vaktig valack och problem vid ihopsläpp med ny kompis

Glasyren

Trådstartare
Min valack 11 år har gått i en flock med en trygg och klok äldre ledarvalack samt två ston. Han kan flockspråk o har varit en schysst kille jämt. Tyvärr fick ledarvalacken hastigt avlivas pga olyckshändelse varpå min valack blev ensam med stona. De stod så under en tid tills en ny 5årig valack flyttade till gården och vi bestämde då att låta stona gå för sig i egen hage och valackerna ihop i egen hage. För att ta de säkra före de osäkra valde vi att dela på pojkarnas hage åxå och låta dem lära känna varann med tråd emellan till en början. Min valack som blivit väldigt vaktig efter sin tid med stona och utan sin ledare attackerade nykomlingen över tråden såfort denne närmade sig honom. Skrek efter stona som stod i en angränsande hage inom synhåll men vi lät honom hållas trots att Han visade tydligt att den nya inte fick komma för nära honom . Han blev som förbytt!! Detta pågick några dagar men tillslut lugnade han ner sig med attackerna men visade ingen direkt välvilja eller vänlighet såg mest sur ut. Vi lät dem hållas, red dem ihop och lät dem även stå på stall i varsin Box jämte varann några nätter . Efter två veckor tyckte vi att det lugnat ner sig så pass, de hade till o med börjat stå nära varann vid var sida om tråden att vi provade att öppna upp och släppa ihop dem. Det gick bra, lite spring o nån spark o nåt oljud , ända tills stona av nyfikenhet kom springande o ställde sig och tittade på valackerna från sin hage. Då blev min valack riktigt grinig och jagade den andra trängde honom och bet o högg så tillslut sprängde han tråden i panik och stack ut. Lyckligtvis inga allvarliga skador och vi satte tillbaka dem i sina varsina hagar igen och så har de nu gått i tre veckor till. Min valack har lugnat ner sig avsevärt och de står då å då sida vid sida om tråden . Nosar o hälsar lite snabbt emellanåt, min valack kan nafsa till i luften för å markera men inga döda-attacker som tidigare. Han skriker inte efter stona o Ja det blir bättre o bättre stämning dem emellan men vi vågar inte riktigt prova släppa ihop dem ännu. Hur länge kan man låta dem stå så här och när ska vi prova igen? Hur bör vi göra då? Vad är era tankar kring detta? Tacksam för svar :) MVH
 
Det kommer lugna ner sig. Om hagen är tillräckligt stor hade jag släppt ihop dom och låtit det ta den tiden det tar. Problemet när man tar bort dom från varandra är ju att dom aldrig riktigt får göra upp helt klart. Det blir ofta problem när det är en som ska in i en flock på det sättet men det brukar lugna sig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 901
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
971
Senast: iNHALE
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp