Efwa

Trådstartare
Jag är sugen på att köpa vaktlar eftersom jag ändå kommer skaffa höns.
Framförallt slakt men gärna ägg också.

Det var ju någon i hönstråden som slutade med vaktlar av någon anledning men de verkar ju annat lätt att få fram.

Finns det böcker om vakteluppfödning/hållning som med höns?

Finns det något speciellt man ska tänka på?
 
Jag hade vaktlar några år. Roligt att kläcka fram, bra kläckprocent och bedårande söta som kycklingar, som små humlor...! :love: Värpte ägg i en aldrig sinande ström... Äggen är söta som stekta, passar fint på ett Mariekex...

På minussidan: dåliga ruvare. Ganska tuffa mot varandra, hård rangordning. Tuppen frågar inte som vanliga hönstuppar om de får para sig utan pang på bara, med ett stadigt tag i nacken. Värper överallt, inte bara i redena. Bajsar nåt oerhört och skitar ner överlag, maten hamnar överallt.

Ganska lättskötta, förutom skiten då. Behövs typ fyrtio ägg till en sockerkaka, äggen är svåra att knäcka så man får typ klippa upp dom.

Men alltid kul att prova på nåt nytt, de blir ju inte så många år så tröttnar man kan man alltid se slutet på projektet! :)
 
Jag hade vaktlar några år. Roligt att kläcka fram, bra kläckprocent och bedårande söta som kycklingar, som små humlor...! :love: Värpte ägg i en aldrig sinande ström... Äggen är söta som stekta, passar fint på ett Mariekex...

På minussidan: dåliga ruvare. Ganska tuffa mot varandra, hård rangordning. Tuppen frågar inte som vanliga hönstuppar om de får para sig utan pang på bara, med ett stadigt tag i nacken. Värper överallt, inte bara i redena. Bajsar nåt oerhört och skitar ner överlag, maten hamnar överallt.

Ganska lättskötta, förutom skiten då. Behövs typ fyrtio ägg till en sockerkaka, äggen är svåra att knäcka så man får typ klippa upp dom.

Men alltid kul att prova på nåt nytt, de blir ju inte så många år så tröttnar man kan man alltid se slutet på projektet! :)

Härlig snabbsummering av det absolut första jag vill veta. :D

Jag tror nästan du fick med de allra flesta svar på sådant man vill ha svar på men kanske inte vet att man måste fråga, eftersom man inte vet vad som är annorlunda.

Vad jag förstår så kan de ändå ha vissa viloperioder i äggläggningen? Såg det i någon YT-film.

Finns det, som med hönor, olika raser där det finns mer robusta, bättre ruvare, mer kött? I de flesta filmer så har jag hört att de verkar referera färgolikheter som olika "breeds" när det egentligen verkar vara fråga om olika färger bara.
 
Jag hade vaktlar några år. Roligt att kläcka fram, bra kläckprocent och bedårande söta som kycklingar, som små humlor...! :love: Värpte ägg i en aldrig sinande ström... Äggen är söta som stekta, passar fint på ett Mariekex...

På minussidan: dåliga ruvare. Ganska tuffa mot varandra, hård rangordning. Tuppen frågar inte som vanliga hönstuppar om de får para sig utan pang på bara, med ett stadigt tag i nacken. Värper överallt, inte bara i redena. Bajsar nåt oerhört och skitar ner överlag, maten hamnar överallt.

Ganska lättskötta, förutom skiten då. Behövs typ fyrtio ägg till en sockerkaka, äggen är svåra att knäcka så man får typ klippa upp dom.

Men alltid kul att prova på nåt nytt, de blir ju inte så många år så tröttnar man kan man alltid se slutet på projektet! :)
Jag lägger till: Galer som idioter tills de knappt får någon luft och man bara vill slänga ut dem genom fönstret när man åter igen blir väckt klockan fyra på morgonen
 
Jag lägger till: Galer som idioter tills de knappt får någon luft och man bara vill slänga ut dem genom fönstret när man åter igen blir väckt klockan fyra på morgonen
Ha ha, ja ett aldrig sinande KA-KA-KAAA!!!!! kommer från tupparna... Som sagt, de gör allt som vanliga höns, fast lite mer....:D
 
Härlig snabbsummering av det absolut första jag vill veta. :D

Jag tror nästan du fick med de allra flesta svar på sådant man vill ha svar på men kanske inte vet att man måste fråga, eftersom man inte vet vad som är annorlunda.

Vad jag förstår så kan de ändå ha vissa viloperioder i äggläggningen? Såg det i någon YT-film.

Finns det, som med hönor, olika raser där det finns mer robusta, bättre ruvare, mer kött? I de flesta filmer så har jag hört att de verkar referera färgolikheter som olika "breeds" när det egentligen verkar vara fråga om olika färger bara.
Finns även köttras, jumbovaktlar.
Jag hade vanliga små. Lite kul att de varierar i färger. Uppehåll i äggläggningen likt vanliga höns under den mörkaste tiden, men kom igång snabbare, tyckte jag.

Lägger till att de går rakt igenom vanligt hönsnät, man måste ha kycklingnät. Och att jag inte skulle rekommendera att ha dom ihop med vanliga höns, då de lever på marken och skulle bli konstant bajsade på av pinnsittarna ( har jag just uppfunnit ett nytt ord..?)

Som kuriosa kan jag närma att de söta små fläckarna på äggen går att skrubba bort.

Har en charmig bild som jag inte lyckas lägga in..... :mad:
 
IMG_3640.JPG
 
Nu har vi planerat att testa men det blir efter våren när man kunnat bygga klart.

Det visade sig att grannen 1,5 km bort har uppfödning och slakt på vaktlar så vi kommer garanterat att köpa av dem. Vilken jäkla tur!
Vi kommer nog göra ett besök där och då kan jag fråga lite till.

Vi är så förbannat laddade här hemma och jag har väntat 5 år på att skaffa höns (och nu vaktlar då) och nu är vi så många som vill i familjen så vi har stöd av varandra i början. Sedan kommer ju alla droppa av med åren då de är så pass gamla men då är väl det värsta inlärningperioden över kan man hoppas.
 
Nu har vi planerat att testa men det blir efter våren när man kunnat bygga klart.

Det visade sig att grannen 1,5 km bort har uppfödning och slakt på vaktlar så vi kommer garanterat att köpa av dem. Vilken jäkla tur!
Vi kommer nog göra ett besök där och då kan jag fråga lite till.

Vi är så förbannat laddade här hemma och jag har väntat 5 år på att skaffa höns (och nu vaktlar då) och nu är vi så många som vill i familjen så vi har stöd av varandra i början. Sedan kommer ju alla droppa av med åren då de är så pass gamla men då är väl det värsta inlärningperioden över kan man hoppas.
Spännande!!! :D:D:D Lycka till!!!!
 
Jag hade vaktlar men slaktade bort allihopa av en orsak, extremt arbetskrävande då de skiter mängder. Man var tvungen att städa ur boxen hela tiden för att hålla det fräscht.

Annars så var de ju väldigt söta och lätthanterliga, lätta att slakta och goda att äta dessutom så ovan var lite synd.
 
Jag har precis köpt en kläckare för att kläcka fram jumbo vaktlar :) jag kommer nog inte hålla jättemånga utan kommer främst kläcka fram för slakt. Mina kommer gå ute hela året vilket funkar bra för japanska om man har vindskyddat
 
Jag har också haft vaktlar, fast i voljär så jag upplevde inte att det var så störigt med bajsandet.

De la ägg i mängder och var väldigt lättskötta. Sen tycker jag de sjunger fint.
 
mina vaktelägg ligger i kläckaren nu. Spännande :D
Kul! Räkna med flera dagar kortare tid, mina brukade komma på dag 17.

Ska lägga vanliga ägg i kläckaren på måndag, vi får ruva ihop...:D

(Hänger du med till vanliga hönstråden, känner att JAG iaf passar bättre där med min kläckning?)
 
Kul! Räkna med flera dagar kortare tid, mina brukade komma på dag 17.

Ska lägga vanliga ägg i kläckaren på måndag, vi får ruva ihop...:D

(Hänger du med till vanliga hönstråden, känner att JAG iaf passar bättre där med min kläckning?)

beräknad kläck är på onsdag (dag 17) jag hade 36 ägg från början, är nu 22 kvar, hoppas på minst 15 kycklingar för att få en vettig grupp.
 
Jag har haft dom och aldrig mer!
Supersöta men skiter överallt och lägger ägg överallt och smutsar ner nåt kopiöst! Men det som gjorde att jag tröttnade var hur tuffa dom var mot varandra. Ena dagen fungerade flocken jättebra ihop och nästa dag kinde man hitta en skalperad stackare som dom försökte ha ihjäl. Så fick man ha den ensam, sen skulle den in i flocken och sen hittade man en ny stackare. Ne jag orkade inte med deras hårda attityd mot varandra alls utan föredrar höns.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 057
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 843
Senast: valy
·
Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp