Val av bett?

L

linabergmer

Jag har ett 3 delat bett till min häst men hon bara tuggar o tuggar på det, som om det inte vore bra, har även testat ett 2 delat men det är inte heller bra.

Finns det något bett som är bra mot detta?
 
Precis som Lazio säger så kanske en tandläkare skulle kolla på hästen för att utesluta eventuella mun/tandskador.

Skulle det visa sig sedan att det inte var något munrelaterat problem kan du kanske prova ett rakt bett, eller varför inte bettlöst?
 
Tänkte oxå föreslå bettlöst, ex. hackamore? Men kolla med tandis först! Ett rakt bett kanske får henne lugnare, eller rakt gummibett? Men ta ett smalt isf!
 
Våran hästgubbe strulade också med tredelade bettet hela tiden, tandkontroll visade inga fel. Ett vanligt rakt globusbett gjorde susen, blev en helt annan häst, lugn och mer uppmärksam.
 
Min häst är precis likadan, för oss fuinkar det bättre på ett rakt bett eller hackamore. Hans tänder är kollade av veterinär, men inte tandläkare för den närmaste fanns typ i göteborgstrakten.
Finns det något ställe där det står alla hästtandläkare i sverige?
 
Ja, tänderna är raspade o kollade. Inga fel. Vad finns det för smala raka bett? Är äpple bett bra?
 
2 saker kan ge detta, ett bett som är för tjockt eller för långt. Tandproblem givetvis, men det hade ni ju redan kollat.
 
Vår ena häst krånglade också i munnen med sitt tredelade bett, nu har vi ridit honom på ett rakt, med fasta bettringar sedan i somras och det funkar jättebra. prova annars med tex. en sidepull, eller ett annat bettlöst.
 
Ett delat bett kan bli för ostabilt för vissa hästar. Då bollar de rundor med bettet. Prova ett rakt bett med fasta ringar. Se upp med storleken! Tänk på att välja bett efter hur brett skelettet är. Inte efter fläskiga läppar :D . Ett mindre bett (som passar) är mer stilla än ett som är för långt.
// Linda
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 049
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 092
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
738
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 945
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp