla för situationen. Hur hunden beter sig kommer senare. Det brukar dessutom ändra sig mycket automatiskt när känslan ändras.
Tack. Ledorden jag tar till mig är känslan för situationen. :)

Eftersom första instinkten är håll käften hundskrälle ( :D ) så är jag nog inte helt avslappnad när jag ropar eller hanterar.
Ska testas!
 
Tack. Ledorden jag tar till mig är känslan för situationen. :)

Eftersom första instinkten är håll käften hundskrälle ( :D ) så är jag nog inte helt avslappnad när jag ropar eller hanterar.
Ska testas!

Har själv märkt stor skillnad på det där. Beroende på om man blir irriterad/uppjagad själv eller ej. På mina små larmare har jag bara slängt ut godis. Även om de vrålskällt. Efter ett par gånger så kollade de på mig istället. Efter ytterligare några gånger så har de inte reagerat på triggern längre och fortsatt sova tex.

Men hur lång tid något tar beror ju på hur hunden känner inför situationen, hur lättmotiverad den är och allt sådant.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp